ELLE backstage: achter de schermen bij Essentiel

Geüpdatet op 6 maart 2015 door Isabelle
ELLE backstage: achter de schermen bij Essentiel

Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.21.11“Het draait erom orde in de chaos te brengen. Ik ben vooral goed in het chaos gedeelte, orde vind ik dan weer moeilijker…” 

Ik hol achter Inge Onsea aan door het Antwerpse hoofdkwartier van Essentiel. Het zijn drukke tijden: de nieuwste collectie wordt afgewerkt, er moeten kleuren en prints worden samengesteld, ontwerpen aangepast. “Momenteel is het echt wel dag- en nachtwerk.”

Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.19.09

Nochtans lijkt dat geen enkel effect op het humeur van de ontwerpster te hebben, noch op haar dynamiek. Noem Inge gerust een energiebom -die kriskras door de werkruimte crosst, af en toe tegen een paal loopt (“hoe lang staat diè hier al?!”) en vooral heel veel lacht. Vol enthousiasme stelt ze me haar team voor. In het totaal werken er zo’n vijftig medewerkers in het atelier, gevestigd in een statig pand in de Antwerpse Arenbergstraat. “Het gebouw was oorspronkelijk een bank, tegenwoordig is het vooral een kiekenkot!”Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.20.29Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.20.44Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.24.47(Beeld: Roxanne Bauwens) 

 

1/

Een kiekenkot dat indrukwekkende eieren voortbrengt, dat wel. Sinds Inge, een voormalig model, zich 15 jaar geleden aan een bescheiden T-shirtcollectie waagde, is er heel wat veranderd. Essentiel brengt ondertussen volwaardige prêt-a-porter collecties voor mannen én vrouwen uit, een gevarieerde juwelencollectie en lanceerde onlangs haar allereerste beachwear lijn. Het label heeft 25 winkels in België, 3 in Frankrijk. Verder is de Belgische trots wereldwijd goed vertegenwoordigd in verschillende verkooppunten. Het nieuwste avontuur? Een winkel in Korea, pas geopend en nu al een overdonderend succes –aan de enthousiaste reacties van Koreaanse bloggers te horen, toch.Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.25.50

2/
Mode dus, maar ook deco maakt deel uit van Essentiels DNA. “De inrichting van onze winkels verandert elk seizoen mee met de collecties, de etalages krijgen om de twee weken een nieuw kleedje.”

Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.01.26

In het atelier is er dan ook een hoekje gereserveerd voor het Merchandising team: “Alle meubels en decoratie die je in de winkels ziet, komen hiervandaan. De ontwerpers werken nauw samen met de designers van de eigenlijke collecties, het moet allemaal in dezelfde lijn liggen.”Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.02.50 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.01.54 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.00.51

We zien een vintage stoeltje op basis waarvan nieuwe zetels werden ontworpen, verschillende tests voor tapijten, mogelijke raamversieringen en een serie oude platen die eventueel aan de muur zou kunnen eindigen. Het totaalplaatje moet kloppen, zoveel is duidelijk. Zelfs de kledingrekken en juwelenhouders, worden hier ontworpen. Niets wordt aan het toeval overgelaten.Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.00.59 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.01.08 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.01.37 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.01.47 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.02.57

Dat ontdekken we even later ook in de pop-up shop, waar Essentiels beachwear lijn te kijk staat. “Het decor ervan moet een gigantisch zandkasteel voorstellen,” weet Inge daarover te vertellen. Missie geslaagd!Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.07.25 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.07.34

3/
Over naar het mannenkamp, waar mogelijke T-shirtprints op een reusachtig moodboard prijken.

