66 is ze, maar van stoppen is nog lang geen sprake. Paula Begoun lanceerde haar merk Paula’s Choice exact 25 jaar geleden, en praat nog steeds even – zo niet méér – bevlogen over alles wat skincare routines en huidverzorgingsingrediënten aangaat. Welk advies heeft deze OG beautygoeroe over het starten van een succesvol bedrijf? En van welke beauty hypes krijgt ze grijze haren?
Helaas geen groots verjaardagsfeest voor Paula’s Choice, daar heeft Corona immers anders over beslist. Maar niets houdt Paula tegen om toch nog te vieren op haar manier: door het delen van haar passie en kennis, zelfs al moet dat op virtuele wijze. Helemaal vanuit Hawaï vertelt ze over de ups & downs van ondernemerschap, de lessen die ze onderweg leerde, en over de allernieuwste skincare ingrediënten – what else.
25 jaar geleden lanceerde je een merk online, toen niemand nog veel wist over ‘het internet’. Dankzij de huidige crisis zien steeds meer merken zich nu pas genoodzaakt om die stap te zetten. Had je altijd al het gevoel dat dit de toekomst zou zijn van beauty?
“Ik was inderdaad een van de eerste cosmetische websites. In die tijd werd het woord ‘internet’ nog niet eens gebruikt, er bestond zelfs nog niet zoiets als html. Het was dus iets totaal nieuws, maar het was nooit mijn doel om een groot, chic merk te worden. Ik wilde vooral mijn onderzoek, artikels en boeken verenigen met mijn liefde voor het formuleren van producten. Het internet was daar de beste plek voor, want hoe leid je honderden verkopers op om iemand te helpen met z’n huid? Het internet betekende dat ik een globaal netwerk kon opbouwen waarbinnen ik mijn producten maar ook mijn onderzoek kon delen. Het paste perfect bij mijn missie.”
Denk niet dat je alle info bij bloggers en influencers kan halen, skincare is wetenschap
Paula’s Choice startte met amper 10 producten en omvat nu een omvangrijke collectie. Had je ooit gedacht dat je merk zo groot en geliefd zou worden?
“Ik begon met het formuleren van producten voor andere merken, dus ik denk dat ik gedurende mijn hele carrière zo’n 300 producten heb ontwikkeld, waarvan minstens 150 voor Paula’s Choice. Natuurlijk zag niet elk product het levenslicht, en werden er een aantal achteraf gereformuleerd, maar nieuwe producten ontwikkelen is wat ik steeds heb gedaan. Dat ik daarmee zo bekend zou worden in Amerika, Azië en Europa? Dat had ik nooit gedacht, ik sta er eigenlijk nog steeds versteld van.”
Enkele jaren geleden nam je Tara Poseley aan als nieuwe CEO van Paula’s Choice. Hoe belangrijk was het om een vrouw aan het roer te hebben?
“Er was altijd al een vrouw aan de top van Paula’s Choice: ik! Voor mij is diversiteit steeds belangrijk geweest, we zijn sinds het begin een erg oestrogeenrijk bedrijf (lacht). Eigenlijk wou ik daarom wat meer mannen aannemen, maar de CEO moest vooral dezelfde passie en missie hebben als ik: mensen mooi te laten voelen. Tara begrijpt dit helemaal, en zij neemt bovendien alle dingen op zich die ik verschrikkelijk vind: de zakelijke kant, de legale en financiële affaires…”
Er zijn tegenwoordig gigantisch veel nieuwe beautymerken, denk je dat het nu makkelijker of moeilijker is dan 25 jaar geleden om een bedrijf te starten?
“Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat iets opstarten altijd lastig is. In de VS overleven de meeste nieuwe bedrijven niet langer dan vijf jaar… Wat vandaag wel makkelijker is, is dat ik zomaar toegang heb tot talloze studies en onderzoeksresultaten. De kennis die je voorhanden hebt is ongelooflijk groot, wat het natuurlijk ook zwaarder maakt. Het is soms overweldigend.”
Welk advies zou je geven aan jonge ondernemers in de beauty-industrie?
“Leer, studeer! Denk niet dat je alle info bij bloggers en influencers kan halen, skincare is wetenschap. En als je niet beschikt over deze kennis, ben je simpelweg bezig met marketing. Net zoals hartdokters alles moeten weten over het hart, moet je alles weten over de huid – het grootste orgaan van ons lichaam.”
