Oud en nieuw bij Weekday, waar de toekomst hoopvol wordt ingezet met een knipoog naar het verleden. Het zusje van H&M behaalde immers haar duurzaamheidsdoel voor 2020 en viert dat met een heerlijk moderne blast from the past nineties collectie.
Het doel: Weekday is zich als modespeler maar al te goed bewust van haar negatieve impact op het klimaat en probeert daar stapsgewijs aan te sleutelen. Beetje bij beetje probeert het alle boosdoeners uit haar supply chain te weren en dat draait onder andere om katoen. Dat laatste is één van de meest alomtegenwoordige materialen in het modecircuit, maar het telen ervan vergt enorm veel van het milieu, onder andere door het grote water- en pesticidengebruik. Daarom had Weekday zichzelf als doel opgesteld tegen 2020 enkel nog gerecycleerd òf organisch katoen te gebruiken in haar productie. Organisch katoen wordt op alternatieve manier geteeld en er komen een pak minder verspilling en chemische stoffen bij kijken. Nog beter is natuurlijk de gerecycleerde variant, waarbij simpelweg géén nieuwe grondstoffen meer werden aangewend. Een stap in de juiste richting, maar het label nuanceert zelf: de komende jaren wil het de ratio gerecycleerde katoen groter maken tegenover organisch katoen, en zo de veeleisende landbouw ervan volledig kunnen overslaan.
Weekday is trouwens niet van plan op haar lauweren te rusten en kijkt alvast uit naar de volgende doelstellingen: tegen 2025 moet alle plastic in haar packaging herbruikbaar, gerecycleerd of biologisch afbreekbaar zijn. In 2030 zou àlle gebruikte materiaal van duurzame aard zijn en uiteindelijk wil het tegen 2040 ook helemaal klimaatpositief functioneren -wat betekent dat het meer broeikasgassen teniet doet dan dat het er produceert. Een ambitieus voornemen, laten we hopen dat het straks ook echt realiteit wordt.
Om deze eerste mijlpaal te vieren, pakt het label uit met een denim capsule collectie, geïnspireerd door de flashy jaren negentig en de MTV-generatie. Denk de extreem lage jeans -hello Britney buikje!- waaruit een brutale G-string tevoorschijn komt. Het was een dikke twintig jaar geleden dagelijkse kost, een trend die als knipoog verwerkt zit in de snit van de Weekday broeken, of voor de duivers ook gewoon letterlijk in de vorm van zwarte of barbieroze strings komt. Verder ook afgewassen neotinten, crop tops, bandeau tops, body’s, cut-out jeans end de beruchte girdle die Christina Aguilera met enkele rake heupbewegingen wereldberoemd maakte in haar witvideo Dirrrty. Wie durft? Bij de mannen loszittende tops, cargo pants modellen en een natuurlijk kleurenpallet, ontdek hier alle looks:
De collectie is vanaf 23 januari beschikbaar via Weekday en in de Gentse en Antwerpse winkels van het label.
Fan van de jaren negentig? Deze nineties trends mag je alvast ook weer bovenhalen in 2020! Nostalgische zielen ontdekken her trouwens waar de wildste modefeestjes van toen plaatsvonden.