De cool chick met de diepe stem rijgt de hits zelfzeker aan elkaar. Vrijheid is heilig voor deze 24-jarige. Als gezicht van de nieuwe vrouwengeur van Yves Saint Laurent is Dua Lipa duidelijk: "Ik ben voluit mezelf en onoverwinnelijk."
Libre, zo heet het nieuwe vrouwenparfum van YSL. Het is ook het eerste woord waarmee we Dua Lipa, ambassadrice van de geur, zouden omschrijven. Ze draagt een zwart maatpak met torenhoge pumps wanneer we haar ontmoeten in een Parijse woning. Haar spontane zelfvertrouwen werkt ronduit aanstekelijk.
Voel jij jezelf vrij en moest je daar dingen voor loslaten?
“Mijn passie maakt dat ik me onoverwinnelijk voel. Als ik op het podium sta en mijn creativiteit kan tonen, dan voel ik me de meest waarachtige versie van mezelf. Ik sta volop in het leven en ben niet bang voor negatieve ervaringen. Ik ben elke dag dankbaar om wat ik mag doen en leef allesbehalve op automatische piloot.”
Zie jij compromissen als een inbreuk op je vrijheid?
“Ik weet wie ik ben en waar ik voor sta. Ik heb een duidelijk beeld van de richting die ik uit wil met mijn carrière. Ik sluit geen compromissen over dingen die ik belangrijk vind, zo hoef ik me achteraf niets te beklagen. Ik weet wat goed voor me is, maar ik leer nog elke dag bij.”
Hoe vrij zijn vrouwen in 2019?
“Een vrouw is vrij als ze kan leven volgens haar eigen regels. De media onderdrukken vrouwen al heel lang. Wat er nu gebeurt, is revolutionair. We engageren ons voor de dingen waarin we geloven en pikken geen bullshit meer, van niemand.”
Is Libre echt je lievelingsparfum? Draag je het vandaag?
“Ik kan alleen een geur dragen die me op het lijf is geschreven. Ik wissel niet tussen een dag- en nachtparfum, zoals sommige mensen. Libre past perfect bij mij – ik heb het vandaag op. Geuren hebben bij iedereen een ander effect. Libre is een bloemig parfum met wat sterkere accenten, zoals lavendel. Het is een geur die op een coole manier de regels breekt. Daar herken ik mezelf in.“
Wat vind je leuk aan de naam Libre?
“Het is een naam die eruit springt en die aansluit bij de spirit van Yves Saint Laurent. Hij was een man met een rebels kantje en hield van fluïditeit. Hij plakte niet graag een etiket op mensen en dat lijkt me vandaag belangrijker dan ooit. We hebben allemaal recht op vrijheid. Ik ben er trots op deel uit te maken van het team achter deze geur.”
Welke boodschap wil je met deze campagne uitdragen?
“Als ik het kan, dan kun jij het ook. Ik wil jonge vrouwen en jongeren over de hele wereld laten zien dat je moet focussen op de dingen die er voor jou toe doen – wat je droom of doel ook mag zijn. Zorg dat je trots bent op wat je doet en investeer je energie en tijd in je passies. Dat geldt trouwens niet alleen voor de muziek-, de mode- of de creatieve wereld, maar voor elke sector. Vrouwen moeten vaak harder werken dan mannen om hun ambities waar te maken, maar we mogen ons niet laten ontmoedigen.”
Waar komt je passie voor muziek vandaan?
“Ik zing al mijn hele leven. Mijn vader was muzikant en hield van Britse rock, ik van popmuziek. Toen ik 11 jaar was, verhuisden we naar Kosovo, waar iedereen naar hiphop luisterde. Ik heb toen diverse sounds leren waarderen. Mijn opvoeding heeft de basis gelegd voor hoe ik vandaag mijn muziek maak. Ik ben een popartiest, maar eentje zonder grenzen. Ik wil dat mijn muziek zich voortdurend ontwikkelt.”
Als je terug in de tijd zou kunnen gaan, welk advies zou je je jongere zelf dan geven?
“Het komt allemaal goed! Dromen komen wel degelijk uit, ondanks alle ups en downs. En laat jongens niet toe om gemeen tegen je te doen. Je zult je zelfvertrouwen uiteindelijk wel vinden; het zit al in je.”
Welke artiesten inspireren je?
“Sterke vrouwelijke artiesten zoals Pink, Nelly Furtado en Alicia Keys. Ik waardeer het lef waarmee ze zichzelf uitspreken en de trouw die ze tonen aan zichzelf. Die authenticiteit streef ik ook na, zij waren mijn rolmodellen.”
Heb je een moeilijke weg moeten afleggen om te komen waar je nu staat?
“In elke carrière zijn er hoogte- en dieptepunten en je moet altijd onderaan beginnen. Ik ben zo dankbaar voor de ontelbare shows die ik heb gedaan voor amper tien man, want nu heb ik iets om het succes aan af te meten. Met mijn band praat ik nog vaak over onze beginperiode. We hebben hard gewerkt om de liveshow te maken tot wat die nu is, om de show te doen groeien. Dat gevoel is ongelooflijk en met niets te vergelijken. Het is echt spannend om te zien hoe alles op zijn plaats valt.”
Hoe voel je je vlak voor een optreden?
“Dat kan ik moeilijk uitleggen, het is een heel vreemd gevoel! Een mix van adrenaline en opwinding en zenuwen en vlinders. Een beetje zoals wanneer je net verliefd bent en alles opwindend en onbekend is. Je weet niet wat er gaat gebeuren en twijfelt wat je moet doen. Zo voel ik me voor een optreden, maar zodra ik op het podium stap, voel ik me onoverwinnelijk. Alsof niets in de wereld er nog toe doet, het gaat dan alleen maar om het verhaal dat ik wil vertellen en het contact met mijn fans. Ik duik graag de studio in en schrijf graag songs, maar niets is beter dan de opwinding tijdens een tournee.”
Een couturegeur voor it-girls
Neuzen Anne Flipo en Carlos Benaïm creëerden met Libre een parfum voor de vrijgevochten vrouw. De luxueuze geur speelt met het contrast tussen het mannelijke en vrouwelijke door voor het eerst Franse lavendel met oranjebloesem uit Marokko te combineren. De luxe manifesteert zich ook in het flacon, dat met de opvallende Cassandre, het iconische logo van Yves Saint Laurent, trots de couturecodes van het merk draagt.