Traditie, vakmanschap, elegantie, vrouwelijkheid en barokke extravagantie, het ontbreekt ons niet aan woorden om deze belangijke week in de internationale mode-agenda te beschrijven. Enkele dagen lang is de modescène afgestemd op la dolce vita: paleizen, diva's en pasta's ... welkom op de modeweek van Milaan!
Wanneer ontstond de Milanese modeweek?
In 1958 werd de Settimana della moda, de Milan Fashion Week, opgericht onder auspiciën van de Camera Naionale Della Moda Italiana. Deze organisatie bestaat uit vrijwilligers die zich inzetten om de Italiaanse mode wereldwijd te promoten. Het is de tweede modeweek in de geschiedenis, naast New York (1943), Parijs (1973) en Londen (1984).
Wanneer vindt de Milanese modeweek plaats?
Milaan Fashion Week vindt twee keer per jaar plaats, in februari en in september. De eerste presenteert de herfst-wintercollecties, de tweede de lente-zomercollecties. De volgende data zijn:
- Milaan Fashion Week lente-zomer 2020: 17-23 september 2019
- Milaan Fashion Week herfst-winter 2020-2021: 18 - 24 februari 2020
- Milaan Fashion Week lente-zomer 2021: 22 - 28 september 2020
Wie defileert er tijdens Milaan Fashion Week?
Het bijzondere aan de modeweek in Milaan is dat het voornamelijk om Italiaanse ontwerpers gaat, in tegenstelling tot de andere weken die openstaan voor alle nationaliteiten. Dat is dan ook wat deze week zo speciaal maakt: je kan duidelijk zien wat de specifieke trends in dit modeminnende land zijn. Onder de zwaargewichten vind je Gucci, Prada, Armani, Marni, Dolce & Gabbana, Fendi, Versace en Max Mara. Maar de meest spectaculaire is zonder twijfel Moschino, die het publiek altijd verrast met de meest waanzinnige decors.
Om het volledige programma van de modeshows te ontdekken, surf je naar de website van de Chamber of Italian Fashion, waar je een schat aan informatie kan terugvinden.
Wie kan de Milaan Fashion Week bijwonen?
Het gaat hier voornamelijk om een professioneel evenement dat niet toegankelijk is voor het publiek. Het hoofddoel ervan is om de nieuwe collecties te showen, zes maanden voordat ze in de winkel liggen. Onder de aanwezigen zijn de mode-editors (die van de gelegenheid gebruik maken om aantekeningen te maken voor hun toekomstige artikelen, om relaties met de PR's op te bouwen en interviews af te nemen), de aankopers (zij vertegenwoordigen de luxewinkels en maken de selectie die vervolgens in de winkels zal hangen) en ten slotte vrienden van het merk die een maximale zichtbaarheid voor de kleding garanderen (beroemdheden, modellen, influencers, muzes, enz.). Het is daarom onmogelijk om een zitje te kopen, maar gelukkig livestreamen heel wat merken vandaag de dag hun shows.
Lees ook:
Fashion week: dit moet je weten over de modeweken