Heb je je ooit afgevraagd wie de collecties aankoopt in een winkel? Hoe maken ze een selectie? Wij brachten een bezoek aan de grootste aankopers van België. Deze week: Verso, Step by Step, Enes en Louis in Antwerpen.
Lees ook: “Deel 1: de grootste fashion buyers in België”
VERSO
Bij Verso worden we verwelkomd door Valere Thoelen: naast algemene manager en creative director is hij sinds lange tijd ook aankoper voor de winkel. Hij vertelt ons graag meer over hoe een collectie wordt aangekocht:
“Enerzijds ga ik kijken naar de cijfers van het vorige seizoen: welke items verkochten goed, welke minder goed? Welke collecties vielen er in de smaak bij de klanten? enz. Anderzijds hangt het er ook vanaf met welke soort collectie een label uitpakt. Eigenlijk kan je stellen dat 80% van de aankoop rationeel gebeurt (cijfers van het vorige seizoen en jarenlange ervaring), voor de overige 20% laat ik gewoon mijn gevoel spreken.”
“Bovendien moet je ook rekening houden met je soort klant. In Vlaanderen en Nederland kopen klanten meer doordacht dan een buitenlander: ze investeren liever in tijdloze kledingstukken voor hunzelf. De toeristen behoren dan ook niet tot de klanten van Verso, wij hebben voornamelijk vaste klanten die voor zichzelf komen winkelen.”
“Bij de vrouwencollecties vind ik het heel belangrijk hoe een bepaald kledingstuk valt. Ik moet het item altijd eens gezien hebben op een echt model vooraleer ik overga tot aankoop. Vrouwen hebben nu eenmaal meer vormen en rondingen dan mannen: hoe valt de décolleté? Hoe zit het kledingstuk rond de heupen? Hoe kort of hoe lang is het kleed? Dit zijn zaken waar je als aankoper zeker rekening mee moet houden voor je klanten van de winkel.”
- VERSO: Gasthuisstraat 9-11, 2000 Antwerpen