Samsung lanceert in samenwerking met het Belgische sportswearmerk 42I54 een eenmalige modecollectie geïnspireerd door de nieuwe Samsung Galaxy Z Flip. Fashion meets technologie, met een vleugje nostalgie.
De vroege jaren 2000 brachten ons twijfelachtige mode- en beautytrends én een mobiele telefoon die je met één dramatische beweging opende en – als het gesprek slecht afliep – met de nodige attitude kon dichtklappen. Wie een flip phone in de achterzak van een strak rond de heupen zittende jeans had zitten, denkt ongetwijfeld met warme gevoelens terug aan het ultieme communicatiemiddel uit de nillies. Goed nieuws voor de fans van toen, maar ook voor een hele nieuwe generatie, want de uitklapbare telefoon maakt een langverwachte comeback – en hoe.
Samsung Galaxy Z Flip
Maak kennis met de Galaxy Z Flip van Samsung: een elegant, innovatief toestel met vouwbaar scherm dat voldoet aan alle noden van de hedendaagse fashionista. Ook Olivia Borlee en Elodie Ouedraogo, de drijvende kracht achter het duurzame sportswearmerk 42I54 waren meteen gecharmeerd door het minimalistische en chique design. “Pure nostalgie”, zegt Elodie die sinds haar deelname aan de Olympische Spelen in 2004 nauwe banden met officiële sponsor Samsung onderhoudt. “Het dichtklappen gebeurt voorlopig met minder show dan toen, maar dat komt wel nog”. Ook zonder extra show te verkopen, blijft het toestel niet onopgemerkt. “Ik krijg heel wat reacties, mensen zijn geïntrigeerd en willen de telefoon meteen vastpakken”, zegt Olivia. De ex-atlete is vooral fan van het compacte formaat en onder de indruk van de camera. “Dichtgeklapt is het kleiner dan de gemiddelde smartphone waardoor het makkelijk in je tas of zak past. Je kan er bovendien goede selfies mee maken, ideaal voor Instagram girls.”
De samenwerking tussen Samsung en 42I54
Toen Samsung het duo benaderde om een kledingcollectie geïnspireerd door de vouwbare telefoon te ontwerpen, was de beslissing dan ook snel gemaakt. “Het was voor ons beiden fijn om opnieuw de samenwerking met Samsung aan te gaan. Het hele proces verliep erg organisch”, vertelt Olivia.
Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet erg evident om een kledingcollectie op te bouwen rond een telefoon, maar voor de ontwerpers was de match meteen duidelijk. Olivia: “We kregen volledige carte blanche maar zagen meteen voldoende raakvlakken tussen het design van de telefoon en de collectie waar we aan werkten. Het creatieve ontwerpproces liep in grote lijnen gelijk met hoe we het voor onze eigen collecties aanpakken.” Fans van het Belgische sportlabel herkennen in deze capsulelijn dan ook duidelijk het DNA van het merk, gecombineerd met de kleuren van de telefoon zoals het felle ‘Mirror Purple’.
Plan International België
Om de telefoon ook op een letterlijk manier in de collectie te integreren, vonden de voormalige atleten inspiratie in hun eigen, sportieve leven. Zo gingen ze op zoek naar de beste manier om de smartphone aan een legging vast te maken voor tijdens het sporten. “We ontwierpen een clean, minimalistisch zakje dat goed blijft zitten als je beweegt, maar je ook snelle toegang tot de telefoon geeft,” zegt Elodie.
Een favoriet item uit de elf stuks tellende collectie kiezen is dan ook geen makkelijke opgave. Olivia ziet de capsulelijn als een verzameling van de sterkste key pieces uit het 42I54 gamma zoals de knitwear en de lucky numbers, maar met een Samsung twist. Als ze dan toch moet kiezen, gaat de atlete voor de items in degradé die duidelijk geïnspireerd zijn op de paarsroze tint van de telefoon. Elodie is dan weer heel erg blij met de zwarte jas, wat haar betreft niet het meest toegankelijke stuk maar net daarom zo bijzonder. Wie zelf een van deze exclusieve items in huis wil halen – om in te sporten of om stijlvol in te chillen – kan nu een bod uitbrengen via de site van Plan International België. De opbrengst van de veiling wordt nadien gedoneerd aan een project in Senegal dat meisjes via sport meer zelfvertrouwen moeten geven. “Women empowerment is voor ons heel belangrijk”, zegt Elodie over de samenwerking. “Olivia en ik hebben veel kansen gekregen en kunnen afdwingen door onze sportprestaties. We zijn dan ook fier dat we als jong merk onze bijdrage kunnen leveren en zo helpen om het verschil te maken.”
Lees ook:
- Doen: volg de Virtual Games van Special Olympics Belgium
- Mei Plasticvrij: help, zit er plastic in mijn make-up?
- theo eyewear x Tim Van Steenbergen: de statement zonnebrillen voor de zomer
Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met Samsung. samsung.be