In een aflevering van de Netflix-serie ‘Black Mirror’ speelt Miley Cyrus een popster die wordt geleefd. Lange tijd was ze dat ook, maar die tijd is voorbij. Terwijl ze haar zevende studioalbum afwerkt, voelt Miley zich mondig, op-en-top vrouwelijk en sterker dan ooit. Al blijft ze ook nuchter: “Mensen krijgen niet altijd wat ze verdienen.”
We zitten in de woonkamer van Miley Cyrus. Nee, niet in haar landhuis in Tennessee, waar ze eind 2018 met Liam Hemsworth trouwde. En ook niet in hun villa in Malibu, die rond diezelfde tijd door een grote brand werd beschadigd. We zitten in Mileys huis in de heuvels rond San Fernando Valley, dat ze al op haar achttiende kocht. Aan de wand hangen ingelijste portretten van Elvis en Dolly Parton. Vanop de bank kijken we uit op het zwembad buiten. Twee van haar honden nestelen zich tussen ons in. Miley legt haar notitieboekje neer, schraapt haar keel en begint te vertellen over haar album dat binnenkort uitkomt. “Het heet ‘She Is Miley Cyrus’. De ‘she’ in de titel slaat niet op een bepaalde vrouw of op een vagina. ‘Zij’ is eerder een natuurkracht, iemand die alles kan wat ze wil. Zij is de she-ro, de She-E-O.”
Miley springt recht en loopt heen en weer terwijl ze uitlegt dat ‘zij’ de vrouw is die de macht terugneemt. Haar betoog wordt heel actueel wanneer ze verwijst naar de abortuswetgeving, die sterk onder druk staat sinds het aantreden van president Trump. “Wij vrouwen worden verondersteld de bevolking op peil te houden. Als je daar niet aan wilt meewerken, als een kind niet op je persoonlijke agenda staat, dan maak je mensen kwaad. Zelfs als je zwanger werd in een gewelddadige situatie. Mensen bekijken je als een koude, harteloze bitch, die niet in staat is om lief te hebben.” Miley haat het woord ‘egoïstisch’. “Ze proberen ons in te prenten dat liefde betekent dat je jezelf op de tweede plaats zet, en degenen die je liefhebt op de eerste plaats. Maar waarom? Als je van jezelf houdt, dan kom jij toch op de eerste plaats?” Haar ernstige blik maakt plaats voor haar typische brede glimlach en ze gaat weer op de bank zitten. “Dat idee wil ik overbrengen met mijn muziek.”
De laatste maanden heeft Miley veel nagedacht over wie ze is, en ze ontdekte dat het antwoord op die vraag niet eenduidig is. De voormalige kindster maakt de balans op van haar leven in de schijnwerpers, en wil haar bekendheid voortaan gebruiken om de kwesties die haar nauw aan het hart liggen onder de aandacht te brengen. Diep in haar hart is ze heel empathisch. Een kwetsbare ziel die andere kwetsbare zielen wil helpen beschermen.
Het lijkt alsof je veel nagedacht hebt over het recht van vrouwen om baas te zijn over hun eigen lichaam?
Miley Cyrus: “Ja, te veel. Ik ben een echte piekeraar. Maar in deze fase van mijn leven voel ik me ook machtig. Ik vind het fijn om me sexy te voelen, maar wat ik doe, doe ik niet voor mannen. Ze moeten zich niet op de borst kloppen en denken dat ik hen probeer te plezieren.”
Ik haat het woord ‘echtgenote’. zoek je iemand trouw en stabiel? That’ll never be me ..
Soms leeft het idee nog dat het leven van een vrouw voorbij is als ze trouwt.
“Ik vermoed dat veel mensen het verwarrend vinden dat ik getrouwd ben. Maar mijn relatie is zo uniek, zo complex en zo modern – niet iedereen begrijpt dat. Ik bedoel, denken mensen echt dat ik thuis met een fucking schort om in de keuken sta te koken? Ik zit nu in een heterorelatie, maar voel me nog altijd heel erg aangetrokken tot vrouwen. Als mensen vegetariër worden om gezondheidsredenen, vinden ze de geur van gebakken spek nog altijd verdomd lekker, en dat besef ik. Ik heb gekozen voor mijn partner. Hij is de persoon bij wie ik me het veiligst voel (intussen zijn Miley Cyrus en Liam Hemsworth uit elkaar, red). Maar de typische rol van echtgenote past niet bij mij. Ik haat het woord alleen al.”
Je ouders lijken een goede relatie te hebben. Dat helpt.
