Naar aanleiding van de TOMMYNOW x Zendaya show strikten we niemand minder dan ontwerper Tommy Hilfiger voor een exclusief interview.
TOMMYNOW, het ‘see now, buy now-concept’ van Tommy Hilfiger, is toe aan z’n zevende editie en keert daarvoor terug naar hometown New York. We spraken met de man achter het wereldberoemde rood-wit-blauwe label en praatten met de Amerikaanse ontwerper over the next big thing in mode, de ups en downs van zijn carrière en muziek als zijn ultieme muze.
TOMMYNOW x Zendaya
Wat was de inspiratie voor deze show?
“We lieten ons inspireren door de jaren zeventig en door de New Yorkse Harlem-buurt. Door power dressing voor vrouwen, vandaar dat er heel wat kostuums in de collectie zitten met een mannelijke snit. Polkadots, houndstooth, dierenprint, leer. Dat alles met een flinke dosis seventies flair.”
Waarom besliste je om opnieuw in New York te defileren?
“We zijn al de wereld rondgereist met de vorige shows dus we vonden het leuk om ditmaal terug naar huis te keren. En Zendaya wou de show laten plaatsvinden in het Apollo Theater, en dat vonden we een fantastisch idee.”
Er is altijd al een sterke link geweest tussen Tommy Hilfiger en muziek. Hoe komt dat?
“Ik denk dat het stamt van uit mijn tienerjaren. Ik was dol op rockmuziek en op de coole stijl die rocksterren hadden. En ook omdat ik mijn merk wil verbinden met popcultuur.”
Je hebt een goed inzicht wat de toekomst betreft. Je was een van de eersten die koos voor een ‘see now, buy now-concept’. Wat zal volgens jou de volgende grote verandering in mode en retail zijn zijn?
“Ik ben ervan overtuigd dat dat livestream shopping zal zijn. Die manier van winkelen zal enorm groot worden.”
Je hebt een erg indrukwekkende carrière achter de rug, wat waren enkele van de hoogte -en dieptepunten?
“Toen ik pas 23 jaar oud was ging mijn eerste winkelketen failliet, omdat ik helemaal niks kende van zakendoen. Maar ik heb uit die tegenslag heel veel geleerd. Een van de hoogtepunten was toen het merk echt internationaal werd.”
Wat is je geheime recept om het merk zo populair te maken? Hoe ontdek je keer op keer wat cool is?
Ik denk dat het mijn enthousiasme is om iets anders te doen, iets wat nog niet gedaan is in de modewereld. En ook om dat ik het merk sterk gelinkt houd met het acroniem FAME, dat staat voor fashion (mode), art (kunst), music (muziek) en entertainment.”
Wat was de sleutel tot je persoonlijke succes?
“Ik denk dat het een positieve ingesteldheid is, altijd optimistisch zijn en positief blijven denken.”
Wat is je favoriete outfit? In welke kleren voel je je het meest comfortabel?
“In het dagelijkse leven draag ik het liefst een jeans met een wit of blauw hemdje, behoorlijk klassiek. Maar wel met een twist. Wanneer ik reis en veel het vliegtuig moet nemen dan voel ik mij het gemakkelijkst in een tracksuit.”
De typerende kleuren van Tommy Hilfiger zijn overduidelijk rood, wit en blauw. Waarom is dat zo?
“Ik hou alles dat te maken heeft met, boten, zeilen en rondvaren op het water. En ik wilde altijd mijn eigen maritieme vlag hebben, dus voor het logo van Tommy Hilfiger heeft men echt een maritieme vlag ontworpen waarbij men mijn initialen T en H heeft gecombineerd.”
Hoe ben je eigenlijk in de modewereld gerold?
“Als tiener wou ik eruit zien als een rockster en ik wou dat mijn vrienden ook toegang hadden tot die coole kledingstijl. We spreken van het jaar 1969, toen olifantenpijpen en franjes in de mode waren. Dus ik trok naar New York, op ongeveer vijf uur rijden van mijn thuisstad, en ik kocht er twintig paar hippe jeans. Eenmaal terug thuis in Elmira begon ik er een winkeltje mee.”
Waarom heb je gekozen om samen te werken met Zendaya voor deze collectie?
“Zendaya is een multigetalenteerde vrouw: ze is een filmster, een tv-ster, een muziek-ster en nu een mode-ster. Bovendien is Zendaya een activiste voor vrouwenrechten. Ik denk dat ze heel goed weet waar ze mee bezig is.”
Je bent een van de eerste labels die begon samen te werken met beroemdheden. Hoe kwam je op dat idee?
“We startten daarmee de jaren tachtig. Ik wou dat muzikanten mijn kledij droegen, omdat ik wist dat ze op tournee gingen en ik wou dat hun fans op die manier in contact zouden komen met het merk. We begonnen heel vroeg met het geven van kleren aan bands en popsterren. Daarna deden we campagnes met onder meer Britney Spears, Lenny Kravitz, Aaliyah, Beyoncé,…We zetten muzikanten in voor onze marketing en we sponsorden hun concerten.”
Tommy Hilfiger stond lang bekend als American preppy, maar tegen de jaren negentig evolueerde de stijl sterk naar urban streetwear. Hoe kwam deze shift tot stand?
“Toen ik startte met grote logo’s en meer sportieve kledij, zoals hockey -en voetbaltruitjes, was dat een grote hit in de urban gemeenschap. Ik begon meer en meer kledij te ontwerpen die aansloot bij deze trend, zoals oversized t-shirts en sweaters . Sterren zoals Snoop Dogg droegen die kleren en zo werd het katalysator voor de streatwear trend. We waren de eerste in de modewereld die dat deden.”
Waarom denk je dat American preppy populair blijft, niet alleen in de Verenigde Staten maar ook op andere continenten?
“Ik denk dat dat komt omdat het casual is, en omdat het een stijl is die wereldwijd ook aanvaardbaar is om te dragen. We noemen het American classic en ik denk dat wij deze stijl cool wisten te maken.”
Pssst… benieuwd hoe een modeshow tijdens fashion week eruit ziet? We geven je een blik achter en voor de schermen van de TOMMYNOW x Zendaya show.