In de praktijk

Dankzij Kankerinfo kom je in enkele minuten tijd terecht bij dokters, psychologen en verpleegkundigen, gespecialiseerd in oncologie en opgeleid om al je vragen rond kanker telefonisch te beantwoorden. Deze professionals zijn er voor wie getroffen werd door de ziekte en hun omgeving in de brede zin van het woord: familie, vrienden, collega’s… Waarom mensen bellen? Omdat ze te weinig informatie krijgen van of geen vertrouwen hebben in de behandelende arts, omwille van een complexe gezinssituatie, omdat ze op zoek zijn naar emotionele steun… De meeste vragen die gesteld worden zijn nog steeds medisch van aard, maar ook juridische vragen, vragen over preventie en opsporing en vragen over zorginstellingen komen vaak voor. Daarnaast zijn mensen vooral op zoek naar een luisterend oor en psychologische ondersteuning.

Bij Kankerinfo kunnen mensen die van ver of dichtbij door kanker zijn getroffen, in alle vertrouwen hun twijfels, verwachtingen, ervaringen en zorgen over de ziekte delen. Ze krijgen toegang tot de juiste informatie, gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke en medische studies, tot succesverhalen uit de praktijk en de geldende wetteksten over de verschillende stadia van de ziekte (diagnose, behandeling, opvolging), het aanbod aan behandelingen en niet-medisch gerelateerde onderwerpen, vooral op juridisch, sociaal en administratief vlak. Kankerinfo neemt de tijd en geeft antwoord op een eenvoudige en duidelijke manier. Ondertussen is de telefoonlijn onmisbaar geworden, zowel voor patiënten als voor hun naasten, als belangrijkste bron van informatie buiten de relatie arts-patiënt om.

Dit artikel kwam tot stand in rechtstreekse samenwerking met Stichting tegen Kanker.
www.kanker.be