“Ze zijn altijd partners geweest en ‘partner’ vind ik een mooie term. Terwijl ‘echtgenote’ voor mij het beeld oproept van een sigarettenreclame uit de jaren ‘50. Ik denk veel na over het nummer ‘Stand By Your Man’ (een hit van Tammy Wynette uit 1969, later gecoverd door o.a. Tina Turner en Carla Bruni, red.). Mijn moeder was gek op die song, maar besefte ze eigenlijk wel waar het nummer over gaat? ‘Je man zal drinken en je bedriegen, maar als hij thuiskomt, moet je hem steunen, want hij gedraagt zich alleen maar als een man en vergat om rekening te houden met jouw gevoelens.’ Ik heb een nieuw nummer geschreven, ‘Never Be Me’, en in het refrein zing ik: ‘If you’re looking for faithful, that’ll never be me. If you’re looking for stable, that’ll never be me. If you’re looking for someone that’ll be all that you need, that’s never going to be me.’ Toen ik het voor het eerst voor mijn producent Mark Ronson speelde, zei hij: ‘Dat kun je niet maken. Je mannelijke fans zullen niet begrijpen wat je bedoelt. Ik begrijp het niet eens.’ Ik wist goed dat hij zoiets nooit zou zeggen tegen een man die met dat refrein kwam. Twee dagen later belde Mark me op en zei: ‘Je hebt gelijk. Ik begrijp je standpunt volledig.’”
Schrikt zo’n krachtige houding mannen af?
“Telkens wanneer iemand me zegt dat ik iets niet kan of mag doen, denk ik aan de keer dat Joan Jett (rockzangeres en eightiesicoon, red.) me vertelde over de eerste reacties op ‘I Love Rock ‘n’ Roll’. En dan antwoord ik: ‘Nou, schat, weet je wat? Mensen hebben ooit tegen Joan Jett gezegd dat ze geen meisjes willen zien met kort haar en een gitaar.’ Misschien had ik dat verhaal beter nooit gehoord, want nu is het mijn repliek op alles.”
Mannen laten zich nooit zomaar iets verbieden door anderen. Het is een absurd idee dat jij dat als sterke vrouw in de muziekwereld wel zou moeten.
“Mijn nieuwe nummers gaan daar zeker over. En hetzelfde geldt voor de ‘Black Mirror’-aflevering waarin ik speel. Die benadrukt de donkere kant van de muziekwereld. Ze gaven me het script en zeiden ‘Laat ons weten of je geïnteresseerd bent.” Toen ik het gelezen had, antwoordde ik: ‘Geïnteresseerd? Niemand anders kan dit spelen! Dit gaat over mij, ik ben het personage.’ Het was alsof ze mijn leven hadden gestolen. Op bepaalde momenten heb ik me absoluut gevoeld zoals Ashley O. Nu nog soms, trouwens.”
Had je er als kind al een hekel aan wanneer je iets werd verboden?
“Mijn vader (countryzanger Billy Ray Cyrus, momenteel te horen op de hit ‘Old Town Road’ van Lil Nas X, red.) kan daar zelf niet tegen. Hij kiest partij voor de underdog. Dat heeft hij altijd gedaan. Hij verliest liever door het juiste te doen dan dat hij zou winnen door vals te spelen. Zo ben ik ook. Ik faal liever dan dat ik mensen bedrieg. Ik heb een nieuwe song met als titel ‘Bad Karma’. Maar karma bestaat niet, volgens mij. Er zijn alleen oorzaken en gevolgen. Anders zou Donald Trump geen president zijn. Ik geloof niet dat iedereen krijgt wat hij of zij verdient.”
Klopt. Het is heel verwarrend wanneer slechte mensen succes hebben of wanneer goede mensen worstelen met het leven.
“Er zijn veel daklozen in L.A. Via Happy Hippie (de stichting van Miley Cyrus die dakloze jongeren, de LGBTQ-gemeenschap en andere kwetsbare bevolkingsgroepen steunt, red.) proberen we iets voor hen te betekenen. Op die manier heb ik al heel wat fantastische mensen leren kennen die op straat leven – supergetalenteerde kunstenaars die nooit een kans hebben gekregen. Toen ik jong was, werkte ik bij tv-zender KTLA op Sunset Boulevard, waar veel daklozen rondhangen. Telkens wanneer ik terugkeer naar daar en zie dat kinderen T-shirts van Happy Hippie dragen, voel ik me trotser dan wanneer hier zeven Grammy’s aan de muur zouden hangen. Na de Woolsey Fire (de immense branden in november 2018 waarbij 300 000 mensen in de regio Malibu werden geëvacueerd, red.) heb ik vaak gedacht aan de meer dan 120 gezinnen die wij gesteund hebben nadat ze hun huis verloren hadden. Sinds 2014 helpen we jaarlijks bijna 1 300 dakloze kinderen in Hollywood. En vorig jaar vonden we huisvesting voor 270 kinderen en verstrekten we 32 000 maaltijden. Dat is iets wat nooit zal afbranden. Het heeft me geholpen om het materiële meer los te laten.”
