[kkstarratings]De naam Laurence Delvallez klinkt je waarschijnlijk bekend in de oren. In haar atelier in Waregem ontwerpt ze handgemaakte statement juwelen met een filosofie van nieuw maximalisme. Wij kregen de kans om Laurence te interviewen samen met haar social media marketing specialist Jolien Bas. Wat volgt is een gezellige babbel over wat Laurence inspireert, haar liefde voor juwelen en het leven.
Wie ben je?
Laurence: “Ik ben Laurence en sinds 2013 heb ik mijn eigen juwelenlabel. Wij hebben ons atelier hier in Waregem, dus alles is van Belgische makelij. Kwaliteit en duurzaamheid staan bij ons centraal. Wij hebben doorgaans een winter- en een zomercollectie, dus we volgen de modeseizoenen. Met het coronatijdperk zal dat nu wel eventjes een beetje veranderen.”
Welke weg heb je afgelegd?
Laurence: “Ik ben afgestudeerd als masterstudent juweelontwerp aan Sint Lucas in Antwerpen. Daarna heb ik nog twee jaar bedrijfsmanagement gedaan om uiteindelijk mee in de zaak te stappen bij mijn mama. Een jaar of tien geleden ben ik dan in contact gekomen met iemand die een atelier had in Parijs en zo is het allemaal begonnen. Ik hield me bezig met het ontwerpen van de juwelen en mijn contactpersoon in Parijs beschikte over de basiskennis van het maken. Na twee jaar wou ik toch liever alles intern hebben, omdat je dan meer controle hebt over de kwaliteit. Maar ook bijvoorbeeld het opsturen, dat duurde veel te lang. En zeker als je werkt met een winter- en een zomerseizoen. Alles moet dan zo snel gaan dat dat eigenlijk niet meer haalbaar was.”
Vanwaar de liefde voor juwelen?
Laurence: “Ik zou eerder spreken over de liefde voor accessoires. Accessoires zijn voor mij de kerst op de taart. Ik vind dat dat zoveel doet aan een persoonlijkheid, omdat je ze veel bewuster kiest dan kledingstukken. Daarbij vind ik ook dat een vrouw zo nu en dan een beetje in de schijnwerpers mag staan. Zo heb ik zelf ook al ondervonden dat het soms lastig is om je mannetje te staan tijdens een vergadering met alleen maar mannen. Ik denk dat accessoires voor een vrouw op zo’n moment mentaal belangrijk zijn. Dat je zo eventjes meer zelfvertrouwen hebt als je een oorring insteekt. Dat gevoel vind ik super belangrijk.”
Ik denk dat er door corona één woord heel belangrijk geworden is en dat is ‘bewustwording’.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Laurence: “In alles. Sowieso in trends, die volgen wij echt van kortbij op. Maar ook doorgaans uit allerlei prikkels in mijn leven. Op reis of tijdens een museumbezoek. Maar dat kan evengoed een vrouw zijn die ik zie passeren die iets aanheeft, een bepaalde vorm, waar ik me dan op ga baseren.”
Hoe ben je ertoe gekomen om een bruidscollectie te lanceren?
Laurence: “Tijdens de Corona-periode heb ik allemaal dingen aangepakt waar ik anders te weinig tijd voor heb. Een bruidscollectie zat al eventjes in mijn hoofd, omdat ik vind dat trouwen het toppunt is van vrouwelijkheid. Het is een dag die voor een vrouw super centraal staat. De meerwaarde die je met juwelen creëert op zo’n dag vind ik echt belangrijk. Ik heb geprobeerd om een 15-tal stuks te creëren die een soort verlengstuk zijn van het trouwkleed. Het mag niet plots een gigantisch statement stuk zijn, dus een beetje meegaan in de vibe van het trouwfeest.”
Dit bericht bekijken op Instagram
Werk je met lokale materialen?
