In het verleden leken sociale netwerken enkel te dienen om ideeën en informatie uit te wisselen. Tegenwoordig zijn ze alomtegenwoordig geworden in alle aspecten van onze hedendaagse samenleving en al zeker in ons beroepsleven. Ze zijn met andere woorden een essentiële en misschien wel doorslaggevende tool geworden om werk te vinden en je carrière te boosten.
Facebook, Instagram, Twitter, ... De sociale netwerken die ons helpen een goede (of slechte) reputatie te behouden via de informatie, foto's en berichten die we delen, zijn erg talrijk. Het is daarom cruciaal om er op een bewuste manier inhoud op te posten en een onderscheid te maken tussen je privé- en je beroepsleven, in tegenstelling tot sommige, vooral nieuwe, beroepen die voortvloeien uit de sociale media. Een voorbeeld hiervan is het beroep van 'influencer', waarbij het privé- en beroepsleven zich met elkaar verweven. Daarom is het raadzaam om niet één profiel per platform te hebben, maar twee. Het eerste is enkel zichtbaar voor je vrienden en familie en het tweede is openbaar en vul je enkel aan met professionele informatie. Een bezwarende foto van jou op een dronken feestje kan door recruiters immers slecht opgevat worden en je reputatie verwoesten.
Welk sociaal netwerk kiezen?
Actief zijn op Instagram is prima, maar het is net zo belangrijk om je te informeren over en je vervolgens te richten tot netwerken die specifiek bedoeld zijn om een job te vinden of gewoon je bedrijf te ontwikkelen. We stellen je hier vijf netwerken voor, elk met zijn eigen specifieke kenmerken.
De absolute basis. Het is ronduit onmogelijk dat je nog nooit van deze app hebt gehoord! Of het nu is om zelf rond te kijken of om gezien te worden, dit in 2003 opgerichte Amerikaanse netwerk biedt talloze professionele mogelijkheden, vooral op het gebied van zichtbaarheid, wat je status ook is: student, werknemer, werkzoekende of zelfstandige. Een goede communicatie en klaar is Kees! LinkedIn kan worden gebruikt om een heleboel contacten te leggen, maar kan ook worden gezien als een controle- en zelfs spionagemiddel. Nou, dat is misschien veel gezegd, maar het zorgt ervoor dat je de strategieën van concurrerende bedrijven kan volgen en de manier waarop zij hun markt organiseren en doen evolueren. Je krijgt er een mooi algemeen overzicht.
Academia
Dit netwerk werd in 2008 ontworpen door de Britse ondernemer Richard Price en is specifiek gewijd aan de onderzoekswereld, ideaal dus voor liefhebbers van wetenschap. Net als ResearchGATE dat in hetzelfde jaar werd opgericht door twee virologen en een informaticus, is Academia voornamelijk bedoeld om meer kennis over wetenschappelijk onderzoek te ontwikkelen en onderzoekers te helpen een beter zicht te krijgen op de bredere professionele gemeenschap.
Viadeo
Het platform Viadeo maakte zijn debuut in 2004 en is de Franstalige tegenhanger van LinkedIn. Het werd ontworpen in Parijs en geeft je de mogelijkheid om een professioneel netwerk op te bouwen of te versterken. Op Viadeo kan je informatie verstrekken over je ervaring en content posten over je vakgebied. Een ander gemeenschappelijk punt met de Amerikaanse site is dat je de mogelijkheid hebt om een bedrijfsprofiel aan te maken om namens je bedrijf te communiceren.
Hun slogan? “For aan better working life”, wat je kan vertalen door "voor een beter beroepsleven". Dit Duitse platform werd gecreëerd door ondernemer en lokaal investeerder Lars Hinrichs en wordt voornamelijk gebruikt in zijn land van herkomst, maar is wereldwijd beschikbaar. Het biedt discussieforums maar ook een news feed of nieuwsoverzicht waarop je absoluut alle nieuwsberichten en content van je contacten kan volgen. Sommige functies op Xing zijn wel enkel beschikbaar via premium-abonnementen.
Indexfi
Meer dan 350. Dat is het aantal deskundigen dat deze interprofessionele tool gewijd aan wetgeving, boekhouding en financiën vandaag samenbrengt. Indexfi werd oorspronkelijk een telefoonboek genoemd, maar is intussen uitgegroeid tot een echt sociaal netwerk met een inbox voor privéberichten en discussieforums. Het biedt ook virtuele lounges die het voor experts gemakkelijker maken om met elkaar in contact te komen en een betere kennis op financieel en juridisch gebied aan te brengen.
Eén experte, één datum en één adres
Amélie Alleman is 27 jaar oud en onderneemster in de rekruteringssector. Zij is de initiatiefneemster achter Betuned, het digitale platform dat op zoek gaat naar het talent dat het best bij een bedrijf past.
Ze zal aanwezig zijn op het ELLE Active Forum op 15 en 16 november in Brussel, waar ze waardevolle tips en tricks zal geven om je professionele aanwezigheid online te vergroten, maar ook om je profiel een originele twist te geven.
Schrijf je in voor het ELLE Active Forum op ELLE.be vanaf 2 september en haal het beste uit je digitale profiel!
LEES OOK:
Hoe kan creativiteit de essentie van een bedrijf veranderen?
Homeward Bound Project: het belang van de impact van vrouwen op de planeet