Ze is dj, producer, illustratrice, en sinds kort het gezicht van de nieuwe Nina Ricci-geur: Estella Boersma is duidelijk een vrouw van veel talenten. We interviewen het Nederlandse model over haar nieuwste campagne voor Nina Rose.
Hoe ben je voor het eerst ontdekt?
Toevallig! Ik was met de fiets op weg naar de middelbare school toen ik gescout werd. Waarom niet dacht ik, en hier ben ik dan.
Had je er ooit aan gedacht om als model te gaan werken? Was het een droom voor jou?
Voordat ik met modellenwerk begon, wilde ik echt een striptekenaar worden. Eens ik als model begon, ontdekte ik dat ik het echt fantastisch vond. Het is niet alleen een job, maar het is ook een geweldige manier om te reizen, mensen te ontmoeten en aan creatieve projecten te werken met verschillende teams!
Had je vooroordelen over de mode- en schoonheidsindustrie voor je als model begon?
Ik was pas 14 toen ik mijn eerste test shoot had. Ik denk dat ik te jong was om vooroordelen te hebben over welke industrie dan ook haha. Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar alles wat ik vanaf het begin tot nu toe op mijn pad ben tegengekomen, is vooral geweldig geweest.
Op jonge leeftijd in de modewereld beginnen, is niet echt gemakkelijk. Wat was voor jou het moeilijkste?
Gemakkelijk was het zeker niet, maar wel leuk. Het moeilijkste was misschien dan toch het missen van een normaal leven op de middelbare school.
Wat zou je doen als je geen model was?
Op dit moment? Ik denk dat ik al mijn energie zou steken in het creëren van muziek en beeldende kunst! Wat en waar ik precies zou zijn, kan ik niet zeggen maar zeker iets in deze richting.
Je bent ook een DJ en producer. Waar komt deze passie vandaan?
Ik heb altijd al van elektronische muziek gehouden. Toen ik opgroeide, zetten mijn ouders het Sensation anthem op en danste ik er zo vaak op. Sindsdien wilde ik altijd al 18 zijn, om ook uit te kunnen gaan. Toen ik naar mijn allereerste underground rave ging, leerde ik de hele scene kennen en zo ben ik er van beginnen houden. Dance muziek en alles wat er bij komt kijken, geeft mensen een gevoel van vrijheid. Ik wilde als DJ en producer mensen ook de nacht van hun leven kunnen geven, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Dit bericht bekijken op Instagram
Je liep al voor grote modehuizen. Wat is voor jou het grootste doel in je carrière?
Wat geweldig zou zijn, is om een soort audiovisuele samenwerking met iemand uit de branche aan te gaan, waarbij mode en geluid samengaan.
Wat is je beste herinnering tot nu toe?
Toen ik een kind was, nam mijn vader me vroeger geregeld mee op zijn Solex (een ouderwetse elektronische scooter). Dit vond ik echt fantastisch.
Je hebt meer dan 64K volgers op Instagram. Welke boodschap wil je met je volgers delen?
Je kunt alles doen, zolang je het echt wilt.
Wat zijn je favoriete plekken in Amsterdam?
De platenwinkels Bordello en Killacutz! Ze hebben een fantastische collectie. Ook ga ik graag naar Winkel43 voor geweldige appeltaart.
Wie zijn je rolmodellen in het leven? Naar wie kijk je op?
Er is niet één specifiek persoon waar ik naar opkijk. Er zijn zoveel kunstenaars die zo ver zijn gekomen door te doen waar ze van houden en dat respecteer ik echt. Er zijn wel enkele inspirerende personen die voor mij tijdloos blijven, zoals fotograaf Helmut Newton bijvoorbeeld.
Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
‘Kill ’em with kindness’ is wat mijn moeder me altijd zegt.
Wat is je motto in het leven?
Denk niet te veel, maar doe het gewoon.
Wat zijn de kleine dingen waardoor je ‘la vie en rose’ ziet?
Muziek schrijven en platenwinkels in de stad opzoeken. Ik vind het heerlijk om rond te wandelen, een easy-going koffie te drinken. Ik heb ook altijd mijn schetsboek bij me om te tekenen, dat is zo goed voor de geest.
Het ‘appel’ flesje van Nina Ricci is echt iconisch. Wat betekent het voor jou? Doet het je denken aan herinneringen?
De appel, die zijn inspiratie vindt in de geschiedenis van het Nina Ricci Huis, doet me denken aan de verboden vrucht die de verleiding oproept. De lichte roze kleur van de nieuwe Nina Rose roept dan weer een zachte sfeer op, met zilveren blaadjes en lichte krommingen. Klaar om het leven als prinses te verslinden. Het weerspiegelt echt Nina’s zoete jeugd met een tikkeltje roekeloosheid.
Toen je in 2018 voor het eerst ambassadeur van de Nina-geur werd, had je je dit allemaal kunnen voorstellen?
Nina Ricci vroeg me om Nina te belichamen, de eerste prinses van Les Belles de Nina. Vanaf het begin was ik al erg enthousiast over de samenwerking met het merk. Ik leerde Nina kennen en werd verliefd op het project en de geur. Het is een mooie ervaring die me ongelooflijk trots maakt om deel uit te maken van dit project. In 2020 openen we een nieuw hoofdstuk met ‘Nina Rose’, de perfecte zoete en frisse geur voor de komende zomer.
Wat vind je leuk aan het werken met Nina Ricci?
Voor mij is Nina Ricci een prachtig luxehuis, à la Française. Nina Ricci richt zich op schoonheid en vrouwelijkheid en wil vrouwen inspireren. Het merk is in staat geweest om mode vooruit te helpen en tegelijkertijd parfum te introduceren als een modeaccessoire dat past bij de stijl en persoonlijkheid van een vrouw. Ik vind het leuk dat Nina Ricci een nieuwe manier gecreëerd om vrouwen zich zelfverzekerd te laten voelen en hen een nieuw accessoire te geven, dat niet alleen hun gevoel voor mode, maar ook zichzelf vooruit helpt. Een Nina Ricci-parfum is voor mij dan ook als een verlengstuk van de persoonlijkheid van een vrouw.