BB-crème, CC-crème, K-beauty… het alfabet van de beautywereld kent geen grenzen. De laatste nieuwe toevoeging aan het ABC der schoonheid is ‘A-beauty’, oftewel Australische cosmetica. Wij praten je bij over deze merken en waarom je ze onmiddellijk in je badkamerkastje wilt.
Wat maakt A-beauty zo speciaal?
De zogenaamde A-beauty baadt helemaal in die relaxte vibe van Down Under. De producten zijn bedoeld om je natuurlijke schoonheid te omarmen en hoogstens aan te vullen waar nodig. De focus ligt op groene ingrediënten in waar mogelijk cruelty-free en vegan producten. Dit verklaart meteen ook de stijgende populariteit van Australische merken, want de vraag naar ecologische cosmetica neemt jaar na jaar toe. Typische A-beautyproducten zijn coffee scrubs, rozenwatersprays en watermeloenlotions.
Een andere reden waarom Australische beauty zo goed in de markt ligt, is dankzij de liefde van Aussies voor multifunctionele producten. “Het gaat over minder, maar beter. Een product dat acht dingen doet – niet acht producten”, aldus Jess Hatzis, mede-oprichter van het in Melbourne gevestigde Frank Body, aan de Amerikaanse ELLE.
Dit bericht bekijken op Instagram
Een laatste gemeenschappelijke factor (behalve ‘organic’ in de merknaam) is de opvallend stijlvolle verpakking. De nieuwe lading beautymerken geeft evenveel om haar ingrediënten als om het flesje waarin deze gevat zitten. A-beautyproductjes hebben allen een hoog hebbeding-gehalte en zijn bedoeld om uit te stallen op je kaptafel.
Wat is het verschil met K-beauty?
Het evidente verschil is de roots van de merken, en laat Australië en Korea nu niet meteen dichte buren zijn. De A- en K-cultuur is compleet anders, wat zich – meer dan je zou denken – vertaalt in de beauty labels. Waar Korea zich op schoonheidsvlak vooral profileert als innovatief, is Australische cosmetica eerder efficiënt te noemen. Sterker nog, de aanpak van beide schoonheidsculturen is zowat tegengesteld. K-beauty draait om héél veel producten die elkaar complementeren, wat resulteert in een eindeloze skincareroutine. Serums en crèmes worden zorgvuldig aangevuld met toners, face mists en maskertjes om die perfect egale teint te bekomen. Daartegenover staat A-beauty met z’n less is more-aanpak. Hier geen tijdrovende badkamersessies, maar no-nonsense producten die geen handleiding (of YouTube-tutorial) behoeven. Meet jezelf dus die relaxte Aussie girl-houding aan en bespaar jezelf heel wat moeite (en centen).
Onze selectie A-beauty labels
Aesop
Deze O.G. in de A-beauty mag niet ontbreken op het lijstje. Na de opening van twee Belgische vestigingen raakt dit cultlabel stilaan ingeburgerd in onze badkamers. Toch nog niet helemaal mee? Oorspronkelijk uit Melbourne, biedt Aesop de gouden combinatie van groene producten in een luxueus jasje. Van de ingrediëntenlijst tot de boetieks, alles is tot in de puntjes verzorgd. De collectie schoonheidsverzorging is werkelijk eindeloos, dus neem je tijd om te kiezen – en vooral ook te ruiken – in de winkels.
Frank Body
Dit Australische label veroverde Instagram met z’n Coffee Scrub, een natuurlijke exfoliant om je hele lichaam mee aan te pakken. Dit succes zorgde al snel voor een select gamma van haar-, lichaams- en gezichtsproducten. Frank Body houdt het nog steeds clean en gebruikt zoveel mogelijk inheemse ingrediënten als eucalyptus en limoenkaviaar. De leuke verpakking is een plus!
Inika Organic
Inika Organic produceert uitsluitend natuurlijke producten die voldoen aan zowat alle mogelijke ecolabels en -certificaten. En geloof ons, dat is best straf voor een beautymerk. 100% natuurlijke make-up vergt heel wat durf en expertise, geen wonder dat het Australische merk de ene beautyaward na de andere in de wacht sleept. Bestsellers zijn de Long Lash Vegan Mascara en de Baked Mineral Bronzer.
Kora Organics
Kora Organics is al jaren een boegbeeld van A-beauty. Opgericht door supermodel Miranda Kerr won het organische merk al snel aan populariteit onder groene meisjes, maar evengoed onder mede-celebs. De namen en ingrediënten zijn ietwat zweverig – denk aan ‘calming mists’ en crèmes met rozenkwarts of amethist – maar Miranda komt wel geloofwaardig over als schoonheidsgoeroe. Het model kiest trouwens bewust voor zichzelf als uithangsbord van haar merk, maar dat werkt. Want wat zij smeert, willen wij ook.
Jurlique
Misschien minder gekend bij ons, maar ontzettend geliefd Down Under. Jurlique is al dertig jaar bezig met plantaardige cosmetica en op dat vlak dus een ware pionier. De oprichters, Ulrike en Jurgen Klein, maken handig gebruik van hun achtergrond in plantkunde en biochemie voor het creëren van hoogwaardige, natuurlijke producten. Alle ingrediënten worden geoogst op een duurzame boerderij in Zuid-Australië, waar bloemen als lavendel, roos en calendula welig tieren. Ultieme bestsellers zijn de Jurlique-face mists.
Bali Body
Het hoeft niet te verbazen dat Aussies met hun fantastische klimaat meester zijn in de kunst van het zonnebaden. Gelukkig delen ze hun expertise graag met de rest van de wereld via verschillende beautylabels. Meest bekend is ongetwijfeld Bali Body, een organisch merk gespecialiseerd in zelfbruiners en lotions die je gebronsde teint versterken. Net alsof je van vakantie in Bali komt dus. Populair zijn de Watermelon Tanning Oil en de Self Tanning Mousse.
Grown Alchemist
Het biologische schoonheidsmerk Grown Alchemist is even groen als de naam doet vermoeden. Het label maakt cruelty-free schoonheidsproducten met zorg en respect voor het milieu, en verpakt ze nadien in uiterst stijlvolle apothekersflesjes en -tubes. Grown Alchemist is er rotsvast van overtuigd dat biologische ingrediënten bomvol antioxidanten en essentiële voedingsstoffen de huid veel beter voeden en verzorgen. Het gamma is vrij compleet en reikt van anti-aging producten tot handzeep en haarserums. Bestsellers zijn de Age-Repair Hand Cream en de Rose, Ginseng & Chamomile Balancing Toner.