Laurence: “Niet zozeer lokaal, maar wel Europees. Zo hebben we sinds een jaar of drie dezelfde leverancier als Armani en Marni. Daar zitten we super goed qua gevoel en kwaliteit. Het is zo dat ik de ontwerpen maak. Als de samples van de onderdelen klaar zijn, vlieg ik naar daar en werken we twee dagen om aanpassingen te doen zoals bijvoorbeeld een beetje grijzer maken, een beetje anders van kleur, … Alles wordt dan opgestuurd naar België en hier maken we dan uiteindelijk alles.”
Heb je problemen gehad met de leveranciers tijdens de Corona-periode?
Jolien: “Dat viel super goed mee. We hadden onze stock al. We hadden juist onze materialen gekregen en toen kwam corona, dus we konden alles perfect maken. We hebben heel veel geluk gehad in vergelijking met andere merken.”
Dit bericht bekijken op Instagram
Denk je dat de huidige situatie een impact gaat hebben op de (mode)sector?
Laurence: “Ja, dat gaat huge zijn. Maar we zijn wel een sector die super creatief is hè. Een lockdown houdt ons daar niet in tegen, in tegenstelling. Ik heb dat gevoeld bij mezelf. Die creativiteit wordt op zo’n moment nog verdubbeld. Als creatieveling was dat eigenlijk wel een droom. Maar ik ben tegelijkertijd ook ondernemer, en dat is een ander verhaal. Het is een hele uitdaging, we weten niet wat de toekomst brengt.”
Jolien: “Ik denk dat we ook bewuster zijn gaan nadenken over de snelheid van het modesysteem. Zo hebben wij besloten om de wintercollectie over te slaan en om meer tijd te nemen om de huidige collectie door te verkopen. Daardoor hebben we ingezien dat sommige kleuren zoals camel en zwart die nu in de collectie zitten eigenlijk ook perfect in de winter kunnen gedragen worden. En dan begin je wel eens na te denken van misschien moeten we ook een beetje duurzamer beginnen te denken en dat doorgeven aan de mensen.”
Laurence: “Op een gegeven moment dacht ik ook van het is het ideale moment om een punt te maken en om te zeggen van neen we gaan onze collectie houden en we gaan eens tonen aan de mensen met andere fotoshoots dat je die juwelen kunt blijven dragen.”
Jolien: “Want dat is niet per se seizoensgebonden. Sommige mensen hebben het gevoel van dit is van SS20 en in de winter of de zomer erna is het al uit de mode, terwijl dat helemaal niet zo is. Wij kennen genoeg vrouwen die onze juwelen jarenlang blijven doordragen. Daar hebben wij ons nu op gefocust. Ik vind het goed dat ook de grote modehuizen zeiden van we gaan nu een jaarcollectie maken, we gaan dat niet meer per seizoen doen. Ik vind dat een heel sterk statement en ik hoop dat die trend wordt doorgetrokken.”
Denk je dat mensen nu ook meer lokaal gaan shoppen?
Jolien: “Zeker, dat hebben we ook heel hard gemerkt en daar zijn we super dankbaar voor. Het is alleen jammer dat er zoiets moet gebeuren vooraleer de bewustwording komt.”
Laurence: “Bewustwording is heel belangrijk geworden. Ik vond dat we de laatste jaren super gefocust waren op Instagram. En natuurlijk komen kledingstukken van fast fashion-ketens op Instagram mooi over, maar we vergeten eigenlijk de authenticiteit ervan. Als je iets koopt met een verhaal is dat toch leuker. Als je koffie drinkt uit een kopje dat gemaakt is door iemand waarvan je het verhaal kent, smaakt dat toch beter. Dat heb ik heel hard gevoeld bij Maison Jackie in Niel, waar we een fotoshoot hebben gehad. Alles is daar van Belgische makelij. Dat maakt mij echt gelukkig. Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat we veel zintuiglijker worden. Ook naar magazines toe. Ik heb zelf super hard genoten tijdens de lockdown van de magazines en dan heb je zoiets van, hoe kun je dat vergeten zijn?”
(Stagiaire Louise Proot)
Meer info op laurencedelvallez.be