Belgisch schoenenlabel Fiamme, bekend van de trendy sneakers, blaast dit jaar vijf kaarsjes uit. We spreken oprichtster Elisa Mol over de speciale samenwerking die daarbij hoort, haar favoriete Belgische merken en haar advies aan jonge ondernemers.
Feesten doe je nooit alleen, daarom nodigde de Antwerpse Elisa Mol vijf jonge Belgische - en niet onbelangrijk: vrouwelijke - ondernemers uit om mee te vieren.
Hoe kwam deze vijfdubbele samenwerking tot stand?
"Ik wilde iets speciaals doen voor het vijfjarige bestaan van mijn merk, dus besloot ik de handen in elkaar te slaan met vijf Belgische vrouwen uit verschillende steden en branches. Ik kwam terecht bij Louise Mertens, Sara Golijanin, Noa Van Ongevalle, Charlotte Meyntjens en Shirley Villavicencio Pizango. Sommigen onder hen kenden Fiamme al, maar het was interessant om hun visie op het merk te zien. Die visie stopten ze in een schoen en vertaalden ze nadien ook naar hun eigen vak. Noah maakte bijvoorbeeld een cocktail, Louise maakte een kunstwerk…"
Hoe voelt het om jouw label te zien in handen van iemand anders?
"Heel erg leuk! Ook ik leer telkens iets bij, dat is wat mij zo aanspreekt aan collabs. Ik word gestimuleerd om de visie van anderen te zien en uit mijn comfortzone te komen."
Je koos niet toevallig voor vijf vrouwen. Hoe belangrijk is het voor jou om vrouwelijke ondernemers te steunen?
"Ontzettend belangrijk. Iedereen die iets onderneemt heeft sowieso mijn bewondering, want het is niet altijd makkelijk. Waarom zou je elkaar dan niet helpen? Ik kijk echt op naar wat die vijf vrouwen allemaal hebben verwezenlijkt en hoe sterk zij in hun schoenen staan."
Zijn er nog andere (internationale) vrouwen die jou inspireren?
"Er zijn nog heel wat Belgische vrouwen die mij inspireren, alles wat Angèle doet vind ik bijvoorbeeld heel cool. Verder van huis is er Stormi Bree, een Amerikaanse ondernemer die niet bang is om real te zijn op sociale media, en Ganna Bogdan, een kunstschaatsster, model en kunstenares met Oekraïnsche roots. Oh, en dan ook nog Chrissy Teigen (model) en Celeste Barber (komediante), twee zalige vrouwen."
Je hebt je vak in Italië geleerd, maar wat is er typisch Belgisch aan Fiamme?
"Misschien het strakke design en kleurenpalet? Ik heb in ieder geval al discussies gehad met Italiaanse fabrikanten omdat ze graag studs of ander tierlantijntjes aan de schoenen zouden willen toevoegen (lacht). Maar ik weet zeer goed wat ik wil, en ik denk dat die strakheid van Fiamme wel typisch Belgisch is."
Van welke andere Belgische labels ben je fan?
“Op vlak van mode ben ik helemaal weg van de collecties van Sea Me Happy, Bernadette en KASSL.”
De collab van je dromen?
"Ik ben momenteel grote fan van Bottega Veneta en Jacquemus, maar een collab? Dat zou ik eerder met een kunstenaar of interieurarchitect willen doen. De merken waar ik van hou zijn al zo sterk dat het me interessanter lijkt om iets totaal nieuws te creëren met iemand uit een ander vak."
Welke tips heb jij na 5 jaar ondernemen voor wie pas aan z'n avontuur begint?
“Stay true to yourself, een tip die ik zelf heb gekregen tijdens de eerste maanden van Fiamme. Wanneer je pas begint met ondernemen komt iedereen met een mening en advies, maar je moet vooral bij jouw visie blijven. Het is een proces van zoeken wie je bent en wat je wilt, dat doe ik na 5 jaar nog steeds. Er komen altijd onverwachte problemen op je pad, gewoon blijven gaan en werken aan een oplossing, daar leer je ontzettend veel van.”
De collab is vanaf september verkrijgbaar bij onder andere Monar en via de Fiamme-webshop.