Beeld je in: de combinatie van een e-shop en een conceptstore met een Pinterest-waardige esthetiek. Westwing is zo’n plek waar je urenlang kan scrollen en geïnspireerd kan raken door verschillende objecten, trends en interieurstijlen.
Het ontstaan van Westwing
Westwing werd negen jaar geleden opgericht door interieurjournaliste Delia Lachance. Vandaag de dag staat de 35-jarige Duitse aan het hoofd van een groeiend bedrijf dat veel te danken heeft aan haar flair. “Ik had altijd al het idee om een eigen bedrijf te beginnen. Ik ben gepassioneerd door interieurdesign, en schreef vroeger voor ELLE Decoration. In die tijd was online mode overal: alle modetijdschriften gaven producten die we direct konden kopen. Waarom was dit niet zo eenvoudig voor deco? Zo is het allemaal begonnen…”
In 2011 lanceert Delia Westwing, een exclusieve online winkel waar je je moet registreren om toegang te krijgen tot geweldige prijzen. De chique, trendy sfeer zet de toon. “Het belangrijkste voor mij, negen jaar geleden, was om een mooie website te hebben. In die tijd waren de inkoopconversies snel, het was dus essentieel dat de merken in een mooie omgeving werden vertegenwoordigd.” Tijdelijke aanbiedingen in verschillende sales, aantrekkelijke prijzen en een zorgvuldig gecureerd aanbod zijn de sleutelelementen van het concept. Sindsdien is er een klein zusje ontstaan, Westwing Now, een traditionele webshop waar je allerlei objecten en meubels kan vinden. “Ik vergelijk Westwing met een winkel of conceptstore, met een vaak wisselend assortiment waar je altijd iets nieuws kan vinden, terwijl Westwing Now meer lijkt op een klassieke meubelzaak, waar je op zoek gaat naar een specifiek item. Een nieuwe bank met bijpassende salontafel bijvoorbeeld.”
Hoe vind je inspiratie?
Meer dan een verkoopsite is het een platform met gecureerde content. Je vindt er verschillende stijlen waaruit je onmiddellijk inspiratie kunt putten. “We zijn een bestemming waar je alles kunt vinden in de categorieën ‘home & living’. Het gaat niet alleen om winkelen, het moet ook fun zijn: 85% van onze sales komt van klanten die gemiddeld 100 keer per jaar naar de site surfen. Het is dus belangrijk dat ze steeds nieuwe ideeën vinden.”
Wat moet je weten alvorens je van interieur verandert? “Ik zou altijd twee dingen adviseren. Verzamel eerst zoveel mogelijk inspiratie om een stijl te schetsen. Pinterest is daar ideaal voor. Deel je ideeën met de perso(o)n(en) waarmee je samenwoont en zoek een evenwicht. Een andere tip is om eens te kijken naar je garderobe. Daaruit kan je afleiden of je een romantisch persoon bent, een eclectische stijl hebt of eerder minimalisme verkiest. Westwing heeft verlanglijstjes en moodboards, zodat je een beter beeld krijgt van de verschillende combinaties. Ook is er de ontwerpservice. Klanten kunnen met een project naar ons komen, ze sturen bijvoorbeeld een foto van hun woonkamer die ze willen veranderen. Ze beantwoorden een vragenlijst en een ontwerper begeleidt hen verder.”
Ontdek de nieuwe Westwing-collectie
Maar wat kan je er nu exact vinden? Kwaliteitsmeubilair tegen betaalbare prijzen, maar vooral een artistieke insteek die zich onderscheidt van traditionele meubelmerken. “Ik zou onze stijl omschrijven als cozy en chic. Alles wat stijlvol is spreekt natuurlijk erg aan, maar tegelijk willen we ons thuis comfortabel voelen: het zit ‘m in de combinatie van die twee. We hebben onze grote stukken die we meer tijdloos willen maken en die gecombineerd kunnen worden met kleinere meubels, stoelen, poefs, meer gesofisticeerde stukken die voor een frisse wind in het interieur zorgen.”
Laat je verrassen door een elegante combo van poederroze fluweel, wit marmer en goudkleurig messing, of door Scandinavisch minimalisme met riet en futuristische plexiglasdetails, zoals in de nieuwe collectie voor lente-zomer 2020… “Voor deze collectie kozen we voor natuurlijke kleuren en organische vormen, met een trendy twist in de kleine objecten. Elementen met acryl gecombineerd met zachte materialen waar keramiek, hout, linnen en fluweel samenkomen. ” We dromen helemaal weg bij de campagnebeelden geschoten op het platteland van Portugal. En vanaf nu weten we ook hoe we diezelfde cozy chique vibes in huis halen.