Het is geen geheim dat we elk seizoen het hardst uitkijken naar de Belgische collecties op de Parijse modeweek. Wat brengen Dries, Christian en co voor winter 2020?
Dries Van Noten
Van Noten toverde een verrassend glamoureuze collectie uit zijn mouw. Heel anders dan afgelopen seizoen met Christian Lacroix, maar minstens even indrukwekkend. De ontwerper liet zich inspireren door het nachtleven, en sprak backstage over “the party girl” met een mysterieuze, romantische kant. Toch was het niet al glamour dat de klok sloeg, want de rijke materialen werden vakkundig getemperd met eighties plaid en very Van Noten-bloemenprints.
Ann Demeulemeester
Gevraagd naar zijn inspiratie, kwam Sébastien Meunier verrassend genoeg met ‘eenhoorns’ aanzetten. Het hoeft niet te verbazen dat zo’n hyperpopulair symbool in de handen van Meunier een mythisch, donker karakter krijgt aangemeten. In de vorm van metalen korsetten en haartooien bijvoorbeeld, als frêle, skeletachtige opzetstukjes op de donkere silhouetten – what else?.
Christian Wijnants
Waar Wijnants vorig seizoen fel experimenteerde met prints, verdiepte de Belgische designer zich nu in de kunst van het draperen en layeren. Wijnants’ typische wollen truien – het soort waarin je wilt wonen – ogen kunstig maar cozy over de rokken met franjes. De silhouetten, zelfs de kostuums op het einde, stralen moeiteloze elegantie uit. Als dat geen ultieme luxe is.
Olivier Theyskens
Theyskens kan alles aan. Hij wist zijn stempel te drukken op Nina Ricci, Rochas en Theory zonder de eigenheid van het huis te verwaarlozen, en doet dat binnenkort nog eens over voor Azzaro. En dan is er nog zijn eigen label, waarvoor Theyskens dit seizoen niet te ver van afweek van de inmiddels kenmerkende esthetiek. Kant, leder en satijn kwamen voorbij in grotendeels zwarte silhouetten, met hier en daar zijn signature haak-en-oogsluiting. Niets vernieuwend, gewoon Olivier Theyskens die doet waar hij van houdt.
Haider Ackermann
Bij Ackermann schreden mannen en vrouwen in paren over de catwalk. Niet alleen daarom hing er romantiek in de lucht, het was vooral Ackermanns liefde voor mooie stoffen en goede snits die je kon voelen. Zonder zich op een bepaald thema toe te leggen, hing de collectie sterk aan elkaar door de minimalistische savoir-faire van de designer.
Y/Project
Slechts enkele weken na zijn mannencollectie, verbaast Glenn Martens vriend en vijand – alweer – met een indrukwekkende reeks sterke silhouetten. Het werd opnieuw een feest voor iedereen die van modegeschiedenis houdt, want aan historische referenties geen gebrek. Kenmerkend waren de broeken met ultrahoge (of lage?) uitgesneden broeken met korset, de letterlijk ingewikkelde truien en jurken en Martens’ typerende bodysuits.