Uitstelgedrag is een fenomeen waarmee we vroeg of laat allemaal te kampen krijgen, zowel op professioneel gebied als in het dagelijks leven. Hoewel onze samenleving steeds meer voor een langzamere levensstijl pleit, kan de neiging om werk naar de volgende dag uit te stellen erg problematisch worden. Vooral in de beroepswereld kan je zo veel kansen mislopen. We delen enkele tips om je motivatie op het werk een boost te geven.
Uitstelgedrag, ook wel luiheid of laksheid genoemd, krijgt steeds meer aanhang in onze hedendaagse samenleving. Veel auteurs wijzen dan ook op de voordelen van slow living. Hetzelfde geldt voor een aantal opkomende trends, zoals het Deense Hygge en het meer recente Niksen uit Nederland, dat gedefinieerd wordt als de kunst van het nietsdoen.
Myriam Routin en Elodie Julien zijn de oprichtsters van Kaboom, een bureau dat zich toespitst op de ontwikkeling van het menselijke potentieel in bedrijven en het leren van soft skills aanmoedigt. Zij hebben nog een ander synoniem van uitstelgedrag. Ze noemen het de "dromendief", waarbij de nadruk wordt gelegd op de nefaste gevolgen.
Beide vrouwen zullen aanwezig zijn op het ELLE Active Forum in november. Ze zullen je de mogelijkheid geven om jouw uitstelprofiel op te maken zodat je er pijnloos komaf mee kan maken.
Een gebrek aan zelfvertrouwen, motivatie en concentratie dwingen ons om sommige taken uit te stellen naar de volgende dag. Veel mensen wachten ook liever tot het laatste moment om iets te doen, omdat ze denken dat ze onder druk veel efficiënter zullen werken. De persoonlijke gevolgen van uitstel kunnen echter negatief zijn. Het kan immers leiden tot stress, schuldgevoel, een laag zelfbeeld en angst. Het is daarom essentieel om jezelf af en toe een nieuwe boost te geven en weer trots op jezelf te kunnen worden.
Hier zijn vier tips om dit te bereiken:
1. Stel minidoelen voorop
Kleine doelstellingen zijn belangrijk om je zelfvertrouwen te herstellen. Telkens wanneer we een klein doel bereiken dat vrij gemakkelijk te behalen is, zorgt dat voor een positieve gewaarwording die ons zelfvertrouwen verhoogt. We weten allemaal hoe blij we zijn wanneer we een vakje op ons to-dolijstje kunnen aanvinken. Het spoort ons ook aan om de andere doelen van de lijst zo snel mogelijk te behalen. Aan het einde van de dag geeft een volledig afgewerkte lijst ons het gevoel dat we productief en efficiënt zijn geweest.
2. Vind een startritueel
Ga op zoek naar een soort persoonlijk ritueel dat je vervolgens automatisch gaat uitvoeren om aan een taak te beginnen. Dit kan een eenvoudige handeling zijn, zoals een kop koffie of thee maken of je bureau op orde brengen. Wanneer de handeling automatisch wordt, weet je dat dit moment gewijd zal worden aan je werk en de taken die je moet uitvoeren.
3. Probeer inzicht te krijgen in wat je afschrikt
Het merendeel van de taken die we besluiten uit te stellen naar een ander moment, zijn taken die negatieve emoties bij ons oproepen of die ons in ongemakkelijke situaties brengen. Om dit te verhelpen is het noodzakelijk om te begrijpen wat je afschrikt bij een taak en waarom. Laat je creativiteit de vrije loop en probeer oplossingen te vinden die enkel van jou zijn om je taken aantrekkelijker en aangenamer te maken.
4. Neem pauzes
Een beetje tijd voor jezelf nemen is essentieel. Deze momenten maken het namelijk mogelijk om over onze manier van werken na te denken, om nog efficiënter te worden en om kwaliteitsvoller werk te leveren eenmaal je er opnieuw aan begint. Je mag echter ook niet overdrijven, want een te lange pauze zet de deur op een kier voor uitstelgedrag en dan wordt het moeilijker om je professionele activiteiten te hervatten.
Schrijf je in en kom Myriam Routin en Elodie Julien ontmoeten op het ELLE Active Forum op 15 en 16 november in Brussel (hoofdkantoor van AXA). Info en inschrijvingen op ELLE.be.
LEES OOK:
Leadership: 7 essentiële vaardigheden om een goede baas te zijn