Nu de coronacrisis de modewereld even heeft doen afremmen, zijn verschillende designers beginnen nadenken. De mode-industrie moet veranderen, voor het milieu maar ook voor ons. Zo vragen enkele grote namen uit de sector om de mode seizoenloos te maken.
De mode volgt een vaste kalender, namelijk die van de grote Fashion Weeks. De lente en zomer collecties zien we in september op de runway en die voor de herfst en winter in februari. Daarnaast verschijnen er tussendoor nog extra collecties zoals pre-fall, pre-spring of resort. Al die kleding die maar een seizoen meegaat en modeshows over de hele wereld zijn niet bepaald goed voor het milieu. Ook de sector zelf begint dat steeds meer in te zien. Zo kondigde Saint Laurent eerder al aan dat ze afstappen van de traditionele kalender van de mode-industrie. Het huis kiest ervoor om zelf te bepalen wanneer het collecties bedenkt en verkoopt. Dat betekent ook dat Saint Laurent niet meer zal showen op de modeweken zoals voordien. Italiaans luxemerk Gucci denkt er hetzelfde over. Creatief Directeur Alessandro Michele liet weten op Instagram dat ze slechts twee keer per jaar een modeshow zullen geven, in plaats van de gebruikelijke vijf (!). Michele nam dit besluit omdat hij vindt dat kleding langer moet meegaan dan een seizoen. Concreet presenteert Gucci dus twee collecties per jaar, die beide seizoenloos zullen zijn.
Kwaliteit boven kwantiteit
Die besluiten komen er niet zomaar. Zo schreven verschillende grote ontwerpers, waaronder Dries Van Noten, Gabriela Hearst, Joseph Altuzarra en de ontwerpers van Proenza Schouler een open brief aan de mode-industrie. Hierin vragen ze om de overproductie te stoppen en kleding terug in eigen seizoen te verkopen. Daarbij vragen het British Fashion Council en Council of Fashion Designers of America aan modebedrijven om hun strategie om te gooien. Zij raden hierbij ook aan om maar twee grote collecties per jaar te maken. Nog een opvallende trend is het idee van ‘see now, buy now’. Nu moet je maanden wachten voor je iets kan kopen wat je op de runway zag. Het idee van ‘see now, buy now’ gaat dan ook perfect samen met een sector die seizoenloos is. Burberry begon in 2016 met dit concept, maar meerdere merken zijn hun ondertussen al gevolgd. Modehuizen wil dus niet alleen hun manier van ontwerpen aanpassen, maar ook de manier waarop ze leveren.
Nog een belangrijke reden van deze veranderingen is het gedrag van de kopers. Zij gaan steeds meer opzoek naar kledingstukken die langer meegaan en kopen bewuster. Daarbij willen ze niet meer elk seizoen een nieuwe garderobe, maar zoeken ze meer stuks die ze het hele jaar kunnen dragen. De mode neemt langzaam afstand van de opvallende trends die maar even meegaan en richt zich meer op kleding die veelzijdig en duurzaam is. Kwaliteit boven kwantiteit, de toekomst van de mode?
LEES OOK:
5 Belangrijke weetjes over Paris Fashion Week
Alles wat je moet weten over London Fashion Week
(Stagaire Tori Machiels)