Schermafbeelding 2014-03-24 om 18.07.52Schermafbeelding 2014-03-24 om 17.58.04Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.24.09 

4/
Alles gebeurt hier via moodboards, zo blijkt aan het bureau van de accessoire verantwoordelijke. “Dit is eigenlijk reeds voor zomer 2015. Ik heb eerst een collage gemaakt met de stoffen, prints en modellen van de volledige collectie. Vervolgens maakte zij een aangepast moodboard voor de accessoires. Zoals je ziet zijn sneakers en iriserende “regenboog” stoffen alomtegenwoordig. Als het maar blinkt!” Schermafbeelding 2014-03-24 om 17.59.43 Schermafbeelding 2014-03-24 om 17.59.52 Schermafbeelding 2014-03-24 om 17.59.22

5/
Inge werkt nauw samen met haar man Esfan, die de zakelijke kant van Essentiel op zich neemt. Hun respectievelijke bureau’s liggen aan beide uiteinden van het gebouw, elk met hun eigen stijl. “Dit is het kantoor van mijn man, de oval office! Ik zou hier niet in kunnen werken, het is veel te clean. Gelukkig maar dat het zo sober is, hier kan je met klanten of de bank vergaderen –bij mij is het daar veel te chaotisch voor!”

Schermafbeelding 2014-03-24 om 18.01.44

Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.39.41De werkruimte werd ingericht door een bevriend binnenhuisarchitect, Gert Voorjans –de man die ook Dries Van Notens winkel in Parijs en een huis van Mick Jagger voor zijn rekening nam. Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.39.58

Schermafbeelding 2014-03-24 om 18.09.10Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.41.44 Schermafbeelding 2014-03-24 om 18.09.03

6/
De essentie van Essentiel? Prints, heel veel prints in alle geuren en kleuren! Weinig verwonderlijk begint een collectie dan ook bij de samenstelling ervan. “We kiezen eerst materialen en prints uit, dan pas slaan we aan het ontwerpen.”Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.10.49 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.10.41 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.10.00 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.10.30

Elke medewerker heeft zijn eigen specialisatie, van accessoires via breigoed tot truien. Eva is de vrouw die de prints voor haar rekening neemt, meteen ook de spil van het hele atelier!

Hoe worden die prints nu samengesteld? “Vaak werken we op basis van zeer oude panelen. Er bestaan gespecialiseerde bedrijven, zoals The Vintage Collection, die tekeningen verhuren of verkopen. Dit paneel bijvoorbeeld, was oorspronkelijk een 18de eeuws gordijn. We hebben het gekocht –geloof me, het is duur- en verwerkt tot deze print. Dat wordt dan naar een gespecialiseerde producent gestuurd die het op een stof zal afdrukken.”

Schermafbeelding 2014-03-24 om 18.02.48 Schermafbeelding 2014-03-24 om 18.03.01

“Het verschil met een kant en klare stof? Materialen kan je op speciale beurzen kopen, maar het probleem is dat je daar geen exclusiviteit op hebt. Je loopt dus het risico dat de print ook in de collectie van een concurrent opduikt, wat toch geregeld gebeurt. Anderzijds kan je op zo’n beurzen kleine aantallen kopen, 300 meter bijvoorbeeld. Als je zelf een stof laat maken, moet je al gauw 1000 meter bestellen –anders is het niet rendabel.”

Ik besef plots hoe eng het moet zijn om op basis van vijf vierkante centimeter een print te laten ontwikkelen die zo’n kilometer in beslag zal nemen…Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.14.48 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.14.57 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.15.04 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.15.12

“Van elke print maakt Eva tientallen, zoniet honderden varianten. Voor elke variant moeten we netjes bijhouden wèlke kleur we precies waar willen, een tijdrovend werkje.”

prints

7/
De productie gebeurt in meer dan 60 fabrieken over de hele wereld –niet eenvoudig om allemaal te coördineren. Inge zelf reist veel, de ideale manier om inspiratie op te doen. “Deze parels heb ik een soek in New Delhi gekocht. We kunnen ze mixen en matchen, eventueel gebruiken voor sjaals of als afwerking van een jasje. Dat is dus fantastisch he: ik doe hier niets anders dan knutselen!” Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.52.39 Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.52.31

Welk land een blijvende indruk naliet? “China, en dan vooral Hong Kong. Ik vind het een ongelooflijk inspirerende plek omdat mode er veel extremer is dan hier, mensen durven meer. Er zijn ook heel veel subculturen die je altijd wel nieuwe ideeën opleveren.”

