Het gaat hard voor Francis Kurkdjian, de parfumeur achter het gelijknamige Maison Francis Kurkdjian. Na jaren werken voor andere merken ('Le Male' van Jean-Paul Gaultier is zo'n klepper van zijn hand - of neus), rijgt hij successen aan elkaar onder zijn eigen naam. En dat terwijl zijn eigenzinnige nicheparfums allesbehalve doorsnee zijn, zijn laatste creatie 'L'Homme à La Rose, is bijvoorbeeld een rozenparfum voor mannen. Tijd voor een (digitaal) gesprek met de Franse parfumeur, over mannen- versus vrouwengeuren, het vinden van het juiste parfum en werken in Parijs tijdens de pandemie.
Wat was het idee achter je nieuwe mannengeur L’Homme à la Rose?
“Ik begin steeds met de naam, die enerzijds straight to the point moet zijn, maar ook ruimte moet laten voor verbeelding. Je moet er je eigen visie en gevoel aan kunnen toevoegen. Ik denk bijvoorbeeld aan 'Shalimar', het parfum van Guerlain dat mijn moeder droeg, een interessante naam die tot de verbeelding spreekt. Het idee achter L’Homme à La Rose is open voor interpretatie, maar eens ik de naam wist, had ik ook mijn verhaal klaar. Dan is het zoeken naar een relevante geur die daarbij past. Ik wist meteen dat ik iets fris wou, het moest een partner worden van ‘A la Rose’, de vrouwengeur die ik in 2014 creëerde.”
Met L'Homme à La Rose geef ik mannen de keuze om iets out of the box te dragen
Hoe slaagde je erin om de roos mannelijk te maken?
“Door de fruitigheid van de roos weg te laten. Wanneer je een roos ruikt, onderscheid je niet meteen alle facetten. Wanneer je alle details bekijkt, ontdek je de pittige en fruitige noten die de roos in zich heeft. Dat laatste heb ik achterwege gelaten en koos in plaats daarvan voor de scherpe, eerder ‘mannelijke’ noten die passen bij traditionele mannelijke parfums. Verder zit er pompelmoes in de geur, net als amberachtig, sterk hout."
Zie je vrouwen L'Homme à La Rose dragen?
“Eens het uit mijn lab komt, is iedereen vrij om er mee te doen wat 'ie wil. Dus ja, ik zie vrouwen met deze geur. Vrouwen dragen broeken, wat houdt hen tegen om mannengeuren te dragen?”
Vele nichemerken brengen uniseks parfums uit, maar jij blijft veelal bij mannen- en vrouwengeuren. Waarom?
“Ik ben geen fan van uniseks parfums. Niet dat ik er helemaal tegen ben, want ik heb er al enkele uitgebracht, maar dat was omdat dit deel uitmaakte van het verhaal. Dit was het geval bij Gentle Fluidity, twee heel verschillende parfums op basis van identiek dezelfde geurnoten, die mannelijk, vrouwelijk, of beide kunnen zijn. Maar een vrouw kan ook L’Homme à La Rose dragen, er zijn geen grenzen. Ik vind het idee dat een vrouw deze specifieke geur draagt heel sexy. Het is zoals een vrouw die een hemd steelt uit de kast van haar man, het heeft iets eigenzinnigs.”
Dit bericht bekijken op Instagram
Een bericht gedeeld door Maison Francis Kurkdjian (@maisonfranciskurkdjian) op
Wat Maison Francis Kurkdjian volgens mij zo uniek maakt is de combinatie van tijdloze elegantie en modern denken. Was het moeilijk om je identiteit te vinden na jarenlang parfums te maken voor andere merken?
“Het komt allemaal neer op hard werk. Ik heb vijftien jaar voor andere merken gewerkt. ‘Le Male’ van Jean Paul Gaultier viert bijvoorbeeld zijn 25ste verjaardag. Het was dus een oefening voor mij om eerst voor andere merken te denken en daarna plots in mijn eigen schoenen te staan. Voor mij draait creativiteit niet om het zijn van een genie, maar vooral om hard werk. Ik zou niet weten hoe het anders moet... Ik stel mezelf steeds in vraag. 'Wij zijn we als merk? Is het coherent, is het relevant?' Voor mij is consistentie zeer belangrijk. Marc Chaya, de co-founder van het huis en ik werken zeer nauw samen en spenderen zoveel tijd aan het vakmanschap. We denken lang en hard na over elk detail, soms tot op het laatste moment vooraleer het parfum ons huis verlaat."
Hoe weet je wanneer een geur klaar is?
