Ongeveer 1 op 4 vrouwen krijgt te maken met kanker voor haar 75ste. Overlevingskansen hangen voornamelijk af van je lichamelijke, maar ook van je mentale gezondheid. Om die laatste reden werd MÊME opgericht, een cosmeticamerk volledig gericht op kankerpatiënten.
We tekenen 2015. Judith en Juliette, twee Françaises actief in de beautyindustrie, besluiten hun gedeelde voorgeschiedenis met kanker (hun beide moeders overleden aan de ziekte) om te zetten in iets positiefs en stampen MÊME uit de grond. Ze zijn het eerste dermocosmetische merk in z'n soort en merken al snel dat de vraag gigantisch is. Maar wat is het verschil met reguliere cosmeticamerken?
Secundaire symptomen
Als je iemand kent met kanker, ben je misschien bekend met de bijwerkingen die therapie met zich meebrengt. Naast de bekende haaruitval, zijn er namelijk heel wat meer lichamelijke ongemakken die optreden tijdens en na de behandeling, zogenaamde 'secundaire bijwerkingen'. Voor elk van deze zeer specifieke symptomen ontwikkelde MÊME een op maat gemaakt verzorgingsproduct. Zo is er een mist voor de hoofdhuid, want dankzij haarverlies en pruiken is hoofdhuidirritatie een groot issue. Daarnaast werden bijvoorbeeld ook verzorgende handschoenen ontwikkeld die het branderige gevoel en schilferen kalmeren. Alle producten zijn verpakt in stijlvolle flesjes en potjes, want ook het aspect van selfcare mag niet vergeten worden.
Made in France
Belangrijk is natuurlijk de ingrediëntenlijst. De huid is tijdens kankerbehandelingen erg kwetsbaar, waardoor reguliere cosmetica plots irritatie kan veroorzaken of de hormonenspiegel kan verstoren. MÊME doet er alles aan om twijfelachtige ingrediënten te vermijden, rekening houdend met internationale studies en bevindingen van patiënten zelf. Daaruit vloeit automatisch het gebruik van natuurlijke ingrediënten uit voort, net als de keuze om in Frankrijk te produceren. Op die manier garandeert MÊME de veiligheid en optimale werking van haar producten
De MÊME bestsellers
Het gamma breidde zich de jongste jaren uit van een vijftal tot meer dan twintig uiteenlopende producten. MÊME richt zich ook steeds meer op make-up, met een BB-crème, corrector en gezichtspoeder op basis van natuurlijke oliën en minerale pigmenten.
De absolute bestseller is volgens oprichtster Judith de mist voor de hoofdhuid, maar ook de milde reinigingsolie voor het lichaam en de nagellakjes (in fantastische kleuren) met natuurlijke solventen. Want dankzij bestralingen worden nagels broos en kunnen ze verkleuren. Ook aan mannen werd gedacht, want de verzorgende nagelcrème is compleet onzichtbaar.
Alle producten zijn erop geënt om zowel lichamelijk als mentaal dat beetje extra comfort te geven. Bovendien gaat steeds 1% van de opbrengst naar Unicancer, een federatie die onderzoek verricht en voorlichting geeft over kanker.
De producten zijn te koop via de MÊME-webshop en in een veertigtal Belgische verkooppunten (onder andere bij IU). Bekijk het aanbod in je buurt via de website.