8/
“Ik ben ooit met mijn oog tegen de sluiting van dit raam geknald. Sindsdien staat het ding aangeduid met een fluo sjaaltje…”

Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.54.31 

9/
In Inge’s atelier zijn de kledingrekken gevuld met de meest uiteenlopende ontwerpen. Die werden als voorbeeld opgestuurd door fabrikanten, uit Inge’s persoonlijke garderobe gevist of in vintage winkels op de kop getikt. Bedoeling is hun print en materiaal te bestuderen, aan te voelen en eventueel te verwerken. Zo spotten we onder andere stukken van Céline en Yves Saint Laurent. “Na een 15tal jaar mag je prints overnemen, mits kleine aanpassingen.”Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.56.25 Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.56.37 Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.57.03

Een jasje uit de moeder-dochter collectie die Essentiel binnenkort in samenwerking met Tiany Kiriloff uitbrengt.Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.55.47

10/
Laatste stap in het ontwerpproces: het ontwerpen zelf. Dat wordt met de hand gedaan, waarna speciale technische fiches worden opgesteld. “We sturen die naar producenten met speciale kanttekeningen over de exacte afmetingen enzovoort. Daarop vervaardigen ze prototypes, die door ons worden gepast en uitgetest. Nieuwe opmerkingen, verbeteringen en aanpassingen schrijven we in de tweede kolom van de fiches neer. Zo reist een ontwerp wel een paar keer over en weer.” Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.16.53

Een collectie behelst zo’n 300 modellen, om je maar een idee te geven van de hoeveelheid werk die in één lijn kruipt…

Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.17.01 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.22.40Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.17.08

11/
In de showroom beneden is de verkoop voor volgende winter volop bezig. De aankopers van diverse winkels komen de collectie bekijken en selecteren de stuks die ze in hun boetiek willen verkopen. Zo ook een aankoopster uit Spa,  die 15 jaar geleden als één van de eersten toehapte voor de T-shirtcollectie waarmee het voor Inge allemaal begon. Trouwe klanten? Die zijn er zeker! Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.45.50 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.46.25 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.46.05 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.46.11

12/

Laatste stop van ons bezoek: Inge's bureau. “Voor mij moet een goede werkruimte aanvoelen als een huiskamer. Ik heb het mijne ingericht met de hulp van bevriende binnenhuisarchitecten. We zijn voor het kleurenpallet vertrokken van het grote schilderij aan de muur, uiteindelijk is het qua stijl gewoon uit de hand gelopen…” Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.57.14 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.57.21

Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.57.39Op de schouw staan verschillende foto’s en kaartjes, één ervan komt van een heel speciale klant: “Dit is echt heel schattig. Een zekere Vineeta is dol op Essentiel en stuurt me elk jaar een zelfgemaakt boekje over de collectie op. Heerlijk om zo iemand als klant te mogen hebben!” Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.57.30 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.56.51 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.56.37 Schermafbeelding 2014-03-25 om 17.56.29

Achter haar bureau hangt een vreemd object: “Dat is een 18de eeuwse heksenbol. Het hing een beetje overal, de bedoeling was dankzij de weerspiegeling te zien wat er achter je gebeurde, kwestie van veilig te zijn. Er kan hier dus niets in mijn rug gebeuren!”

Schermafbeelding 2014-03-25 om 18.00.53En zo eindigt dit printfestijn op een bizarre noot. Heksen, tijgers, regenbogen en Indische parels: bij Essentiel zal je je niet snel vervelen!