Wat hebben R. Kelly, Kevin Spacey en Woody Allen met elkaar gemeen? Allemaal zagen ze hun carrière geboycot, of - op z’n millenials - ‘gecanceld’. Filmrollen werden geweigerd en Spotify-playlists geschrapt. Welkom in de cancelcultuur, een product van sociale media en de collectieve drang om onze stem te laten horen
De vuile was van de modewereld
Gelijkaardig is de zogenaamde ‘call-out cultuur’, het publiekelijk aan de schandpaal nagelen van personen of bedrijven vanwege onpopulaire meningen of ondoordachte acties. Deze laatste beweging heeft het gemunt op de mode-, en meer recent op de beauty-industrie. Speelveld van dienst is opnieuw sociale media, met ‘call-out’-accounts Diet Prada en Estée Laundry als aanvoerders. Beide Instagrampagina’s engageren zich om de vuile was buiten te hangen van respectievelijk de mode- en beautywereld.
De twee ‘waakhonden’ van Instagram zagen hun following enorm toenemen het voorbije jaar. Vooral van dramahongerige volgers, maar ook van bange bedrijfsleiders. Een negatieve Instagram Story bereikt één miljoen mensen (in het geval van Diet Prada), hun invloed op de publieke opinie valt dus niet te onderschatten. Dolce & Gabbana kon dit vorig jaar aan de lijve ondervinden, toen de hele modeshow in China werd gecanceld vanwege een volgens velen racistische reclamecampagne. Het was Diet Prada die deze hetze openbaar maakte, en zelfs privégesprekken met ontwerper Stefano Gabbana in de strijd gooide. De desastreuze gevolgen voor het luxehuis vertaalden zich in dalende verkoopcijfers, en tot op vandaag zijn die voor de Chinese markt nog steeds niet hersteld.
Ook Gucci kreeg ervan langs. De mutsen uit Alessandro Michele’s herfst/wintercollectie ‘18 zouden wel erg ruiken naar ‘blackface’, al merkte Diet Prada dat pas een jaar later op met de lancering van een gelijkaardige trui. Gevolg? Gucci haalde onmiddellijk alles offline verslikte zich bijna in excuses.
View this post on InstagramA post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on
#No Filter
Terwijl de storm in het modelandschap even ging liggen, ontstond een tweede golf in de call-out cultuur. Ditmaal in de beauty-industrie, waar Instagramaccount Estée Laundry de klappen uitdeelt. Maar wat begon als het onthullen van elkaar kopiërende bedrijven, veranderde al snel in het vernederen van de personen erachter. En dat is exact waar deze call-out cultuur een gevaarlijke wending nam. De kritiek luidt namelijk dat deze accounts - ironisch genoeg - compleet ongefilterd zijn. Zo voerde Estée Laundry bijvoorbeeld actie tegen pestgedrag in de beauty-industrie, waarbij het account honderden getuigenissen deelde. Nagenoeg alle grote beautybedrijven werden in slecht daglicht geplaatst, maar het is onmogelijk om al deze anonieme beschuldigingen te verifiëren. Ook de beheerders van de Instagrampagina zelf blijven trouwens onbekend, waardoor het gevoel onaantastbaar te zijn nooit veraf is.
View this post on InstagramA post shared by Estée Laundry (@esteelaundry) on
Hoewel de call-out of cancelcultuur bedoeld was om en masse onze stem te laten horen, raakt net dat aspect zoek wanneer slechts enkele anonieme spelers de regels bepalen. Eén ding is zeker: geen enkel mode- of beautybedrijf is nog veilig.
LEES OOK: