Op het eerste zicht lijkt het moeilijk om Victoria's Secret te associëren met de term 'inclusiviteit'. Toch mag Valentina Sampaio zich sinds kort het eerste transgender model van het Amerikaanse lingeriemerk noemen. Na felle kritiek om het gebrek aan diversiteit op de catwalk, probeert Victoria's Secret nu mee te benen met andere grote labels op de weg naar representativiteit.
Het Braziliaanse model kondigde via Instagram discreet het nieuwtje aan met een onopvallende foto van de VS-backstage en de hashtag #diversiteit. Een verrassende wending, want het merk der engelen stond net lange tijd bekend voor het in stand houden van het stereotypische sexy met enkel jonge, ultraslanke modellen op de catwalk. Een kenmerk waar sinds de eerste defilés in 1995 nog niet veel verandering in was gebracht. Maar nu de verkoopscijfers van het merk alsmaar in dalende lijn gaan, lijkt het dan toch tijd voor een nieuwe aanpak. En het is Valentina, een jong transgender model, die daarvan het symbool moet worden.
Wie is Valentina Sampaio?
Op slechts 22-jarige leeftijd heeft deze bloedmooie Braziliaanse al verschillende belangrijke firsts verzameld. Zo was ze het eerste trans-model dat de cover van Vogue Paris sierde, en nu is ze dus het eerste transgender model bij Victoria's Secret. Maar ze heeft nog meer op haar palmares staan: zo is Sampaio al sinds 2016 L'Oreal-ambassadrice in haar thuisland en stond ze ook al op de cover van ELLE Mexico en L'Officiel Brazilië.
Het ranke model heeft een bescheiden afkomst - haar moeder is lerares en haar vader visser - en werd geboren op 10 december 1996, als een jongetje. Ze is erg discreet over haar privéleven maar Sampaio liet in een interview voor de Daily Mail wat meer los over haar jeugd: "Toen ik 8 jaar was, nam mijn moeder me mee naar een psycholoog. Op die leeftijd was ik al dol op omringd te zijn door meisjes. Ik voelde me alsof ik één van hen was en ik had heel wat poppen. De psycholoog begreep dat ik transgender was. Toen ik twaalf was ben ik mezelf beginnen Valentina te noemen, een naam die ik eens had horen vallen en die ik mooi vond."
Victoria's Secret, een merk in woelig vaarwater
Het Amerikaanse lingeriemerk komt de laatste tijd frequent in een negatief daglicht te staan. Toen Vogue US in november 2018 aan marketing directeur Ed Razek vroeg of hij van plan was om een meer diverse selectie modellen te kiezen en ook transgender of plus size vrouwen te selecteren, sprak hij klare taal: "Nee. Nee ik denk niet dat we dat moeten doen. Waarom niet? Omdat de show een fantasie is. Woorden die niet werden gesmaakt door het grote publiek en die voor heel wat hetze zorgden op het internet. Razek kondigde trouwens enkele dagen na de komst van Valentina zijn pensioen aan. Toeval? Of niet...
Wie Victoria's Secret zegt, zegt ook ragfijne modellen, maar dan wel met een gespierd lichaam. Het idee erachter zou zijn dat de Angels sterke, onafhankelijke vrouwen zijn die hun doelen bereiken. Het merk durft zichzelf zelfs te omschrijven als feministisch, en dat doet bij velen een wenkbrauw optrekken. Om een voorbeeld te geven, om een perfect strakke en gespierde buik te kunnen showen op de catwalk, eet engel Adriana Lima de negen dagen voor het spektakel enkel vloeibaar voedsel. Bovendien moet je vetpercentage onder 18% duiken om de engelenvleugels te mogen aantrekken, een cijfer dat vergelijkbaar is met vrouwelijke atleten. Ter vergelijking, de gemiddelde Amerikaanse vrouw van 20 tot 39 jaar heeft een vetpercentage van 28%. En zeker in tijden waarin body positivity hoe langer hoe belangrijker wordt, resoneert dat niet met de consument. Gevolg, de verkoopscijfers van het merk zijn in vrije val.
Onlangs nog liet Shanina Shaik, een VS-engel sinds 2011, zich in een interview met de Australische Daily Telegraph ontvallen dat er dit jaar geen show op de planning staat. De kijkcijfers, die in 2013 een kleine 10 miljoen bedroegen, waren vorig jaar gezakt tot een schamele 3,3 miljoen waardoor de show werd geschrapt door het tv-netwerk. De beslissing om het bombastische evenement op te schorten lijkt dus logisch. Vooral omdat het merk al had aangekondigd om het - gedateerde - concept te herdenken.
Steeds meer inclusieve merken
Na modellen met verschillende huidskleur, zijn het nu transgender modellen die voorzichtig hun eerste pasjes zetten in de mode -en beautywereld. Al zijn ze nog met weinig, toch zijn het vertegenwoordigers van een vernieuwing in een sector die meer representatief wil zijn voor de hedendaagse samenleving. Succesvolle voorbeelden zijn onder meer Hari Nef, het gezicht van L'Oreal in de Verenigde Staten, Andreja Pejic die defileerde voor Jean-Paul Gauthier en Marc Jacobs en voor de camera stond voor Make Up Forever. En de lijst wordt alsmaar langer. Je kan dit onderwerp ook niet aankaarten zonder de naam van Indya Moore te noemen. De transgender actrice werd beroemd door de hitserie Pose en staat nu model voor A-labels Louis Vuitton, Gucci en Calvin Klein. Nu rest ons nog te hopen dat diversiteit stap voor stap de norm wordt, zodat het geen reden meer hoeft te zijn tot felicitaties, maar de normale stand van zaken is.