In de beautywereld heeft zowat elk land z'n eigen kijk op schoonheidsverzorging. Denk maar aan A-beauty en K-beauty (Australische en Koreaanse cosmetica). Recent ligt de focus iets dichter bij ons, want Duitse schoonheidsproducten worden tegenwoordig alom geprezen onder beroemdheden en beautylovers. Wat maakt 'G-beauty' plots zo populair?
Het succesrecept van Duitse schoonheidsproducten
Ecologisch vs klinisch
We hoeven je vast niet te vertellen dat groene cosmetica ontzettend trending is. Natuurlijke beautymerken rijzen als paddenstoelen uit de grond en verpakkingen worden tegenwoordig gesierd met termen als 'green', 'organic' en 'vegan'. Hoewel dit een evolutie is die we alleen maar kunnen toejuichen, is niet iedereen geholpen met zalfjes van planten en kruiden. Wanneer je een moeilijke huid hebt (zoals ondergetekende) zijn natuurlijke middeltjes soms niet voldoende en grijp je al snel naar meer 'dermatologische' producten. En dat is exact waar Duitse en Oostenrijkse cosmetica haar intrede doet.
Duitse degelijkheid
Al decennialang staan Duitsers bekend om hun technologische expertise, vooruitstrevendheid, of kortweg 'Duitse degelijkheid'. Wel, dat geldt behalve voor auto's ook voor cosmetica, want de pioniers in klinische schoonheidsverzorging zijn veelal Duitstalige dokters. Denk maar aan dokter en chemicus Rudolf Hauschka, die al in de jaren '60 experimenteerde met planten en kruiden in zijn lab. Dr. Hauschka is vandaag nog steeds een vast begrip in de natuurlijke beautywereld, met beroemde fans als Emma Watson.
Dr. Hauschka wordt tegenwoordig vergezeld door een nieuwe generatie Duitse specialisten, met elk hun eigen vakgebied en bijbehorende producten. De focus ligt vandaag nog meer op onderzoek, technologie en expertise, wat resulteert in hyperefficiënte serums, peelings en crèmes. Stappen we dan helemaal af van natuurlijke cosmetica? Niet helemaal, want deze nieuwe merken mixen de succesvolle 'clean beauty'-formules met hun dermatologische knowhow.
Duitse beautymerken
Dit zijn de drie Duitse cosmeticalabels op onze beautyradar:
Augustinus Bader
Deze nieuwkomer slaagde erin om met slechts twee producten de hele beautywereld op z'n kop te zetten. De twee dagcrèmes, simpelweg 'The Cream' en 'The Rich Cream', blijken succesformules voor zowat elk huidtype. Het geheim? De ongelooflijke kennis van professor Augustinus Bader en zijn expertise in het herstel van stamcellen. Doctor Bader stopte al zijn wetenschappelijk onderzoek in z'n donkerblauwe flesjes en de resultaten blijken verbluffend. Onder meer Victoria Beckham, Margot Robbie en Alexa Chung zijn obsessed, maar ook gewone stervelingen tellen maar wat graag 250 euro neer voor deze cult-crème. Toen Estée Laundry - hét beautycollectief van Instagram - haar volgers immers vroeg om The Rich Cream te beoordelen, waren de reviews onverdeeld positief.
Dr. Barbara Sturm
Je had waarschijnlijk al begrepen dat we grote fan zijn van de Duitse dokter Sturm. In tegenstelling tot Bader, ontwikkelde deze voormalige esthetisch arts een complete verzorgingslijn met maskers, serums en toners. Ook bij Barbara Sturm ligt het accent op de intensieve research die voorafgaat aan de producten, wat eveneens zorgt voor een flink prijskaartje. Maar als we beroemdheden als Bella Hadid en Hailey Bieber mogen geloven, is dat het meer dan waard.
Royal Fern
Zoals de naam verraadt, is deze gehele cosmeticalijn gebouwd rond de kracht van varen, een plant die volgens dermatoloog Dr. Timm Golueke en zijn onderzoeksteam een helende, ontstekingsremmende werking zou bezitten. Deze dokter, specialist in huidveroudering, bracht al zijn wetenschappelijke kennis en geloof in natuurlijke middelen samen in een collectie serums, maskers en ampules die allemaal het 'royal fern complex' bevatten. Helaas geldt ook hier: grote doeltreffendheid staat gelijk aan een nog groter budget. Reken op 200 euro voor een dagcrème.
Dit bericht bekijken op Instagram
Een bericht gedeeld door Royal Fern by Dr. Timm Golueke (@royalfernskincare) op
Lees ook: smeren we binnenkort allemaal cannabis?