Na een maand in onze business accelerator valt het WomanFace-project op door z’n innovatie en betrokkenheid. Het doel? Vrouwen met kanker te begeleiden.
Het is moeilijk om de energie en vreugde te beschrijven die uitgaat van de jonge Orlanne Guiot. En toch onderging deze knappe 22-jarige een van de zwaarste beproevingen die er zijn, de borstkanker van haar moeder, die een jaar geleden werd vastgesteld. Wie had kunnen denken dat deze ervaring zingeving zou geven aan haar professionele leven? “Ongeveer tien maanden geleden had ik een goed gesprek met mijn moeder over mijn ondernemersambities. Ik was op zoek naar een idee. Dat was het moment waarop ze me vertelde over de “welkomstbox” die jonge moeders ontvangen bij de geboorte van hun baby. Ze zei me dat het interessant zou zijn om dit concept te ontwikkelen voor vrouwen met kanker. Ik vond het geweldig! Wanneer ze ontdekken dat ze kanker hebben, krijgen patiënten niet veel meer informatie dan louter medische follow-ups: Hoe moet je je huid verzorgen? Hoe moet je sporten? Wat eet je best? Welke administratieve stappen moet je nemen? Met deze vragen besloot de studente management aan UCL aan de slag te gaan. “Ik volgde de Google Digital Workshop tijdens mijn examens. Het stelde me in staat om uit mijn comfortzone te komen, mensen te ontmoeten en me echt op mijn project te concentreren. Het gaf me ook zichtbaarheid, mijn Instagram-account @Woman.Face kreeg volgers. Deze ervaring bracht me op het goede spoor.
WomanFace: een tweeluik
Het concept van WomanFace is gebaseerd op twee elementen: een counselingplatform en dozen om te distribueren in ziekenhuizen. “De website bevat alle informatie voor patiënten en hun families, met advies, zelfstudies en producten. Ik zal vijf thema’s ontwikkelen: esthetiek (cosmetica, lingerie, sjaals, pruiken …), sport (gespecialiseerde coaches), voeding (recepten, supplementen …), psychologie (getuigenissen, advies van psychologen, spreekgroepen) en administratie (formulieren, chatbox …). De dozen volgen hetzelfde principe via thematische brochures, monsters en kleine geschenken. Het is een ambitieus project en van algemeen nut: het platform is ook nu al beschikbaar. “Ik moet nog mijn bedrijf opzetten, partnerships aangaan, en mensen vinden die willen investeren. Ik hoop ook gevolgd te worden door de medische gemeenschap. Iedereen is unaniem over de schoonheid van het project, nu moet ik mezelf omringen met mensen die het concreet kunnen maken.” We twijfelen er niet aan dat Orlanne haar doel zal bereiken!