Wie de naam Chiara Ferragni niet kent, leefde het afgelopen decennium onder een virtuele steen. Op haar 32ste staat de überinfluencer met meer dan 17 miljoen Instagramvolgers aan het hoofd van haar eigen mode-imperium en is ze klaar om de beautywereld te veroveren.
“Thies ies maai lookeuh.” Trouwe volgers van Chiara Ferragni weten wat volgt: een filmpje waarin ’s werelds machtigste influencer – volgens Forbes – haar ‘outfit of the day’ showt, op weg naar een meeting, etentje of glamoureus event. Ferragni brengt grofweg de helft van haar dagen in Los Angeles door, maar haar Italiaanse accent speelde ze al globetrottend niet kwijt.
Wanneer wij de blondine spreken, draagt ze een zachtroze mini-jurkje van Miu Miu, gecombineerd met zwarte slingbackpumps. In haar haren zit een meisjesachtige speld met pareltjes. Onze ontmoeting vindt plaats in Amsterdam, waar ze met de pers praat over haar samenwerking met Lancôme. De cosmeticagigant lijfde haar dit jaar in als ambassadrice, en hun eerste wapenfeit – een make-upcollectie met bijzonder hoog Instagramgehalte – ging als zoete broodjes over de (digitale) toonbank. Geen grote verrassing: alles wat de influencer de afgelopen jaren aanraakte, veranderde in goud.
Tien jaar na de oprichting van haar blog ‘The Blonde Salad’ staat Ferragni aan het hoofd van een miljoenenbedrijf en heeft ze twintig mensen in dienst. Ze is een graag geziene gast tijdens de modeweken en viert vakantie op de meest exclusieve bestemmingen. Niet slecht voor een Italiaans bloggertje dat in modemiddens aanvankelijk met de nek werd aangekeken.
Tussendoor kreeg Ferragni ook nog een baby en organiseerde ze een exuberante trouwpartij met de Italiaanse rapper Fedez. Chiara gaat hard en elke move van de blogster turned zakenvrouw wordt zorgvuldig met de smartphone vastgelegd, gedeeld en overspoeld met likes. Een ontmoeting met de vrouw die van de #theblondesaladneverstops haar levensmotto maakte.
Als beginnende blogger werd je door de modewereld niet serieus genomen. Hoe ging je daarmee om?
“In het begin was dat zwaar. Ik was amper tweeëntwintig en mensen waren vaak gemeen als ze me op mode-events zagen. Ze waren een pak ouder en ik ging ervan uit dat hun gedrag de norm was. Maar de opkomst van social media zorgde voor een ommekeer: de regels van de modewereld werden compleet herschreven. Vandaag is het niet langer dat exclusieve, snobistische clubje van weleer. Toch was die begintijd een moeilijke periode, ik had zelf vertrouwen in wat ik deed maar kreeg voortdurend te horen dat ik dom was. Dat maakte me onzeker, maar ik vergat nooit voor wie ik het allemaal doe: voor mezelf en voor niemand anders. Dankzij die mindset heb ik nooit opgegeven.”
Vandaag sta je bekend als de meest invloedrijke modeblogger ter wereld. Wanneer besefte je voor het eerst hoeveel impact je hebt?
“Ik ben dankbaar voor wat ik tot nu bereikt heb, maar ben toch nooit 100 procent tevreden – dat houdt me met beide voeten op de grond. De eerste keer dat ik tegen mezelf zei: ‘wauw, dit is epic’, was in 2015, toen Forbes me opnam in hun ‘30 under 30’-lijst (Het beroemde financiële vakblad riep Ferragni uit tot een van de meest invloedrijke mensen onder de dertig in de categorie ‘fashion’, red.). Aan Harvard bestudeerde men dat jaar mijn businessmodel en ik stond op de cover van de Spaanse Vogue. Voor het eerst kreeg ik internationale erkenning. Dat was een sleutelmoment en gaf me de moed om verder te doen.”
Je wordt omschreven als it-girl, modeblogger, influencer, zakenvrouw, CEO … Hoe zie jij jezelf?
“Modeblogger klinkt intussen een beetje gedateerd, maar zo ben ik begonnen en het hoort bij mijn verhaal. Ik vind het dan ook helemaal niet erg als iemand me nog zo noemt. Vandaag zie ik mezelf vooral als modeondernemer omdat ik zoveel verschillende projecten lopen heb. Of zakenvrouw, die term geeft me het gevoel dat ik belangrijk ben!”