"Ik heb een deadline, en alles goed gaat werk ik tot de laatste minuut. Marc zegt dan 'stop, nu is het af', anders blijf je eraan bezig. Weet je, het leven draait rond kiezen. Dat is één van de weinige dingen die ik heb onthouden uit mijn filosofielessen. Mijn leraar zei iets wat ik steeds quote: "kiezen om niet te kiezen is kiezen om niet te kiezen." Op een bepaald moment moet je een keuze maken, en soms is het niet de juiste, maar als jij niet kiest doet iemand anders dat in jouw plaats. Tuurlijk maak ik soms fouten, dat is alleen maar menselijk, maar je moet je verantwoordelijk durven opnemen."
Ik denk niet zoals ontwerpers. Het doel van mode is om snel uit de mode te zijn. Het doel van parfum is om een klassieker te worden
Is er een alledaagse geur waar je momenteel van houdt?
"Momenteel ben ik in de ban van verbena, ik kweek dat op mijn terras en maak er infusies van. Er branden ook steeds geurkaarsen, vaak meerdere tegelijk. Ik werk momenteel aan de collectie van kerst 2021, dus die kaarsen ben ik nu aan het branden. En dan is er nog mijn nieuwe obsessie, een nieuw parfum waar ik mee bezig ben. Er zijn dus steeds veel verschillende geuren tegelijk aanwezig."
Eerder vergeleek je het juiste parfum op iemands huid met het gevoel van perfect passende kleren. Maar hoe vind je die ene geur die bij je past?
“Tips om het juiste parfum te vinden is zoals tips om de liefde te vinden (lacht). Er is niet één perfect parfum voor iemand. Dat is een grote fout die mensen maken, deels omdat het zo verkocht wordt in marketingcampagnes. Je draagt toch ook niet slechts één outfit? We zijn veel complexer dan dat, één geur kan niet alles bevatten waar we voor staan. Als je geluk hebt om een geur te vinden die je graag draagt en je krijgt er complimenten mee, dan voel je je mooi. Voor mij is zeggen dat iemand lekker ruikt hetzelfde als zeggen dat iemand mooi is.”
"Als ik dan toch concreet advies moet geven, zou ik zeggen: volg je buikgevoel. Parfum heeft iets aards, iets zintuiglijk, het doet iets met je. Ten tweede moet je jezelf afvragen: 'waarom draag ik parfum?' Is het om te verleiden of verleid te worden? Wil je gestopt worden op straat omdat je lekker ruikt? Op die manier vind je een parfum dat bij je past."
Ik las dat je veel inspiratie haalt uit je thuisstad Parijs, maar ik vermoed dat de sfeer daar erg veranderd is de afgelopen maanden. Heeft dit een impact op je creatief proces?
"Totaal niet. Mijn inspiratie komt niet van steden en mensen zoals je zou denken. Mijn inspiratie komt niet van de atmosfeer of een ervaring in een bepaald land. Wanneer ik reis ontmoet ik wel graag nieuwe mensen, maar dat is niet wat mij ideeën geeft voor geuren. Ik ben eerlijk gezegd opgelucht dat ik momenteel niet kan reizen, ik was constant onderweg voordien."
"Mijn werk is om te vertalen wat ik voel. Met Gentle Fluidity wilde ik bijvoorbeeld een statement maken, want deze parfums resoneerden met de nieuwe wind die door de parfumwereld waaide. Deze genderfluïde geuren waren geen statement om te zeggen dat iedereen gendervrij moet zijn, het was een optie die ik wilde geven. Met L’Homme à la Rose wil ik eveneens een optie geven aan mannen om iets out of the box te dragen. De tijd waarin we leven heeft me dus zeker geïnspireerd, maar bedenk goed dat wat ik nu maak misschien pas over drie jaar gelanceerd wordt. In de parfumwereld heb je minstens 18 maanden nodig om een geur te maken. Dus ik kan onmogelijk een direct antwoord geven op de vraag of de pandemie mij zal beïnvloeden. Parfums maken werkt niet zoals de mode-industrie, waar alles in sneltempo voorbij vliegt. Het hele doel van mode is om zo snel mogelijk uit de mode te zijn. Het doel van parfum is om een klassieker te worden. Mijn visie is helemaal anders: een ontwerper is bezig met wat er speelt binnen zes maanden, ik denk eerder na over de komende 10, 20 jaar. Le Male van Jean Paul Gaultier zit na al die jaren nog steeds in de top 5 populairste geuren ter wereld. Een klassieker van mijn eigen huis, Baccarat Rouge 540, is bijna 10 jaar oud. Dus hoewel ik inspiratie haal uit de huidige tijd, moet ik een invalshoek zoeken om te zorgen dat een geur minstens 10 jaar standhoudt. En dat is een totaal ander métier."
LEES OOK: