In 7 dagen tijd de nieuwste digitale trends en de impact op je businessmodel leren begrijpen? Challenge accepted.

 

Managers, strategische profielen en mensen die zich inzetten voor innovatie binnen een bedrijf: spits jullie oren (of ja, lees vooral verder). Bernard De Cannière, Academisch Directeur van de Solvay Brussels School, legt uit waarom jullie deze opleiding niet mogen missen.

 

Waarom is een opleiding in digitale transformatie nodig?

Ik geef les bij Solvay Brussels School, maar ik ben zelf ook actief in de zakenwereld. Daardoor ben ik vaak getuige van de grote kloof tussen de dagelijkse prioriteiten van bedrijven ten opzichte van hun IT-structuur enerzijds en de digitale tsunami die ons overspoelt anderzijds. (…) Voor velen blijft de grote vraag: « Hoe moeten we hiermee omgaan? ». Op managementniveau zijn er aan de ene kant mensen die data als een noodzakelijk kwaad beschouwen, anderzijds zijn er degenen die geloven dat data de hefboom van hun strategie is. Maar die laatste groep is zeker nog niet de grootste. Een paar honderdduizend euro investeren in nieuwe toepassingen zonder precies te weten wat het zal opleveren… Dat is natuurlijk geen makkelijke beslissing.

 

Nieuwe technologieën zijn vandaag alomtegenwoordig. Hoe weten we of ze juist worden toegepast op de werkplek?

In de jaren 90 werd de rode loper uitgerold voor mensen die iets wisten over computers en informatica. Zo’n systemen installeren was toen ingewikkeld. Tegenwoordig hebben smartphones waarschijnlijk een grotere capaciteit dan het mainframe van een bedrijf met duizend werknemers van 30 jaar geleden. Vandaag denkt iedereen ook al snel dat ze alles weten. Maar als je een samenhangend systeem wil implementeren in een bedrijf, dan vereist dat een doordachte aanpak en uitgebreide kennis.

 

Hoe is deze opleiding opgebouwd?

Eerst en vooral is het essentieel om goed te weten waarover je het hebt. We maken daarom eerst een stand van zaken op, waarna we de belangrijkste technologieën van vandaag doorlopen. Denk bijvoorbeeld aan platformen, AI, blockchain, sociale netwerken voor bedrijven… Daar gaan we allemaal niet licht over: we beantwoorden elke vraag en reiken oplossingen aan, stellen manieren voor waarop je deze veranderingen in gang kan zetten. En niet onbelangrijk: ook de ethische implicaties die hieruit voortvloeien worden besproken. Wie deelneemt aan deze opleiding, heeft na afloop een helikopterbeeld van wat voor hen belangrijk is (of wordt) en wat hun volgende stappen zijn. Het is tijd om de digitale transformatie te benaderen met innovatie en creativiteit als vertrekpunt, en niet enkel te vertrekken vanuit de technologische aspecten.

 

Informatie en inschrijvingen hier.

 

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Solvay Brussels School.
http://www.solvay.edu/