Heb je je ooit afgevraagd wie de collecties aankoopt in een winkel? Hoe maken ze een selectie? Wij brachten een bezoek aan de grootste aankopers van België. Deze week: Verso, Step by Step, Enes en Louis in Antwerpen.
Lees ook: "Deel 1: de grootste fashion buyers in België"
VERSO
Bij Verso worden we verwelkomd door Valere Thoelen: naast algemene manager en creative director is hij sinds lange tijd ook aankoper voor de winkel. Hij vertelt ons graag meer over hoe een collectie wordt aangekocht:
"Enerzijds ga ik kijken naar de cijfers van het vorige seizoen: welke items verkochten goed, welke minder goed? Welke collecties vielen er in de smaak bij de klanten? enz. Anderzijds hangt het er ook vanaf met welke soort collectie een label uitpakt. Eigenlijk kan je stellen dat 80% van de aankoop rationeel gebeurt (cijfers van het vorige seizoen en jarenlange ervaring), voor de overige 20% laat ik gewoon mijn gevoel spreken."
"Bovendien moet je ook rekening houden met je soort klant. In Vlaanderen en Nederland kopen klanten meer doordacht dan een buitenlander: ze investeren liever in tijdloze kledingstukken voor hunzelf. De toeristen behoren dan ook niet tot de klanten van Verso, wij hebben voornamelijk vaste klanten die voor zichzelf komen winkelen."
"Bij de vrouwencollecties vind ik het heel belangrijk hoe een bepaald kledingstuk valt. Ik moet het item altijd eens gezien hebben op een echt model vooraleer ik overga tot aankoop. Vrouwen hebben nu eenmaal meer vormen en rondingen dan mannen: hoe valt de décolleté? Hoe zit het kledingstuk rond de heupen? Hoe kort of hoe lang is het kleed? Dit zijn zaken waar je als aankoper zeker rekening mee moet houden voor je klanten van de winkel."
- VERSO: Gasthuisstraat 9-11, 2000 Antwerpen
Bij onze tweede stop van de dag, Step by Step, staat Julie Marynen ons te woord. Samen met haar zakenpartner Chantal Rochez runnen ze Step by Step waardoor ze ook verantwoordelijk zijn voor het aankopen van de collecties.
"We proberen onze eigen interpretatie te geven aan een collectie. Om het heel simplistisch uit te leggen: Phillip Lim is bijvoorbeeld heel goed in het aflijnen en sofisticeren van hun ontwerpen. Dit jaar blijkt die bepaalde puurheid ook een trend te zijn en door meer items van hun collectie aan te kopen, kunnen we de sterkste punten van een label op slimme wijze uitspelen."
"Wij blijven ook heel trouw aan onze vaste labels. Isabel Marant was vorig jaar heel hard in met haar ingebouwde sleehak in de sneaker. Nu hangt haar collectie ook in de winkel, maar we kiezen vooral de stuks eruit die inspelen op de trend. Voornamelijk hebben we nu kledingstukken met een uitgepuurde snit van haar in de winkel. Naast de vaste merken kopen we ook geregeld collecties aan van jonge of minder gekende ontwerpers. Zolang de collectie binnen onze visie en die van onze klant past, kan het."
"We zijn goed op elkaar ingespeeld, dus onze beslissingen gebeuren tamelijk vlug en efficient. Chantal is iets kleiner dan mij, ik ben iets groter, zij is iets ouder, ik ben iets jonger, de een is meer een broekenmens, de andere grijpt dan weer sneller naar een rok, dus we proberen het aankopen wel zo objectief mogelijk te houden maar toch nog eigen aan onze stijl."
- Step by Step: Lombardenvest 18, 2000 Antwerpen
Muriel Van Nieuwenhove is eigenares en eveneens ook aankoopster voor Enes. Naast het eigen Enes label worden hier ook topmerken aangekocht: Super Pieceofchic, Amator, Iro, Les Petits, Mauro Grifoni, Filles à Papa, enz. Het belangrijkste gegeven voor de inkoop bij Enes? Het label moet een bepaalde terugkerende 'DNA waarde' bezitten, liefst met een vleugje originaliteit. Bovendien moeten kledingstukken gemakkelijk gecombineerd kunnen worden met andere labels: zo kunnen items eenvoudig omgetoverd worden tot een casual of opgeklede look (naargelang de gelegenheid).
Casual chic met een eenvoudige, maar prachtige jurk gecombineerd met een hippe lederen biker jacket, clutch en een stel stoere enkellaarsjes. Ga je volledig voor de totale casual look, combineer deze outfit dan met fijne sandaaltjes of een paar loafers eronder.
Salopettes zijn ongelofelijk hip dit voorjaar. Denk je dat een overall té jeugdig is voor jou? Draag hem met een perfecto en een elegante hak eronder. Verfijnd maar toch chic.
Alles draait om een perfecte mix tussen labels. Durf gerust een shirt te combineren met een hippe sportieve short. Dé hoofdregel bij deze look: vermijd plat schoeisel. Schoenen met een hak zijn de sleutelwoorden tot een modieuze look.
- Enes: Lombardenvest 60, 2000 Antwerpen
Bij Louis ontmoeten we Marjan Eggers, de vrouw achter de 2 Louis winkels (Antwerpen & Knokke). Voor haar moeten collecties herkenbaar en moeilijk inwisselbaar zijn: vooral authenticiteit en de geloofwaardigheid van een label zijn van belang bij een aankoop. De collecties bij Louis omvatten voornamelijk draagbare stuks, die toch vooruitstrevend zijn. Doch kiest Marjan bewust voor collecties die werkbaar zijn op langere termijn en daarbij wijkt ze af van grote hypes of trends. Hier gaat het om reële vrouwen- en mannencollecties.
De eerste outfit is er eentje van ACNE en tevens ook mijn favoriet: een simpel wit hemdjurk met een voortreffelijke snit zoals we dat van het label vaker gewoon zijn. Daaronder mooie instappers met hak van Balenciaga en een tas van Lanvin die je op verschillende manieren kan dragen.
Een ietwat gekkere outfit - of beter gezegd, met een gek accessoire. Strooien zwart hoedje in combinatie met een gecropt hemd en short met een originele golving. Daaronder een elegante hak (alles Balenciaga). Très belle.
Als afsluiter van de dag een prachtig kleed van Carven met een perfecte pasvorm en zonder een te fout Sound of Music gehalte. Mooie zwart schoeisel eronder van Maison Martin Margiela met de it-bag van YSL "Sac du jour" waar al veel celebrities mee zijn gespot.
- Louis: Lombardenstraat 2, 2000 Antwerpen
(tekst en model: stagiaire Oona Smet / beelden: stagiaire Roxanne Bauwens)