Leadership: hoe motiveer je je team op een efficiënte manier?

Geüpdatet op 8 november 2019 door Malvine Sevrin en Virginie Dupont
Leadership: hoe motiveer je je team op een efficiënte manier?

In België ligt het motivatiepercentage bij werknemers niet hoger dan 10%. Dat is het op één na slechtste cijfer in Europa. Een noodlot waar ook jouw bedrijf niet onderuit kan? Helemaal niet! Communicatie, waardering, erkenning, ... We geven je een overzicht van de mogelijke manieren om het beste uit je werknemers te halen.

Spoiler alert: het volstaat niet om een hoop charisma of het talent van een spreker te hebben om een goede leider te zijn. Een leider moet bovenal in staat zijn om in kaart te brengen wat elk van zijn teamleden motiveert en passioneert om hen de functie toe te wijzen waarin ze het meest kunnen uitblinken. Karen Verheyden, Pierre Baron en Diederik Van Nieuwenhove, drie professionals op vlak van leadership, bespreken enkele houdingen die je kan aannemen of die je net moet vermijden om het beste uit elke werknemer te halen. Je kan hen ontmoeten ter gelegenheid van het ELLE Active Forum tijdens de workshop "Op weg naar gemotiveerde medewerkers" voor nog meer advies.

KEN JEZELF

Karen Verheyden: Er bestaat een algemeen beeld van hoe een goede leider eruit zou moeten zien, maar ik geloof eerder dat je inzicht moet krijgen in je eigen sterke punten, je deze moet benutten en je je eigen leiderschapsstijl moet ontwikkelen. Voor mij kan iedereen een sterke leider worden zolang ze zich bewust zijn van hun sterke punten en er gebruik van maken om hun leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. Leadership gaat niet over alle wijsheid in pacht hebben en overal een antwoord op kunnen bieden, het gaat erom dat je het beste uit je medewerkers kan halen. Het is een gezamenlijke inspanning van het hele team en de leider is de orkestrator.

LEER COMMUNICEREN

Pierre Baron: Aan motivatie op het werk moet individueel gewerkt worden. Om het meeste uit elke medewerker te halen, moet je eerst kunnen vaststellen wat deze het beste doet en hem de mogelijkheid bieden om dit steeds meer te doen. Ieder persoon heeft zaken die hem motiveren en demotiveren. Een manager moet de mensen in zijn team eerst en vooral begrijpen en hun verwachtingen individueel identificeren. Van daaruit kan hij prioriteiten stellen: sommige medewerkers worden bijvoorbeeld gemotiveerd door het geld, anderen door het evenwicht tussen werk- en privéleven, enz. Een goede manager moet in staat zijn om vrij open en transparante gesprekken te voeren met de werknemers.

FOCUS OP HET POSITIEVE

Pierre Baron: Onze coaching-filosofie is dat we mensen niet kunnen herstellen. Wie een leider is, heeft de neiging om te wensen dat anderen op hem lijken. We kijken naar anderen door onze eigen filters, zonder objectief te zijn. En vaak zien we een zwak punt dat er niet noodzakelijk een is. De oplossing? De nadruk leggen op wat mensen goed doen in plaats van te focussen op wat beschouwd wordt als minder goed.

Diederik Van Nieuwenhove: Wanneer je positief ingesteld bent, kan je fouten ook zien als een kans om te leren en dingen te verbeteren. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een medewerker zich niet schuldig laat voelen, maar dat je samen met hem nagaat wat er is gebeurd en hoe fouten in de toekomst voorkomen kunnen worden. Een andere positieve manier om fouten te bekijken is om de medewerker te feliciteren omdat hij het geprobeerd heeft.

BENUT IEDERS VERSCHILLEN EN TROEVEN

Karen Verheyden: Het is belangrijk om de sterke punten en talenten van ieder persoon te begrijpen om ervoor te zorgen dat elk teamlid ze ten volle kan benutten. Waarom? Omdat we allemaal kwaliteiten hebben waarin we uitblinken. Het zijn deze natuurlijke talenten die onze energie boosten en ons gelukkig maken.

Diederik Van Nieuwenhove: Elk lid van het team is anders en heeft zijn eigen troeven. Als je die kent en erkent, geef je de medewerker het gevoel dat hij als individu behandeld wordt niet als een nummer. Door hiermee rekening te houden bij de toewijzing van taken en verantwoordelijkheden zal iedereen meer gemotiveerd zijn om zich ten volle te geven.

Wanneer je de verschillen tussen medewerkers benadrukt, wordt het bovendien ook duidelijk hoe deze verschillen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van het bedrijf. Zo verhoogt ook de wederzijdse waardering tussen werknemers. Een teamlid dat begrijpt hoe hij het verschil kan maken en hoe zijn handelingen de doelstellingen helpen bereiken, zal nog meer gemotiveerd zijn om zich in te zetten.

MOEDIG EVOLUTIE AAN

Diederik Van Nieuwenhove: De meeste werknemers willen doorgroeien in hun carrière. Als leider moet je aantonen dat je deze vooruitgang ondersteunt door oprecht interesse te tonen in de persoon, zijn motivatie en zijn ambities.

Samen met de mensen een plan opstellen om hun groei te begeleiden met concrete en realistische stappen kan de motivatie van werknemers om zich in te zetten en te groeien alleen maar vergroten.

ERKENNING IS DE SLEUTEL

Pierre Baron: In het onderzoek naar inzet dat ik voer, wordt de vraag gesteld "heb ik de laatste 6 dagen erkenning gekregen voor mijn werk?". In 90% van de gevallen wordt er geen positieve feedback gegeven. De mensen weten niet of ze hun werk goed doen of niet. Je moet weten dat een op de twee werknemers vandaag elders een baan zoekt en een op de twee vindt dat de feedback die hij ontvangt hem niet helpt zijn werk uit te voeren. Als je mensen wil motiveren, moet je beginnen met hen te zeggen wat ze goed doen. Erkenning is een cruciaal aspect. Bovendien moet deze waardering duidelijk, regelmatig en vooral oprecht zijn, anders kan het gezien worden als vleierij en kan het contraproductief werken.

ENKELE CIJFERS

  • 4 werknemers op 10 zijn het er helemaal mee eens dat ze in de afgelopen 7 dagen erkenning hebben gekregen voor hun goede werk.
  • Werknemers die dagelijks feedback ontvangen van hun manager, hebben 3 keer meer kans om gemotiveerd te zijn op het werk.
  • 19% van de werknemers is het er helemaal mee eens dat hun manager onlangs over hun succes heeft gepraat.
  • Werknemers die geen erkenning krijgen hebben 3 keer meer kans om het bedrijf binnen het jaar te verlaten.

Bron: Gallup, Global Engagement survey, Reengineering Performance Management

Ontmoet Karen Verheyden, Pierre Baron et Diederik Van Nieuwenhove op vrijdag 15 november en zaterdag 16 november op het ELLE Active Forum in Brussel. Info en inschrijvingen op ELLE.be.

Koop hier je tickets

LEES OOK

Brain Food: 8 tips om je hersenen te voeden

Interview: “ik werk niet om geld te verdienen”

Boost je carrière met soft skills