Een brand zet alles wel in perspectief.
“Bij natuurrampen heb je geen keuze. Je kunt niet anders dan je overgeven aan de natuur.”
Niemand is machtiger dan de natuur.
“Absoluut niemand. En de natuur is vrouwelijk. Als ze boos is, moet je niet met haar sollen. Zo zijn vrouwen momenteel, heb ik het gevoel. De aarde is boos. We behandelen de planeet zoals we omgaan met vrouwen: slecht. We nemen en nemen maar, en we verwachten dat de aarde blijft geven. Maar ze is uitgeput. Ze kan niet meer. We erven een planeet in erbarmelijke toestand, en ik weiger die aan mijn kinderen door te geven. Ik moet weten dat mijn kinderen op een aarde terechtkomen waar vissen zwemmen in het water. Anders breng ik liever geen nieuwe mensen op de wereld.”
Ik heb het gevoel dat alle millennials met dit soort dingen worstelen.
“We willen ons niet voortplanten omdat we weten dat de aarde het niet aankan.”
Voelde je ooit het verlangen om uit het Hannah Montana-keurslijf los te breken, toen je nog in de serie speelde?
“Zodra ik achttien werd, begon het belachelijk aan te voelen. Vanaf het moment dat ik seks had, had ik zoiets van: ‘Ik kan die verdomde pruik niet weer opzetten.’ Het begon raar te worden. Het voelde gewoon alsof …
… je volwassen was geworden?
“Ik was volwassen.”
En je droeg dezelfde outfit die je als kind droeg.
“Op een keer ging ik backstage in Disneyland en zag ik Peter Pan een sigaret roken. ‘Dat ben ik’, dacht ik. ‘Zo moeten veel mensen zich gevoeld hebben toen de video uitlekte waarin ik aan een waterpijp lurk. Ik maakte hun droom stuk.’ Maar ik ben geen Disney-mascotte. Ik ben een mens van vlees en bloed.”
Denk je dat mensen je vandaag in de eerste plaats als muzikant zien?
“Ik krijg stilaan echt het respect dat ik wil. Als ik een kamer binnenloop, denken mensen misschien wel: ‘Oké, ze laat haar tieten zien.’ Maar tegelijk denken ze: ‘Ze heeft wel een fucking goeie stem’, en dat is het enige wat telt voor mij.”
Dat is duidelijk iets wat je deelt met Dolly Parton.
“Precies. Zij heeft ook zoiets van: ‘Laat je niet misleiden door mijn blonde haar. Ik ben hier degene die de cheques uitschrijft.’ Ze is een verdomd briljante zakenvrouw.”
Is de aflevering van ‘Black Mirror’ in zekere zin je afrekening met Hannah Montana en je hele verleden als kindsterretje?
“Ja, ik heb het gevoel dat ik me daar niet meer voor schaam. Het is best cool als je hoort dat Cardi B naar Hannah Montana luisterde toen ze op de middelbare school zat. Dat soort dingen maakt me gelukkig.”
De aflevering toont dat muziek eenzame, nerdy kinderen gelukkig maakt. Ze geeft ook een realistisch beeld van hoe slopend beroemdheid kan zijn voor je geestelijke gezondheid – iets wat niemand anders kan begrijpen.
“Ik heb een paar keer geprobeerd om in therapie te gaan. Ze behandelden mij als alle andere patiënten. Ze zeiden dingen als: ‘Je voelt je waarschijnlijk paranoïde omdat je wiet rookt.’ Maar ik dacht: ‘Nee, ik voel me paranoïde omdat mensen drones over mijn tuin laten vliegen.’ Op een keer zat ik naakt op een neppaard toen er een drone voorbijvloog. Eerlijk gezegd, de timing had niet beter gekund. Ik zat daar tenminste niet koffie te drinken, saai te wezen. Maar ik denk dat mensen het intussen een beetje oninteressant vinden om me te zien rebelleren.”
Is het niet typisch voor twentysomethings om te denken: ‘Ik ga mijn grenzen testen en verschillende identiteiten uitproberen om te zien wat ik leuk vind.’
“Ik denk dat ik dat nog altijd doe – identiteiten uitproberen en kijken welke het best bij mij past. De branden hebben me gedwongen om mijn comfortzone te verlaten, om een nieuwe thuis op te bouwen. Ik ontdekte dat de spullen die ik had verzameld en die me omringden, mij niet bepalen. Ik ben niet de optelsom van mijn spullen.”
MEER INTERVIEWS: