De modeweken zijn begonnen! Naar goede gewoonte opent het seizoen in New York, waarna de horde journalisten, influencers, modellen en fotografen doorreist naar Londen, Milaan en Parijs. Voor wie de afgelopen dagen onder een steen heeft geleefd of – eveneens begrijpelijk – gewoonweg verloren liep in het circus, zetten wij de hoogtepunten op een rij.
Opvallend voor deze editie van de New York Fashion Week was de duidelijke transformatie die De Modeshow in Instagram-tijden heeft ondergaan. De modeweken draaien vandaag niet (enkel) om kledij, maar dienen steeds meer als marketingvehikel om naambekendheid en aanwezigheid op social media te garanderen. Dat resulteerde in heel wat shows met een extraatje, een ‘ervaring’. Zo pakte Tom Ford uit met een event in een ongebruikte metrohalte, Ralph Lauren defileerde in een pop-up jazz-club en Pyer Moss nodigde een schrijver, een achtkoppige band en zeventigkoppig gospelkoor uit in het King’s Theater om zijn show een upgrade te geven. Een overzicht.
Pyer Moss
Het meest begeerde ticket van New York Fashion Week
Ontwerper Kerby Jean-Raymond verweeft sinds de oprichting van zijn label Pyer Moss in 2013 expliciet mode met activisme en Afro-Amerikaans erfgoed. Zijn show, die ditmaal plaatsvond in het King’s Theatre in Flatbush, de buurt waar de Haïtiaans-Amerikaanse designer opgroeide, draaide dan ook om meer dan het tonen van kleren. Het event ving aan met een sermoen van de zwarte auteur Casey Gerald die onder luid applaus aankondigde dat ‘het rouwen van de Afro-Amerikaanse bevolking over is’. Een live gospel koor nam het stokje van hem over toen het eerste model de catwalk betrad en bracht muziek die de zwarte geschiedenis verhaalde, van Tina Turners Proud Mary tot Cardi B’s Money. Jean-Raymonds muze voor deze collectie was Rosetta Tharpe, de – vergeten – zwarte, queer grondlegster van de rock-‘n-roll, getuige onder meer de tasjes in gitaarvorm. De lijn werd daarnaast geïnfuseerd met sportieve invloeden – Jean-Raymond mag zich ook de artistiek directeur bij sportmerk Reebok noemen – wat een hedendaagse, frisse look creëerde.
Savage x Fenty
De inclusieve opvolger van Victoria’s Secret
Rihanna ontpopte zich van r&b-zangeres naar beautymogul toen ze in 2017 Fenty Beauty lanceerde, een uitgebreide make-uplijn die focust op inclusiviteit. Een jaar later herhaalde ze dezelfde stunt met Savage x Fenty, lingerie die niet enkel voor superslanke, blanke modellen vervaardigd wordt, maar voor vrouwen met elke huidtint en elk figuur. Tijdens deze modeweek leek haar show een verbeterde versie te zijn van de befaamde – of moeten we zeggen beruchte – Victoria’s Secret-show, zijnde met modellen die die het hele spectrum van het vrouwzijn omhelsden. En onder die modellen bevonden zich tal van ronkende namen: de Hadid-zusjes, Laverne Cox, Cara Delevingne… het kruim van de modewereld was aanwezig naast of op de catwalk. Het evenement werd bovendien doorspekt met optredens van hiphop-zwaargewichten Migos, DJ Khaled, A$AP Ferg en new kid on the block Tierra Whack.
5. Marc Jacobs
De eeuwige optimist
Jacobs verraste vriend en vijand met een leger aan flamboyant geklede modellen die de catwalk kwamen opgestormd en zowaar langs de stoelen van de aanwezigen door wandelden. Ook de looks zelfs barstten van plezier en ontstuimigheid. Ieder model belichaamde een personage uit Jacobs levendige fantasie: een bloemenfee, een vrouwelijke ganster, een Victoriaanse pop,… De collectie toonde een eclectische mix aan looks bestaande uit uitbundige bloemenkleedjes – en dan hebben we het niet over een print – driedelige kostuums en in het oog springende maxi-jurken in alle kleuren van de regenboog. Het vrolijke event was een ‘ode aan het leven’, schreef Jacobs in zijn show-nota’s, waarin hij verwees naar 10 september 2001, toen zijn toenmalige show net voor de aanslagen op de twin towers plaatsvond.
Tom Ford
De godfather van de Amerikaanse mode
De stijlvolle Texaan vond bovenop zijn nieuwe voorzitterschap van de Council of Fashion Designers of America nog tijd om een interessante collectie neer te zetten tijdens New York Fashion Week. Ford opteerde ditmaal voor een verlaten, ondergronds metrostation als locatie. De ruige omgeving vormde een opvallend contrast met de exquisiete collectie, waardoor de vloeiende, glanzende stoffen nog meer tot hun recht kwamen. Ford mixte dit keer ook sportieve invloeden met zijn signature stijl, waardoor we voor het eerst baseballpetjes en loopshorts – in zijde weliswaar – op zijn catwalk zagen verschijnen. Al waren wij vooral fan van de sexy harnassen die in combinatie met losvallende maxi-rokken een erg sensuele look uitstraalden.
Ralph Lauren
Amerikaanse royalty
Ook Ralph Lauren koos er dit seizoen resoluut voor om het publiek op meer te trakteren dan enkel een catwalk vol modieuze outfits. Het Amerikaanse mode-icoon liet een Wallstreet-bank transformeren tot Ralph’s Club, een jaren twintig jazzclub waar de aanwezigen bij het genot van een cocktail en een optreden van zangeres Janelle Monáe zijn vestimentaire visie op deze winter konden degusteren: de karakteristieke rodeloperjurken – zoals de fonkelende showstopper die Bella Hadid droeg – werden afgewisseld met hedendaagse interpretaties van de smoking, zij het dan voor vrouwen.