Wat is er vandaag nog privé? Op sociale media maken we het meest intieme wereldkundig en in het echte leven stappen we de deur uit in outfits die ooit voor de slaapkamer werden gereserveerd. Nightwear verovert de catwalk. De chique pyjama komt – ook overdag – uit de kast.
“Madonna was de eerste die de trend om lingerie als gewone kleding te dragen popu- lariseerde. Eind jaren tachtig pronkte de superster met de kor- setten van Jean Paul Gaultier”, zegt Carole Lambert, Brand Design Manager bij PrimaDonna. De Blond Ambition Tour liet ons voorzichtig binnengluren in de nachtdressings die tot dan toe strictly confidential waren.
Comfy nightwear, maar dan chique
Als geen ander cultiveren Belgische ontwerpers al jaren de verfijning van het leven binnenshuis. Olivier Theyskens laat vrouwen schitteren met zijn bodysuitachtige ontwerpen die op een subtiele manier macht uitstralen: “Van bij het begin portretteert de cinematraditie vrouwen in hun slaapkamer, de plek waar Hollywoodbeauty hand in hand gaat met erotiek. Je ziet muiltjes, zijde en satijn, golvende kapsels. Je dringt als toeschouwer binnen in de intimiteit van de avondlijke sfeer.” Niet alleen de filmwereld inspireert onze modeontwerpers – ook de schilderkunst van de Gouden Eeuw beeldt mensen af in een subtiel en sober interieur, een besloten kader van gestroomlijnde luxe. Met hun knowhow hielpen de Belgische designers al dat moois naar buiten te breken. Dries Van Noten bijvoorbeeld maakte van de kimono de nieuwe trenchcoat, Haider Ackermann verhief de gestreepte zijden pyjamabroek tot smokingbroek. Of neem Carine Gilson. Al dertig jaar lang ontwerpt en produceert ze in haar Brusselse atelier superluxueuze kleding die traditie aan innovatie en kant aan zijde koppelt. Ook zij tekent vandaag smokings in lingeriestijl. Sign of the times.
Van pyjamaparty naar partypyjama
Marie Paule Minchelli, artistiek directeur van Eres, weet waarom homewear recent uitgroeide tot volwaardige stadskleding: “Vrouwen willen er altijd stijlvol uitzien, zowel thuis als daarbuiten. Tegelijk zijn ze heel actief en houden ze van comfy outfits die aangenaam zijn om te dragen. Ze hebben nood aan multifunctionele kledingstukken. Basisstukken van tijdloze materialen zoals kasjmier, die ze op verschillende manieren kunnen dragen. Ons lichaam is veranderd, onze vormen zijn geëvolueerd. Een vrouwelijke look moet vandaag alle facetten van onze persoonlijkheid omarmen.”
Een andere factor die meespeelt, is dat we in tijden van sociale media alles door elkaar mixen. Onze slaapkamer heeft vandaag een venster op de wereld. Lingerie en pyjama’s zijn niet langer voorbehouden voor de privésfeer, maar vinden ingang in ons sociale leven. Concreet kun je tegenwoordig doodleuk een nachtjurkje dragen onder een verfijnde bomberjas of een groot wit overhemd. Of je kunt een pyjamatop combineren met een mom jeans, of zelfs – als je voluit voor verleidelijk gaat – met een leren legging. Besteed dan wel telkens aandacht aan je haar. Je kapsel moet piekfijn zijn; ga niet voor de net-uit-bedlook. Ga evenmin teasen met bh-bandjes of de touwtjes van je broek: een behoorlijk wakkere schone slaapster oogt sowieso sexy.
Zonder regels of schaamte
Als Marc Jacobs bij een modeshow opdaagt alsof hij net uit bed komt, no big deal; Rihanna, Rita Ora en Kim K die er in een mini-nachtjurkje rondlopen, dat is al gewaagder. Onfatsoenlijk zouden we het niet durven noemen, schaamtevrij komt meer in de buurt. Zoals onze maatschappij is – of wil zijn – vandaag: in lijn met de trends. Voor Marie Paule Minchelli zijn er geen regels wat betreft het dragen van nachtkledij overdag. “Je draagt je pyjama gewoon anders, als smoking ‘s avonds met een mooie beha of body eronder. Voor een meer casual look, op het strand bijvoorbeeld, kun je een verschillende boven- en onderkant met elkaar combineren. Je kunt het onder- en bovenstuk ook apart dragen, het hemd op een jeans voor een casual chic-effect en de broek onder een trui of jasje voor overdag.” Het is in elk geval een goed idee om de trend langzaam te integreren. Begin met nightwear te combineren met andere stukken.
