Hun doel: ervoor zorgen dat het openbaar vervoer rijdt, dat het netwerk vlot werkt, dat passagiers op tijd op hun bestemmingen aankomenโฆ Deze mobiliteitskoninginnen zorgen dat de stad in beweging blijft, en ze houden van hun job!
Tiffanie, buschauffeur
Haar achtergrond
โIk was 6 jaar lang lerares en werkte ook op een universitaire afdeling voor mensen met autisme spectrum stoornissen. Beginnen werken bij de MIVB โ buiten het feit dat ik hou van autorijden โ was een persoonlijke uitdaging. Als de kleindochter van een voormalige taxichauffeur uit Brussel, ben ik trots om in zijn voetstappen treden.โ
Haar motivatie
โIk ben nuttig voor de samenleving. Samen met mijn collegaโs help ik om van Brussel een aantrekkelijke, levendige stad te maken. Ik hou heel erg van persoonlijke getuigenissen en de erkenning van mijn werk. Sommige passagiers stappen al glimlachend uit de bus, bedanken me, of nog beter, komen naar me toe om me een compliment te geven. Er is geen routine. Elke dag en elke rit zijn een nieuw avontuur. De MIVB geeft me wat ik van een ideale job verwacht: een job die zowel stabiel als lonend is, met reรซle kansen voor evolutie, veel aanvullende voordelen en de mogelijkheid om mijn dienstrooster aan mijn behoeften aan te passen.โ
Haar boodschap
โIn eerste instantie heb ik gesolliciteerd omdat ik zeer gemotiveerd was, maar toegegeven, ik was ook wat gereserveerd, zoals alle vrouwen die in een stereotiepe mannelijke wereld terechtkomen. Maar heel snel verdwenen die vooroordelen, we voelen hier ons goed en we zien dat hier voor vrouwen evenveel plaats is als voor mannen. Ik moedig alle vrouwen, tieners en jonge meisjes aan om een carriรจre als chauffeur te overwegen en als toekomstige roeping te zien.โ
Touria, metro-onderhoudstechnicus en pechverhelper (de eerste vrouwelijke elektromechanicus bij de metro afdeling)
Haar achtergrond
โIk heb een diploma verpleegkunde en heb jarenlang in de ziekenhuissector gewerkt. Als onderdeel van mijn opleiding als elektromechanicus heb ik stage gevolgd bij de MIVB, wat me hielp om de beslissing te maken om er te blijven werken. Even ter info: al vanaf mijn zeventiende had ik interesse in de mechanische sector, maar een misogyne leraar vertelde me op een arrogante toon: โHet is hier geen plaats voor meisjes, binnen een paar jaar ben je getrouwd en heb je veel kinderen, studeer maar kinderopvang of verpleegkunde.โ Vandaag heb ik wraak genomen op het leven.
Haar motivatie
โBij de MIVB is het management gevoelig voor gender non-discriminatie, wat voor mij erg belangrijk is als de eerste vrouwelijke elektromechanische arbeider in het metrodepartement. Ik heb bij de MIVB een voortdurende leeromgeving gevonden: elke dag op het werk is een nieuwe ervaring. De MIVB stelt haar medewerkers in staat om te groeien via interne trainingen. Dit bedrijf is een plek waar veel mensen uit verschillende milieuโs en uit alle geledingen van het leven werken.โ
Haar boodschap
Geloof in je dromen: โMijn vader betrapte me er vroeger vaak op dat ik het sluitingsmechanisme van deuren bewonderde telkens we het openbaar vervoer namen. Ik wilde altijd al weten hoe dat werkte en vandaag ben ik actief betrokken bij de werking van dit fenomeen dat me vroeger zo verbaasde.โ
Pauline, projectmanager bij de dienst verantwoordelijk voor het onderhoud van de metroโs
Haar achtergrond
โIk studeerde burgerlijk ingenieur aan de UCL en trok daarna anderhalf jaar naar het buitenland.
Voor ik met mijn functie startte heb ik deelgenomen aan het Young Starter programma van de MIVB. Dat bestond uit drie missies van acht maanden binnen drie verschillende afdelingen van de MIVB. De eerste was transversaal binnen de servicekwaliteit, de volgende was bij de metro afdeling, in de depots samen met de onderhoudstechnici (met veel veldwerk, dag en nacht) en de laatste was op de infrastructuurafdeling. Dit Young Starters programma kwam me heel goed uit, omdat ik het nodig vond te leren en verschillende beroepen uit te proberen om mijn echte passies te leren kennen.โ
Haar motivatie
โAllereerst de wens om de stad waar ik opgroeide te verbeteren en de nieuwsgierigheid om de andere kant van het decor te ontdekken. Ik had niet gedacht dat ik bij de MIVB zou werken voordat ik erover sprak met een vriend die daar al aan de slag was. Elke dag leer ik nieuwe dingen over de werking van de metroโs, hoe de MIVB georganiseerd is, het is zo interessant. Een ander belangrijk punt is de levenskwaliteit bij de MIVB, de sfeer met de collegaโs, de diversiteit. Er zijn veel grote projecten en heel mooie uitdagingen om het openbaar vervoer in Brussel te verbeteren!
Haar boodschap
De sleutel tot plezier op het werk: โleren, leren, leren!โ
LEES OOK:
- 3 redenen waarom vrouwen onmisbaar zijn in bedrijven
- Carriรจrevrouwen: zo gaat het eraan toe bij een job in consultancy
Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met MIVB.
jobs.mivb.be