De algoritmen bepalen ons virtuele leven en kunnen dan ook ware troeven zijn om aan performance en zichtbaarheid te winnen. Hoe zet je ze in om je carrière te boosten?

Simon-Pierre Breuls is medeoprichter van Universem, een agentschap dat digitale strategieën voor bedrijven ontwikkelt. Volgens hem kunnen deze strategieën ook individueel worden toegepast: “Het is een trend die al enkele jaren in de lift zit en waarvan al vaak gebruik wordt gemaakt in Angelsaksische landen. Dit wordt ook wel personal branding of personal marketing genoemd. Het houdt in dat we aanwezig moeten zijn op de professionele sociale netwerken en ze verstandig moeten gebruiken. We gebruiken dagelijks al zoveel sociale media, maar doen we dat op een efficiënte manier? “LinkedIn, Facebook, Instagram, Google: hun tools zijn gebaseerd op machine learning, een automatisch leerproces dat het algoritme voedt. Door het spel van de algoritmen mee te spelen, je interacties te vermenigvuldigen, hashtags te gebruiken, content te delen, enz., kunnen we onze zichtbaarheid verhogen. Hoe meer de algoritmen worden gevoed, hoe zichtbaarder je bent.” En Simon-Pierre stelt daartoe voor om stapsgewijs te werk te gaan.

Hoe optimaliseer je je personal branding?

Op LinkedIn

“Om je zichtbaarheid op LinkedIn te verhogen moet je je profiel regelmatig bijwerken, vaak content publiceren en je mening geven over het nieuws uit jouw vakgebied. Dat verhoogt je zichtbaarheid in een bepaalde sector en bijgevolg je kansen om sneller een baan te vinden.” Samengevat zijn er drie belangrijke pijlers:

  1. Een up-to-date profiel op LinkedIn hebben: hiervoor moeten we zo veel mogelijk informatie geven over wie we zijn. Welk diploma hebben we op zak? Hebben we bepaalde prijzen of certificaten behaald? Wat hebben we verwezenlijkt, over welke vaardigheden beschikken we? Hebben we aanbevelingen?
  2. Hot topics volgen: bedrijven, merken en onderwerpen in verband met onze passies om op de hoogte te blijven van wat er nieuw is in onze branche.
  3. Actief zijn: deel, like, schrijf een reactie of post nieuws, er zijn heel wat acties die je regelmatig moet uitvoeren.

Op Facebook

“Voor een privéprofiel is de ‘reach’ correct (het percentage mensen dat de inhoud ziet – nvdr), wat niet het geval is voor een bedrijf (-2%). Ofwel besluit je een privéprofiel te hebben dat je beperkt tot je vrienden, ofwel besluit je het openbaar te maken door via lijsten te bepalen wie welke posts te zien krijgt. Dat is wat ik aanraad.” Het is dus heel goed mogelijk om je openbare en privéberichten te beheren aan de hand van één enkel profiel, op voorwaarde dat je de instellingen goed aanpast. “Je kan ook een ‘professioneel’ account aanmaken, d.w.z. een ander privéprofiel dat enkel bestemd is voor je zakelijke contacten.”

Op Instagram

“De reach is nog vrij hoog, omdat het EdgeRank-algoritme van Facebook niet van toepassing is. Het kan geschikt zijn voor professionele activiteiten, maar we kunnen het publiek dat onze content kan zien niet bepalen.” Zijn advies om jezelf te positioneren op Instagram: “Je hebt een eigen visual nodig die je onderscheidt van de rest en je moet absoluut de juiste hashtags kiezen.”

Op Twitter

“Je kunt jezelf erop positioneren als specialist in je sector en je zichtbaarheid vergroten”, zegt Simon-Pierre Breuls. “Veel media en journalisten zitten op dit netwerk. Het is ideaal voor het nieuws en de politiek. Dit is een sociaal netwerk dat je niet mag verwaarlozen, omdat het essentieel is om als een opinieleider te kunnen worden gezien als je je carrière een boost wil geven.”

Hoe positioneer je jezelf als opinieleider?

Cédric Cauderlier is digitaal strateeg voor Mountain View. Zijn taak bestaat erin merken te helpen inzicht te krijgen in de rol van de digitale wereld. De vraag die hij hen stelt is essentieel: “Waarmee moet je beginnen en hoe kan je de digitale wereld naar je hand zetten om je business te verbeteren?” Een vraag die ook van toepassing is op personal branding. “Als je je carrière als individu op digitaal vlak wil boosten, is het essentieel om jezelf te positioneren als opinieleider”, legt hij uit. “In mijn agentschap ondersteunen we bedrijven om een positie te veroveren, maar ook persoonlijkheden om opinieleiders te worden. Een individuele boodschap zal namelijk altijd meer impact hebben dan een institutionele boodschap. Het geeft hem een persoonlijke touch. En dat is de sleutel tot personal branding: aan geloofwaardigheid winnen.

Content, zeker, maar sharen is beter

“Veel mensen denken dat content creëren essentieel is, maar eigenlijk is er al zoveel inhoud dat filteren belangrijker is. We verwachten dat een opinieleider inhoud deelt en de tussenpersoon vormt die de content samenbrengt. Dat is een optimalere aanpak.” En dat is waarom je moet vermijden dat je je tot één enkel sociaal netwerk beperkt. “Het is belangrijk om synergieën tussen platformen uit te bouwen. Om zichtbaar te zijn op één netwerk moet je zichtbaar zijn op andere netwerken. Het is daarom noodzakelijk om de hashtags en interacties op al je profielen te benutten en een publiek te bereiken dat over een bepaald onderwerp spreekt.” Het is ook belangrijk om te communiceren met andere content creators door andere opinieleiders te challengen of gemeenschappelijke content te maken. “Het is de enige manier om te bestaan zonder te veel geld uit te geven aan reclame. Als je je content wil uitbreiden en die enkel zichtbaar is dankzij advertenties, verlies je bovendien aan geloofwaardigheid.” Een opinieleider moet niet alleen blijk kunnen geven van een bepaalde expertise die hem geloofwaardigheid bezorgt bij zijn community, het is ook belangrijk dat hij authentiek is.

De authenticiteitsdetector

25- tot 40-jarigen hebben een authenticiteitsdetector. Je moet hen dus geen te foutloze en volmaakte beelden voorschotelen. “Het is belangrijk om de twijfelmomenten en mislukkingen te tonen en de glamour tegenover de realiteit te stellen. De stories geven je de mogelijkheid om dat te doen en deze zoektocht naar echtheid in evenwicht te brengen. Het is iets kortstondigs, maar op vlak van het gebruik is dit de inhoud die het meest geproduceerd wordt. De feed is een manier om je te positioneren, maar het is niet de weerspiegeling van het leven dat sneller verandert. Je hebt dus een mix van beide nodig. Daarom raad ik de mensen aan om de feed voor de afgeborstelde, officiëlere beelden te gebruiken en de stories voor de verpersoonlijking, het authentieke.”

Je zal het wel begrepen hebben, om je carrière te boosten moet je synergieën tussen de verschillende netwerken creëren, hun algoritme benutten door content te delen en je info regelmatig bijschaven om je als deskundige en authentieke opinieleider te positioneren.

Jij bent aan zet!

Ontmoet Simon-Pierre Breuls en Cédric Cauderlier op 15 en 16 november op het ELLE Active Forum in Brussel. Info en inschrijvingen op ELLE.be  

Koop hier je tickets

LEES OOK

Oplichterssyndroom: hoe kom je ervan af?

6 films en series om je innerlijke working girl wakker te schudden

Mindfulness: 4 oefeningen voor welzijn op het werk