Verspil geen tijd en geld aan eindeloze skincare routines – get a life!
Wat is het beste advies dat jij ooit kreeg?
“ Ik houd al jaren een klein papiertje bij in mijn bureau dat zegt: ‘zij die zeggen dat iets niet kan, moeten uit de weg gaan van mensen die het wel doen.’ Wanneer het moeilijk gaat blijft dat gezegde me altijd bij.”
Wat Paula’s Choice zo uniek maakt, is dat je niet bang bent om je te vergissen. Je bent de eerste om te zeggen dat je boeken uit de jaren ’80 bijvoorbeeld helemaal niet meer zo accuraat zijn. Vind je dit moeilijk?
“Dit is net het leukste aan mijn job! Ik leer constant bij over wat wel en niet werkt. We wisten al die jaren geleden bijvoorbeeld nog niets over UV-schade, pollutie…en nu kunnen we daar iets aan doen, geweldig toch? Het voelt dus niet alsof ik fout zat, maar ik wist gewoon nog niet beter. De tijden veranderen, onderzoek evolueert en ik groei mee. Dat is letterlijk mijn grootste motivatie.”
“Tegelijkertijd krijg ik een geweldige egoboost wanneer iets wat ik al jaren beweer uiteindelijk correct blijkt te zijn. Zo verkondig ik al 40 jaar dat ontstekingen slecht zijn voor de huid, en dat blijkt nu nog meer waar te zijn dan ik toen wist.”
Word je nooit moe van alle foute informatie die het internet lijkt te overspoelen?
“Ja, al 40 jaar! Dit was niet anders toen ik begon, al heeft de foute info zich nog verder verspreid in dit influencertijdperk. Al die onzin over essentiële oliën, veilig bruinen…”
Wat is de gekste trend of mythe die je onlangs tegenkwam?
“Gua sha’s en jaderollers: je trekt zoveel aan je gelaat dat je huidveroudering in de hand werkt… En dat je vitamine D zou krijgen van de zon, dat is niet alleen onzin maar ook nog eens gevaarlijk. Dan is er nog de hype rond dermarolling, waarbij je kleine naaldjes in je gezicht duwt. Ook dat is potentieel gevaarlijk, want je vernielt de huidbarrière.”
Over welk skincare ingrediënt ben je tegenwoordig het meest enthousiast?
“Bij onze producten gaat het niet zozeer om de ingrediënten alleen, maar vooral over de samenstellingen. Het nieuwe Paula’s Choice-product met retinol en bakuchiol is zo’n voorbeeld, er is zoveel positief onderzoek over dat laatste, een krachtige antioxidant die het effect van retinol versterkt. Zelfs nadat ik deze verzorging lanceerde kwam ik nieuwe, veelbelovende studies tegen.”
Dit bericht bekijken op Instagram
“Ook over peptiden ben ik erg enthousiast omdat er steeds betere, krachtigere varianten ontstaan die gezonde bindingen creëren en slechte bindingen elimineren in de huid.”
Je top 3 schoonheidsproducten?
“Ten eerste een mild product om je gezicht te reinigen, dat is absoluut cruciaal om make-up en onzuiverheden te verwijderen. Dan een vloeibare exfoliant met BHA of AHA, want die verbeteren de structuur van de huid, en tenslotte een zonnebescherming.”
Wat zou elke vrouw op aarde moeten weten over haar huid?
“Stop met zonnebaden! De zon is erg schadelijk voor je huid, bescherm jezelf. In Azië weten ze dit al, dus aan hen zou ik zeggen: verspil je geld niet aan duizend producten, stop met die ellenlange skincare routines en get a life! (lacht)”
Wat wens je jezelf en Paula’s Choice toe in de toekomst?
“Ik ben oud (lacht), dus ik kan wat meer rust gebruiken. En ik hoop dat Paula’s Choice nooit uit het oog verliest wat de echte betekenis is van schoonheid, en dat de wetenschap altijd belangrijker zal zijn dan trends en marketing. Als je niet geeft om het verzorgen van de huid, waarom werk je dan in de beauty-industrie? Mijn grootste wens is dat het bedrijf dit altijd als het hoogste goed zal beschouwen.”