De behoefte aan een revolutie in de modesector is er al langer, maar sinds het begin van de coronacrisis is dit proces in een stroomversnelling terechtgekomen. De huidige situatie biedt een opening voor dialoog en een herziening van het systeem (BoF). Hoe zal de modewereld er straks uitzien? Daar geeft influencer en Fashion Consultant Blanca Miró met haar platform VASQUIAT een antwoord op.
Het in Barcelona gevestigde VASQUIAT werd opgericht in 2018 en is het eerste online platform waar je collecties van volgend seizoen kunt vooruitbestellen met flinke kortingen. Het enige wat je hoeft te doen om hiervan te profiteren is jezelf registreren via de website. De bedoeling van VASQUIAT? Een duurzamer verkoopsysteem introduceren waarbij zowel merken als klanten beloond worden dankzij het pre-order systeem. Op die manier wordt overproductie een halt toegeroepen en kunnen ontwerpers hun collectie financieren alvorens deze te produceren en te leveren. Een win-winsituatie.
Andere merken die werken met een pre-order systeem zijn onder meer het schoenenmerk Nodaleto en het Franse MaisonCléo.
Dit bericht bekijken op Instagram
Een bericht gedeeld door MaisonCléo www.maisoncleo.com (@maisoncleo) op
Blanca ziet de toekomst rooskleurig in: “Ik ben niet zo bezorgd over de toekomst van de mode, want in deze industrie is iedereen zo creatief dat ik denk dat we allemaal in staat zijn om de modewereld opnieuw uit te vinden. Vanuit je huis ben je in staat om met iedereen in contact te komen en nieuwe dingen te creëren. We kunnen veel meer dan we denken.”, zegt ze aan Vogue Italia.
Meer info op vasquiat.com
(Stagiaire Louise Proot)
LEES OOK:
Wordt mode binnenkort seizoenloos? Luxemerken zijn klaar voor verandering