Genderneutraal: deze vijf labels spelen met gendernormen

Geüpdatet op 15 maart 2020 door ELLE België
Genderneutraal: deze vijf labels spelen met gendernormenInstagram @lanefortyfive

We zien kleding steeds vaker buiten de hokjes van mannelijk of vrouwelijk. Unisex collecties en zelfs labels komen meer en meer voor. Wij stellen je voor aan vijf labels die bewijzen hoe elegant en leuk genderneutraal kan zijn.

LaneFortyfive

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door LaneFortyfive (@lanefortyfive) op

LaneFortyfive, dat zijn strakke suits op maat van iedereen. Alles op hun website wordt gemaakt op bestelling. Hierdoor zitten de kleren niet alleen als gegoten, maar is er ook geen verspilling. Daarbij plant het Britse merk twee bomen per £100. Zo steun je dus niet alleen een klein label, maar je helpt de planeet ook een handje.

Big Bud Press

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door big bud press (@bigbudpress) op

Dit genderneutraal label produceert zo veel mogelijk van haar collectie in thuisstad Los Angeles. Hun kleding heeft een speelse vintage touch en kleuren die je meteen vrolijk maken. Met maten van XXS tot 6XL is Big Bud Press een merk voor iedereen.

One DNA

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door One DNA (@onedna.earth) op

Bij One DNA vind je geen doorsnee basics, maar klassieke stuks met een unieke twist. Zo zijn puffy sleeves een terugkerend statement in hun nieuwste collectie. Ook dit New Yorkse label maakt haar kleren bewust. De productie van One DNA verloopt bijvoorbeeld op eerlijke wijze in de Verenigde Staten.

Jacqueline Loekito

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Jacqueline Loekito (@jacquelineloekito) op

Roze is een vrouwelijke kleur? Daar is de Brits-Indonesische ontwerpster Jacqueline Loekito het niet mee eens. Daarom bevat haar collectie dus veel roze, om aan te tonen dat de kleur voor iedereen kan. Haar nieuwste lijn 'No Matter Your Gender Love Unites Us' vat de boodschap van haar label dan ook mooi samen.

Wilde Vertigga

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Wilde Vertigga (@wildevertigga) op

Asymmetrie is het hart van het label Wilde Vertigga. Het merk experimenteert met geometrische lijnen zoals geen ander. Hun nieuwste collectie is geïnspireerd op het Japanse wabi-sabi - oftewel de schoonheid van het imperfecte - en vandaar dus de asymmetrische lijnen.

(Stagiaire Tori Machiels)