Je deelt veel met je volgers, van je huwelijksaanzoek tot het verloop van je zwangerschap … Waar trek je de grens?
“Ik deel bijna alles omdat ik een open boek ben. Ik praat vrijuit met mensen – in het echte leven en via een scherm. Alleen als ik met mijn zoontje op stap ben, hou ik dat liever privé omdat het op die momenten niet de bedoeling is om de hele tijd met fans op de foto te gaan. De foto’s en filmpjes van onze uitjes deel ik pas wanneer we terug thuis zijn. Nu is hij nog te jong om te beseffen wat mijn job inhoudt, maar later heeft hij misschien geen zin in al die aandacht.”
Voelen al die posts nooit als een verplichting?
“Niet echt, want als ik een paar dagen niets wil posten, dan kan dat ook gewoon. Niemand vertelt me wat ik wel of niet moet posten, ik ben geen slaaf van de sociale media. Al zullen sommige mensen dat moeilijk geloven, omdat ik er inderdaad voor kies om veel content te creëren. Ik heb nu eenmaal plezier in het maken van mooie beelden, het werkt inspirerend.”
Sociale mediasterren zijn een gemakkelijke prooi voor haters. Jij werd al het slachtoffer van ‘body shaming’ en kreeg het label ‘slechte moeder’. Krijgen succesvolle vrouwen nog steeds meer kritiek?
“Zeker, al overkomt het iedereen weleens, ook in het echte leven. Maar op sociale media is het natuurlijk heel eenvoudig om iemand aan te vallen. Tegenwoordig lijkt het soms zelfs makkelijker om iets negatiefs te schrijven dan om iets aardigs te zeggen. Volkomen absurd, want als ik iets niet leuk vind, zal ik nooit een negatieve comment schrijven. Daar steek ik mijn tijd niet in. Ik vind het triest dat er mensen zijn die plezier scheppen in het neerhalen van anderen.”
Sociale media hebben de regels van de modewereld herschreven
Welke lessen wil jij je zoon bijbrengen in dit post- #MeToo-tijdperk?
“Ik wil dat hij iedereen respecteert. Vrouwen natuurlijk, maar ook andere mannen. Ik wil dat hij weet dat elke persoon belangrijk is en dat we anderen moeten behandelen zoals we zelf behandeld willen worden.”
De collab met Lancôme is een mijlpaal in je carrière. Hoe kwam de samenwerking precies tot stand?
“We waren het er vanaf het eerste gesprek over eens dat we voor een 360°-aanpak wilden gaan. Ik ben niet enkel een nieuwe internationale ambassadrice van het merk, ik was ook van dichtbij betrokken bij het creëren van de make-upcollectie. Een rol die ik erg serieus nam. Gelukkig kreeg ik de vrijheid en het vertrouwen om mijn eigen keuzes te maken. Het kostte anderhalf jaar en talloze vergaderingen, maar ik ben blij met het eindresultaat. Het is een hele eer om met een prestigieus merk als Lancôme te werken, zeker als je voelt dat men op jouw visie vertrouwt.”
Lancôme omschrijft haar ambassadrices als ‘geluksactivisten’. Welke boodschap wil jij je miljoenen volgers meegeven?
“Ik sta waar ik sta omdat ik écht geloofde dat mijn dromen haalbaar waren. Ik wil mijn volgers inspireren om hetzelfde te doen, om ook hun dromen na te jagen. Niemand hoeft je te zeggen waartoe je in staat bent.”
Op zakelijk gebied gaat het je voor de wind: je hebt net een autobiografische documentaire uitgebracht en organiseerde een succesvolle beauty-masterclass ‘Beauty Bites’ met je make-upartiest … Wat brengt de toekomst?
“Een eigen beautymerk op poten zetten, of het gezicht van een parfum worden.”
Denk je ooit aan stoppen?
“Nooit. Ik zit zelfs in een fase waarin ik altijd meer wil doen, zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. Mijn dag is geslaagd als ik iets productiefs deed, iets nieuws leerde of me goed in mijn vel voelde. Iedere dag iets realiseren wat me supergelukkig maakt, geeft me de energie om verder te gaan. Ik ben steeds op zoek naar de beste versie van mezelf.”