De magische lichtstad huist misschien wel de belangrijkste modeweek van allemaal. Dit moet je weten over Paris Fashion Week
De grootste ontwerpers
Elke grote stad heeft zijn spectaculaire shows waarvan de visie op komend seizoen bepalend is. Iedereen wil er aanwezig zijn, PR-bureaus worden overstelpt met smeekbedes voor uitnodigingen en vanaf de eerste muzieknoot komen sociale netwerken in beweging. Voor Parijs zijn dit in de regel luxehuizen als Saint Laurent, Chanel, Christian Dior, Off-White, Celine, Hermรจs, Balenciaga, Givenchy, Louis Vuittonโฆ

Louis Vuitton Lente-Zomer 2022
De Belgen
We stellen ons vaak de vraag waarom er geen modeweek bestaat in Brussel, terwijl zoveel grote ontwerpers van Parijse modemerken en over de hele wereld Belg zijn, of werden opgeleid aan La Cambre en de Antwerpse Academie. Het antwoord is meervoudig: de echte markt voor deze designers ligt in Frankrijk en in het buitenland. Kopers en pers komen van over de hele wereld en verzamelen zich in Parijs voor de modeweek, die, laten we niet vergeten, een evenement is bedoeld voor de verkoop en promotie van collecties, en niet รฉรฉn groot spektakel van shows. Tenminste, in theorie.
Ester Manas Lente-zomer 2022
Daarom dus showen โonze Belgenโ steevast hun creaties in Parijs. Deze designers moet je tijdens โPFWโ in de gaten houden:
Marine Serre (opgeleid aan La Cambre), Maison Margiela (ook al is het huis niet langer Belgisch), Dries Van Noten, Y/Project, Ann Demeulemeester, Christian Wijnants, Raf Simons, Olivier Theyskens, Nina Ricci (Rushemy Botter, รฉรฉn van de twee artistiek directeurs is afgestudeerd aan de Antwerpse Academie), Haider Ackermann, Ester Manas en Cรฉdric Charlier.
De populairste locaties
Modehuizen delen tientallen locaties die zijn goedgekeurd voor optochten, van de meest institutionele en prestigieuze (Palais de Tokyo, Palais Garnier, Musรฉe des Arts Dรฉcoratifs, le Grand Palais, le Thรฉรขtre National de Chaillot, de tuinen van Musรฉe Rodinโฆ) tot de meest spirituele (de โTemple Protestant de lโOratoireโ van het Louvre), tot scholen (medische of middelbare scholen).
De Chanel-show voor Lente-zomer 2022
Enkele iconische locaties zijn het Trocadero aan de voet van de Eiffeltoren, die oplicht om de shows van Saint Laurent te verlichten; poepchique luxehotels (de salons van het Salomon de Rotschild Hotel); en meer verrassend zijn de underground locaties, zoals de onderkant van de ringweg, winkelcentra of zelfs, in de hoogdagen van Margiela, verlaten metrostations.
Paris Fashion Week in cijfers
(volgens een studie* van het IFM, Institut Franรงais de la Mode)
Mode is waarschijnlijk de sector met de meeste verbeelding en fantasie. Denken we echt aan de impact ervan? Verre van, zo blijkt; In Frankrijk is mode goed voor 150 miljard euro aan directe verkoop. Veel meer dan de auto (slechts 102 miljard) en de luchtvaart (39 miljard, een peulenschil). In Belgiรซ gaat het om ongeveer 7 miljard euro.
De e-commerce in mode bedraagt in de Verenigde Staten bijna 70 miljard dollar (65 miljard euro en een paar cent). Mode kost je niet alleen geld, maar levert ook banen op: 1 miljoen in Frankrijk en ongeveer 30.000 in Belgiรซ (volgens Le Forem).
De Franse mode is goed voor 2,7% van het BBP van het land (terwijl Franse mode zoโn 100% van het prestige van het land vertegenwoordigt, maar dat is een andere zaak).
Vooroordeel 1: โDe Parijse modeweek, die dient toch enkel om Kim Kardashian op de eerste rij te tonen plus enkele bloggers die buiten poseren?โ. Hmmmโฆ. Denk eerder aan de 1,2 miljard euro economische voordelen per jaar, en 10,3 miljard commerciรซle transacties.
Streetstyle tijdens Paris Fashion Week
Vooroordeel 2: โDe modeweek, dat is toch een luxe vakantie voor verwaande fashionistaโs die van โs morgens tot โs avonds champagne drinken? โBijna. Behalve dat er in Parijs alleen al 300 modeshows per jaar zijn, waarvan 50% van buitenlandse merken. Duizenden showrooms, 14.000 exposanten op 27 beurzen (waarvan 75% buitenlandse merken).
* Cijfers uit โLes chiffres clefs inรฉdits de la mode et de son รฉconomieโ, een studie uitgevoerd door het IFM, Institut Franรงais de la Mode.
Wie coรถrdineert het spektakel?
Het gaat hier om een gigantische logistieke klus, beheerd door de Fรฉdรฉration de la Haute Couture et de la Mode, waarbij designers en creatievelingen van over de hele wereld betrokken zijn, om gedurende 8 dagen de modeshows en in de weken die volgen de verkoop te organiseren. De rol van de Federatie is het coรถrdineren en optimaliseren van de Paris Fashion Weekยฎ, waaronder het beheer van de officiรซle kalender van modeshows en presentaties.
Het voorzitterschap van elke categorie (damesmode, herenmode, haute couture) onderzoekt samen met een selectiecomitรฉ de kwaliteit en de diversiteit van de merken die deelnemen aan elk van de officiรซle kalenders van de Paris Fashion Weekยฎ. Daarnaast zijn er de aanverwante diensten en activiteiten gewijd aan de promotie van jonge merken (โNew Nowโ) en opkomende merken (โDesigners Apartmentโ).
Heel Parijs is intussen gewijd aan prรชt-a-porter mode en dromen van komende lente, terwijl de herfst net haar intrede deed. Dat is de paradoxale magie van de mode op zโn best.
Volg deze week onze sociale media en elle.be om op de hoogte te blijven van Paris Fashion Week.