Wil je je toespitsen op de e-commerce en een professionele account aanmaken bij webwinkelgigant Amazon? In het begin is het heel normaal dat je niet weet hoe je dat moet aanpakken! We geven je hier enkele elementen mee die je moet weten alvorens je je lanceert en je je blindelings in de dollarwereld stort.
Meer dan 177 miljard euro. Dat is de omzet die Amazon, het wereldberoemde e-commerceplatform gevestigd in Seattle, Washington, in 2017 wist binnen te halen. Iedere maand telt Amazon in totaal zo’n 28 miljoen bezoekers. Heel wat mensen hopen een fortuin te maken door een business op dit platform op te starten. In België is Sonemos, opgericht en geleid door Najad Jonas-Menouar, expert in dit vakgebied. Dit onafhankelijke kantoor voor media consultancy heeft meer dan 15 jaar ervaring op vlak van digitale mediastrategie. Het is gespecialiseerd in de verbetering van je verkoop op Amazon door je zichtbaarheid te verhogen op een digitale ruimte waar je overstelpt wordt door concurrentie.
Najad Jonas-Menouar zal aanwezig zijn op het ELLE Active Forum om je een heleboel advies en tips te geven en van je marketingproject op Amazon een waar succesverhaal te maken.
3 dingen die je moet weten vooraleer je eraan begint
Kopen vs. verkopen
Ten eerste is het niet omdat je al 10 jaar lang aankopen doet op Amazon dat je het systeem kent. Kopen en verkopen op Amazon zijn immers twee totaal verschillende functies. Velen zien hun project in rook opgaan, omdat ze veel te snel de top willen bereiken zonder de tijd te nemen om vooraf zich te informeren en te observeren. Daarnaast is het ook belangrijk om poolshoogte te nemen van de kosten en potentiële risico’s die de lancering van een bedrijf op Amazon inhoudt. Kortom, je vertrekpunt is een grondig onderzoek om te begrijpen hoe het systeem precies werkt.
Budget
Op Amazon moet je ook geld kunnen uitgeven om geld te verdienen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hoef je geen bedrag met zes nullen op je bankrekening hebben staan. Je kan laag beginnen, afhankelijk van de structuur van je bedrijf. Zorg er echter wel voor dat je voldoende opzij hebt staan om de basiskosten te dekken. Denk daarbij aan de administratiekosten, verzendingen, verpakkingen, maar ook abonnementen en opslagkosten. Een duwtje in de rug via reclame op sociale netwerken kost uiteraard ook geld.
Iets nieuws onder de zon
Vergeet niet dat je niet de enige verkoper bent op het platform. Er zijn immers honderdduizenden mensen die, net als jij, op hun verkoop rekenen om een online business uit te bouwen die veel opbrengt. Op Amazon is het moeilijk om een bepaald product of merk niet te vinden. Daarom moet je goed nadenken en iets nieuws voorstellen, waarvoor weinig of geen concurrentie is. Aarzel niet om tijdens je analyse van het algemene systeem een kijkje te nemen bij de bestverkopende producten, maar ook de beste verkopers om je bewust te worden van de markt.
Ontmoet Najad Jonas-Menouar op het ELLE Active Forum om beter te leren verkopen op Amazon op aanstaande 15 en 16 november in Brussel. Info en inschrijvingen vanaf 2 september op ELLE.be.
LEES OOK:
Homeward Bound Project: het belang van de impact van vrouwen op de planeet
6 films en series om je innerlijke working girl wakker te schudden