Een internationaal modebedrijf runnen tijdens een wereldwijde gezondheidscrisis, het is niet niks. Winkels werden massaal gesloten en consumenten houden de beurs op de knip… Hoe gaat een toonaangevende vrouwelijke ondernemer als Anine Bing daarmee om? En nog belangrijker: hoe ziet zij de toekomst van de modewereld? Jullie stelden haar de vragen, wij geven je alle antwoorden.
Wat was de oorspronkelijke strategie achter ANINE BING? Ben je meer gericht op online of in de winkel verkopen?
“Vandaag is de betrokkenheid van de consument erg belangrijk. We willen ons daarop focussen door wekelijks nieuwe stukken online en in de winkel uit te brengen. Bij de lancering van het merk in 2012 was het ‘see now buy now’-idee baanbrekend in de branche. Deze aanpak is de drijvende kracht geweest achter het succes van ANINE BING. We geven consumenten een reden om terug te komen en het is een kans voor ons om met hen in dialoog te gaan.”
Hoe ziet jouw ontwerpproces er uit?
“Vooraleer ik met het ontwerpteam overleg verzamel ik graag foto’s en stel ik een moodboard samen. Reizen heeft een grote invloed op mijn ontwerpproces, net als mijn tijd hier in LA. Ik wil altijd stukken creëren die ik zou dragen en als creatief persoon wil ik betrokken zijn bij elke stap, van concept over ontwerp tot eindproduct. Het beste gevoel tijdens het hele proces? Wanneer ik mijn creaties eindelijk kan uitproberen!”
Werken jij en je team het hele jaar door aan nieuwe collecties?
“Wij werken het volledige jaar aan het samenstellen van actuele en tijdloze basics en aan het uitbrengen van seizoensgebonden maandelijkse collecties, met elke dinsdag nieuwe stuks op de website. Het is voor mij heel belangrijk dat we bij elk product een balans vinden tussen klassieke stukken en het mengen van seizoensgebonden items. Onze klanten moeten alles uit de collectie nog 5 tot 10 jaar kunnen dragen.”
Is jouw dochter ook geïnteresseerd in mode? Laat je je door haar inspireren?
“Bianca houdt ontzettend veel van leren jassen en jurken. Toen we een paar jaar geleden ANINE BING KIDS lanceerden, was ze dooor het dolle heen… Nu mijn dochter ouder wordt, raakt ze meer betrokken, en wanneer Bianca pasmodel speelt is ze niet bang om haar mening te geven. Zowel zij als mijn zoontje zijn een grote inspiratie voor de KIDS-collectie.
Dit bericht bekijken op Instagram
Hoe komen jouw collabs tot stand?
“Al onze samenwerkingen zijn op een heel organische manier tot stand gekomen. Toen ik bijvoorbeeld mijn merk lanceerde en moodboards maakte, stonden er altijd beelden van Brigitte Bardot op… In 2018 ontmoette ik de legendarische fotograaf Terry O’Neill, de man achter het iconische beeld van haar op de set van ‘Les Pétroleuses’. Terry liet me al zijn beroemde archieven zien en na het horen van al zijn verhalen uit de jaren ’60 en ’70 besloten we samen te werken. We hebben dit najaar ook opnieuw een samenwerking met supermodel Helena Christensen, waar ik erg enthousiast over ben. Ik kan niet wachten om binnenkort meer details te delen!”
Is het belangrijk voor jou om andere vrouwelijke ondernemers te steunen?
“Tijdens de lockdown heb ik de ANINE BING Instagram Live serie gelanceerd. Ik sprak er met andere vrouwelijke founders in de industrie, zoals Elle Macpherson en Miranda Kerr. Omdat de maatregelen nog niet volledig zijn opgeheven, zijn veel mensen nog steeds thuis, dus is het extra belangrijk om elkaar te steunen! Zelf koop en promoot ik ontzettend graag labels opgericht door vrouwen.”
Dit bericht bekijken op Instagram
Is er een boek/playlist/kunstenaar/podcast dat je tijdens de lockdown hebt ontdekt?
“Tijdens de quarantaine vroeg ik mijn volgers om boeken aan te bevelen, ik kreeg erg veel reacties! Zo heb ik onlangs ‘Super attractor‘ gelezen van Gabrielle Bernstein, een Amerikaanse lifecoach en auteur. Verder heb ik veel geluisterd naar First Aid Kit, mijn favoriete Zweedse band.”
Welk effect had de pandemie op jouw bedrijf? Heb je collecties uitgesteld?
“We hebben onze winkels over de hele wereld moeten sluiten door COVID-19, voor de veiligheid van ons personeel en onze klanten. Natuurlijk heeft dat onze verkoopcijfers beïnvloed, zoals bij alle modemerken momenteel. We besloten al snel om ons nog meer online te focussen, via social media en E-commerce. Het lanceren van onze wekelijkse new arrivals ging door, met stuks die pasten binnen de nieuwe work from home-wereld. Ondertussen produceerden we ook 10.000 mondmaskers en doneerden deze aan cruciale beroepen in samenwerking met het Rode Kruis. Nu voegen we een ANINE BING-masker toe aan al onze online bestellingen. Ik stond voortdurend in contact met onze klanten en heb ingespeeld op het soort producten en de inhoud die ze van ons wilden zien.”
Hoe zie je de toekomst post-Corona? Zal de mode-industrie veranderen?
“De volledige industrie moet transparant zijn tegenover consumenten, iets waar wij ons sterk op focussen. We moeten er allemaal samen door, dus in deze tijden hebben we ervoor gezorgd dat we contact hebben met onze klanten. Het is zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de consument weet welke waarden je als bedrijf hebt. Ik denk dat de mode-industrie ten goede zal veranderen. Ik hoop dat klanten beginnen te beseffen hoe belangrijk het is om slimmer te winkelen en te investeren in grote tijdloze stukken die jarenlang meegaan.”