Vandaag voeren we Tim Van Steenbergen ten tonele, de man die wereldwijd zowel catwalks als podia verovert.
Drapage, structuur, korsetten, toneel,..: het werk van Tim Van Steenbergen valt niet in één woord samen te vatten, al komt “theatraal” wel in de buurt. De Belg stampte in 2001 zijn gelijknamige label uit de grond en maakte al snel furore. Zijn ontwerpen zijn sober en dramatisch tegelijk, een cocktail die ook buiten de modewereld aanslaat. Zo produceert hij naast zijn vaste collecties ook kostuums voor toneel en ballet. Een drukke agenda die hij het liefst van al aanvult met extra projecten: schoenen, zonnebrillen en zelfs waterflesjes –onze landgenoot is bijzonder vrijgevig als het op zijn ontwerptalent aankomt. “Het houdt me jong aan 10 projecten tegelijk te werken.”
Vandaag ligt het atelier er ongewoon netjes bij: “We zitten tussen twee seizoenen, dus veel werk gebeurt er niet. Bovendien heb ik net de grote kuis gedaan –een hele uitdaging! Ik heb zo’n vijf vuilniszakken aan prototypes kunnen wegsmijten. Het is echt moeilijk om hier de orde te bewaren, je bent constant aan het knippen, plakken, maken."
In het midden van het atelier staat een heuse strijkplank, een niet te onderschatten instrument: “Ik werk minder vanuit een tekening dan vanuit de ‘beleving’ van een stof. Natuurlijk maak ik eerst een schets, maar daarna ga ik rechtstreeks op de paspop draperen en experimenteren. Het is belangrijk om je materie te voelen, te zien hoe de stof beweegt en reageert. Voor mij is dat eigenlijk een grote inspiratiebron. Dus ja, de strijkplank mag er zijn…”
Over opera gesproken, vanwaar zijn interesse voor toneel? “Sinds 2004 ben ik daarmee bezig. Ik vind het enorm boeiend omdat het een compleet andere manier van werken is. Je moets iets tevoorschijn toveren dat werkt op een podium, met een welbepaalde belichting, met een specifiek perspectief. Het is een heel andere manier van werken en kijken: ik noem het schilderen met kleur en textuur. Ik produceer soms voor stukken die drie of vier uur duren en moet zorgen dat het interessant blijft om naar te kijken. Je moet zowel de acteur als de verhaallijn ondersteunen.”
Nooit gedacht om 100% voor de kostuumwereld te gaan? “Jawel, want ik begin er echt heel veel werk in te krijgen. Dat neemt een groot deel van mijn tijd in beslag, dus soms denk ik er wel aan. Anderzijds vind ik de dualiteit tussen de twee manier van ontwerpen leuk. Het is interessant om vanuit twee hoeken en visies te kunnen werken. Ik weet dus niet of ik mijn gewone lijn zou kunnen laten vallen.”
“Ik vind die veelzijdigheid in mijn job echt boeiend. Weet je, ik geloof niet meer in mode in de winkel alleen, het gaat me om het totaalplaatje. Boeken, deco, astronomie,…: ik wil mijn klanten een totaalbelevenis geven. Je kan je visie vertalen naar meer dan een broek of shirt alleen. Het was een bewuste keuze om mijn carrière in de breedte uit te bouwen: ik blijf trouw aan mijn visie, maar probeer die op verschillende domeinen toe te passen. Onlangs ontwierp ik bijvoorbeeld waterflesjes: waarom zou ik dat nièt doen?”
Een ontwerper dus, die zich al meer dan 10 jaar een weg door de modewereld baant -en niet bang is voor een pirouette of twee daarbuiten. Misschien volgen we hem binnenkort ook achter de schermen van...? Wordt vervolgd!
(Beeld: Roxanne Bauwens)