Kan jij net als wij aan de status van je huid aflezen welke periode van de maand het is? Waarom zou je dan elke dag dezelfde producten op je gelaat smeren? Dit nieuwe vegan beautymerk doet het denkwerk in jouw plaats.
Ontdek Typlogy
Na de geboorte van zijn dochtertje, begon ondernemer Ning Li, eveneens oprichter van het interieurlabel Made.com, zich meer en meer zorgen te maken over welke nodeloze ingrediënten er allemaal in crèmes en zalfjes verwerkt worden. Hij ging op onderzoek uit en verzamelde een team van experts rondom zich. Even later ontstond Typology, een cruelty free en vegan beautymerk.
Dit Franse label wil zich onderscheiden door zijn eenvoudige maar doeltreffende samenstelling. De producten bevatten steeds een zo hoog mogelijke concentratie aan werkzame bestanddelen. Daarnaast wil Typology zo clean mogelijk zijn, door recycleerbare verpakkingen, duurzame ingrediënten en lokale productie in Frankrijk.
Veelbelovend, en toch uiterst betaalbaar. Brand manager Monique legt uit hoe dat kan. "Onze focus ligt op kwaliteit en doeltreffendheid. Alle aspecten daar omheen houden we zo basic mogelijk. We spenderen geen grote bedragen aan marketing of ingewikkelde verpakkingen: alle producten zitten in hetzelfde, vierkante flesje. Daarnaast is Typology uitsluitend online verkrijgbaar en niet via tussenpersonen. Zo blijven de prijzen toegankelijk."
Over de producten
Het merk bevat ondanks zijn recente bestaan al een uitgebreid gamma producten. Zo brachten ze onder andere skincare, shampoo, parfum en soap bars uit. Daarnaast onderscheidt Typology verschillende productlijnen, waarachter verschillende visies schuilgaan.
- Ten, een productlijn voor gevoelige huid waarvan alle samenstellingen 10 ingrediënten of minder bevatten. Geen overbodige tierlantijntjes dus.
- RAW, natuurlijke en single-ingredient producten. Voor wie eerst wil zien en dan geloven, zijn er DIY-kits waarmee je zelf aan de slag kan gaan.
- Lab bevat doeltreffende serums die elk een specifiek huidprobleem aanpakken.
- Woman, skincare voor typisch vrouwelijke problemen die het gevolg zijn van hormoonschommelingen.
Ladies first
De ene dag heb je een stralende huid en de volgende ochtend word je wakker met ontelbare onzuiverheden. Je durft er je hand voor in het vuur steken dat 'die periode van de maand' weer voor de deur staat. Herkenbaar verhaal? Dan is de kans groot dat ook jouw huid reageert op je hormonale cyclus, en dat is niet abnormaal.
Na heel wat onderzoek over verschillende huidtypen, kwam Typology tot de vaststelling dat veel vrouwen ondanks hun verschillende huidtypes - droog, vettig, gevoelig - één ding gemeen hebben: hun huid verandert naargelang hun hormonale cyclus.
Typology ontwikkelde daarom vier verschillende serums, eentje voor elke week van de maand. Elk serum richt zich specifiek op de problemen die gepaard gaan met hormoonschommelingen in die week. De rest van je skincare routine, aangepast aan je huidtype, blijft dezelfde.
Een overzicht van wat er gebeurt met je huid en hormonen tijdens je cyclus.
Week 1 - begin maandstonden
- hormonen: percentage oestrogeen neemt toe
- huid: voelt droger en gevoeliger
- serum met hyaluronzuur en aloe vera
- effect: hydrateert en kalmeert
Week 2 - voor eisprong
- hormonen: oestrogeenlevel piekt
- huid: op zijn best
- serum met vitamine c en fruitzuren
- effect: benadrukt de natuurlijke glow
Week 3 - na eisprong
- hormonen: percentage progesteron neemt toe
- status van je huid: gedehydrateerd, overmatige talgproductie, poriën zijn zichtbaar
- serum met extracten uit graan en gember
- effect: vernauwt de poriën, bestrijdt eventuele bacteriën
Week 4 - vlak voor maandstonden
- hormonen: progesteronlevel piekt
- huid: vettiger, onzuiverheden duiken op
- serum met zeewier en zink
- effect: matteert, bestrijdt onzuiverheden