Volgens Carole Lambert dragen fashionista’s trouwens steeds minder echte pyjama’s, terwijl je vaker lingerie van organza ziet, gedragen onder een dikke trui: “Contrasten zijn altijd interessant en de trend van zichtbare lingerie maakt opgang. Bij PrimaDonna boomen de body’s, ook bij jonge klanten. Zij dragen ze onder ruime, transparante kledingstukken. Body’s zijn niet langer iets burgerlijks, gereserveerd voor ‘chique madammen’. Vandaag kun je een body perfect dragen als je uitgaat, en hoe hoger de taille van de broek, hoe hoger de body.”
Goed gedoseerd
Een en ander nodigt uit om een tipje van de sluier, of liever het laken, op te lichten wat betreft intimiteit. In zijn ontwerpen koos Olivier Theyskens nooit de weg van de makkelijke verleiding of vulgariteit, al zou je daar vandaag als ontwerper mee wegkomen. Theyskens: “We leven in een maatschappij die constant focust op het lichaam, waar supersexy een compliment is. Daarom wil ik stilstaan bij de subtiliteit van een body, korset of beha. In mijn collecties vermijd ik alles wat ostentatief sexy is. Er zit een zekere strengheid in vormgeving en materialen. Ik zoek een bijna gedeseksualiseerde elegantie. Jean Paul Gaultier geeft zijn lingeriekleding iets ondeugends mee. Ik hou het een stuk zediger, al geeft die aanpak mijn ontwerpen misschien wel een sterkere zeggingskracht.” Voor Theyskens is ‘sexy’ een anachronisme dat synoniem staat voor een cultuur die elk streven naar tijdloosheid voorbij is. Carole Lambert is er dan weer van overtuigd dat de nightweartrend onze wens weerspiegelt om ons goed te voelen in ons lichaam. “Vrouwen eigenen zich hun vrouwelijkheid opnieuw toe. Bekijk het gerust als een feministisch statement. Het is veel sexyer om iets te suggereren dan om volledig naakt te gaan. Ik zie trouwens ook een evolutie. De beha die uit de blazer piept, is passé. Vandaag kies je voor een mouwloos topje met details van satijn of kant onder een bloes van organza.”
De paradox van de T-shirtgeneratie
In een tijd waarin iedereen in T-shirt slaapt, heeft de pyjama iets nostalgisch. Het kledingstuk doet lichtjes retro aan en valt in de smaak bij een generatie die van de trappelzak onmiddellijk overging op de onderbroek als sleepwear, met een te korte tussenstop via de onesie met superheldenprint. Nu ze jongvolwassen is, droomt Gen Z van een pyjama om mee uit te gaan. Gucci blies de trend enthousiast nieuw leven in, na het aantreden van Alessandro Michele als artistiek directeur in 2015. Vanaf zijn tweede collectie besloot hij invloeden en stijlperiodes door elkaar te mengen tot een chic geheel. Hij koppelde geborduurde nightwear aan kleren die geluk uitstralen en liet zich inspireren door de beste ontwerpen van de hippies en de gouden eeuw van Hollywood. Comfy kleding is niet langer synoniem voor joggingpakken, maar trekt nu resoluut de kaart van zijde en andere luxematerialen. Nonchalant, maar niet sjofel.
Edouard Vermeulen, oprichter van Natan, plaatst toch een paar kanttekeningen bij de trend. “Een vrouwelijke look blijft voor ons het allerbelangrijkste, met materialen die fijn aanvoelen. We ontwerpen korte kamerjasjes, losse mantels om over ruimzittende broeken te dragen, satijnen bloezen die zacht en flexibel zijn. Maar echte lingerie? Zo ver gaan we niet. Ik vind de mannelijk-vrouwelijke look stijlvoller, met een sjaal als kraag of een fluïde en zijdeachtige jurk, die je toch niet met een nachtjapon associeert.” Bij Natan blijven de verwijzingen naar lingerie een knipoog en geen bewuste marketingstrategie, zoals je vandaag vaak ziet. Edouard Vermeulen beschouwt nightwear voor overdag als een kortstondige trend die ingang vond via de hernieuwde populariteit van stoffen als Italiaanse zijde. “In de jaren dertig van de vorige eeuw werd de stijl van de slaapkamer vertaald naar crèmekleurige outfits van zijde. Vandaag doen pyjama’s met een boordje het goed.” Alles komt terug, met andere woorden. In kimono of camitopje, je kunt nog altijd op beide oren slapen en dansen.