Weet jij wat het internet over jou zegt? Je e-reputatie, of het imago dat je online overbrengt, kan een reële impact hebben op je carrière. Als je weet dat bijna een op de twee recruiters de namen van kandidaten op het internet opzoekt, kan je maar beter voorzichtig zijn! Hier zijn enkele tips om je e-reputatie onder controle te houden en je toekomstige zakenpartners te overtuigen.

Een e-reputatie, wat is dat?

De e-reputatie is het beeld van een merk of een persoon dat overgebracht wordt op het internet. Het gaat van je LinkedIn-profiel tot de foto’s van een avondje uit in 2009 die je BFF op Facebook gepost heeft. Je digitale identiteit bestaat uit alles wat je zelf hebt gepost, maar ook wat het internet over jou te vertellen heeft. In deze zee van informatie over jou is het onmogelijk om alles te controleren. De impact van je digitale identiteit en je e-reputatie valt echter niet te onderschatten.

Bijna een op de twee recruiters is immers aanhanger van “name googling”, wat erop neer komt dat hij de naam van een kandidaat op Google intypt om informatie over hem te vinden. Alvorens je jezelf wil doen opvallen bij recruiters of toekomstige partners, doe je er dan ook goed aan om ervoor te zorgen dat je imago overeenkomt met het beeld dat je van jezelf wil overbrengen.

Hier zijn 6 tips om je e-reputatie in de hand te houden:

1.     Maak een balans op

Typ je naam in de zoekbalk van Google, net zoals een recruiter zou doen. Zo kan je nagaan welke inhoud je maar beter kan verwijderen, of omgekeerd, welke inhoud je in de verf zou moeten zetten!

2.     Houd in de gaten wat er over je gezegd wordt

Je kan ervoor zorgen dat je via een melding op de hoogte wordt gebracht telkens wanneer je naam wordt vermeld op een website of blog. Er zijn heel wat tools zoals Google Alerts die je kunnen helpen om snel te reageren op iedere (bad) buzz over je.

3.     Het belang van je profielfoto

Aangezien een beeld meer zegt dan duizend woorden, moet je de eerste indruk die je profielfoto bij je stalker overlaat niet verwaarlozen. Het is daarom belangrijk om er eentje te kiezen waarop je lijkt en die recent genoeg en deftig is!

4.     Maak een onderscheid tussen werk en privéleven

De grenzen tussen het privé- en beroepsleven zijn steeds meer aan het vervagen. Als je echter niet wilt dat je baas je vakantiefoto’s op Facebook ziet, zijn de beveiligingsinstellingen jouw vriend! Leer hoe je ze verstandig kan gebruiken en aanpassen, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

5.     Vul je biografie aan

De meeste sociale netwerken bieden je de mogelijkheid om je biografie in te vullen. Na je foto is dat het eerste wat iemand ziet op een profiel. Maak daarom van deze ruimte gebruik om je van je beste kant te laten zien. Een gebrek aan beschrijving moedigt anderen daarentegen aan om rond te snuffelen in je netwerken om meer over je te weten te komen.

6.     Neem een professional onder de arm

Tegenwoordig hebben heel wat bedrijven zich gespecialiseerd in het beheer van je e-reputatie. Dit is het geval van Vincent Pittard, de oprichter van het agentschap REPUTATION 365. Hij helpt zaakvoerders en organisaties om hun online imago te verdedigen. “Een e-reputatie moet niet schoongemaakt worden, maar opgebouwd worden”, meent hij.

Wil je je kennis op vlak van e-reputatie uitbreiden of op een positieve manier opvallen op LinkedIn? Ontmoet Vincent Pittard op 16 november op het ELLE Active Forum in Brussel. Info en inschrijvingen op ELLE.be.

Koop hier je tickets

LEES OOK:

Motivatie: welke factoren sporen ons het meest aan op de werkvloer?

Business: 5 tips om investeerders te overtuigen