Fenty Beauty kennen we natuurlijk allemaal, maar welke make-up labels van niet-blanke, vrouwelijke ondernemers zijn er nog?
Door er bewust voor te kiezen om aan bepaalde merken je geld wel of juist niet uit te geven, kan je al bijdragen aan een inclusieve samenleving met meer gelijke kansen.
Beauty Bakerie
Het verhaal van Beauty Bakerie's CEO Cashmere Nicole is op zijn zachtst gezegd inspirerend. Op haar zestiende werd ze alleenstaande moeder, maar desondanks loodste ze zichzelf door haar opleiding als verpleegster. Toen ze kort daarna gediagnosticeerd werd met borstkanker, belette ook dat haar niet om een gigantische deal binnen te halen met Unilever. Inmiddels heeft Nicole een make-up imperium opgebouwd om 'U' tegen te zeggen: foundations, concealers en setting powders voor élk huidtype - van zeer licht tot donker - en dit in een superleuk jasje. In totaal zijn er 30 verschillende foundationtinten.
Na het overwinnen van haar ziekte, maakte Nicole er een missie van om met Beauty Bakerie iets terug te doen. Daarom richtte ze Sugar Homes op, een stichting die weeshuizen in Oeganda steunt. Nog wat extra overtuiging nodig voor het kopen van een Proof is in the pudding palette of een Wake & Bake facial oil? Een deel van de opbrengst van elk product dat verkocht wordt, gaat naar de weeshuizen. Check de website voor meer informatie.
Beauty Bakerie is cruelty-free, vegan en bevat geen parabenen.
De producten shop je hier.
Juvia’s place
CEO Chichi Eburu wil met haar label Juvia's place het oude Afrikaanse rijk - en de eeuwenoude beautytechnieken die de dag van vandaag nog steeds gebruikt worden - eren. De producten op de website hebben erg catchy namen (the Zulu, The Warrior, the Heroine Glow). Instant vrolijkheid gegarandeerd dankzij de kleurrijke, hypergepigmenteerde paletten.
Juvia's place biedt maar liefst 42 verschillende foundationtinten aan, vernoemd naar landen uit de wereld, van Bali tot Mali.
De producten shop je hier.
Black Opal Beauty
Black Opal Beauty ofwel BLK/OPL bestaat al sinds 1994 en is daardoor één van de pioniers in haar branche. Het merk is gespecialiseerd in make-up voor de donkere huid en werd opgericht door een chemicus die op zoek was naar betere schoonheidsproducten voor zijn vrouw... De rest is geschiedenis.
Na meer dan 20 jaar ervaring in make-up voor getinte huiden, kreeg het merk een complete make-over in 2017. Naast make-up en skincare producten maakt Black Opal ook huidproducten voor mannen.
De producten van Black Opal shop je hier.
UOMA Beauty
UOMA (je spreekt het uit als uh-mah) is niet alleen inclusief, het ziet er ook nog eens héél leuk uit: de tekstjes op de verpakkingen geven je een instant confidence boost. Wat Uoma verder speciaal maakt, is dat ze make-up combineren met skincare. Ze bieden niet alleen de perfecte tint aan voor elk huidtype, hun foundations zijn zo ontwikkeld dat ze aangepast zijn aan hoe goed je huid tegen de zon kan (dit wordt berekend met behulp van de Fitzpatrick-schaal). Zo kan je een foundation uitkiezen op basis van jouw huidfamilie, Skin Kin genaamd (er zijn er in totaal zes), die je huid op de gepaste manier zal beschermen. De Say What?! foundation kreeg met haar 51 verschillende tinten (geheel terecht) een Refinery29 Beauty Innovator Award in 2019.
De producten shop je hier.
Eloise Beauty
Van alle labels in deze lijst, is deze misschien nog wel het meest instagram proof. Na tien jaar ervaring in de beauty industrie, begon Risi Osogba in 2017 met Eloise Beauty. Dit omdat ze merkte dat er een tekort was aan kwaliteitsvolle make-up borstels. Haar doel: een merk oprichten met make-up en tools voor elke huidskleur. Naast innovatief en kwaliteitsvol, zijn de borstels en make-up van Eloise Beauty ook een lust voor het oog. Op de website vind je een breed gamma aan onder andere kabuki borstels, kabuki 'bullets', stiletto borstels en liquid highlighters.
Eloise Beauty is cruelty free en vegan.
De producten van Eloise Beauty shop je hier.