Onlangs sleepte Christelle Kocher, de vrouw achter Koché, de Andam Grand Prize in de wacht. En dit is niet de eerste keer, want de ontwerpster wint jaar na jaar aan fans en succes. Wij praten je bij over het meest trending streetwear merk van nu.
Over Christelle Kocher
De Franse Christelle Kocher studeerde in 2002 af aan de vermaarde Central Saint Martins modeschool en werkte reeds bij Chloé, Bottega Veneta en Dries van Noten. Daarnaast werd ze door Virginie Viard (huidig hoofd van Chanel) aangenomen als artistiek directeur bij Maison Lemarié, een uiterst exclusief atelier onder Chanel. In 2014 stampte ze haar eigen modehuis Koché uit de grond, dat op korte tijd een grote schare fans wist te verzamelen.
Het feit dat Christelle dit bereikte op eigen (financiële) kracht maakt haar eens zo bewonderenswaardig. Want hoewel het merk pas piepjong is, kunnen we spreken van een miljoenenomzet. De succesformule? Koché brengt een zorgvuldig uitgebalanceerde mix van sport, streetwear, haute couture en kunst op de catwalk. Een tikje highbrow en tegelijk enorm toegankelijk. En dat slaat aan, want het merk wordt verkocht bij luxe webshops als Farfetch, Matches en Net-a-Porter.
Koché in de prijzen
Aan het begin van haar carrière werd Kocher reeds genomineerd voor de LVMH Prize, een prestigieuze prijs uitgereikt door het luxebedrijf aan jong talent. Dat jaar gingen deze prijzen echter naar Marques’Almeida en Jacquemus. Vorige week had Christelle meer geluk. Op 27 juni reikte het Franse kunstfonds Association Nationale pour le Développement des Arts de la Mode (Andam) voor de dertigste keer haar awards uit. Dit zijn zowat de Oscars van de modewereld, met eerdere winnaars als Martin Margiela, Christian Wijnants, Viktor & Rolf, Iris van Herpen en Glenn Martens (heel wat Belgen dus!). Nu mag Christelle Kocher zich dus bij dit lijstje vervoegen, want zij ging met de Grand Prize van 2019 aan de haal.
Christelle en collabs
Het is je waarschijnlijk al duidelijk: streetwear mode is er eentje van samenwerkingen. Luxelabels slaan de handen in elkaar met streetmerken en designers ontwerpen tegenwoordig ook tenues voor sportwedstrijden. Ook Christelle Kocher doet eraan mee. Zo ontwierp ze een truitje voor het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen en werkt ze regelmatig samen met merken als Nike en Converse. Een slimme – en misschien ook logische – zet, want deze collabs versterken het hedendaagse ‘street’ DNA van Koché.
Tegelijk komt ook Christelles liefde voor ambacht en handwerk tot uiting in haar samenwerkingen, want de ontwerpster heeft al drie seizoenen op rij een partnership met The Woolmark Company. Dit resulteerde dit seizoen in prachtige lichtgewicht wollen truien. Mét hoog street-gehalte natuurlijk, wat had je gedacht.
De toekomst van Koché
Dankzij de Andam prijs krijgt Christelle de kans om haar merk meer visibiliteit te geven en uit te breiden. Tijdens de uitreiking wist de designer immers te vertellen binnenkort nog meer samenwerkingen aan te gaan en te dromen van uitgebreide mannen- en accessoirecollecties. Daar kijken we alvast reikhalzend naar uit.
Onze selectie uit de Koché zomercollectie