Duurzame en eerlijke mode: we bombarderen het tot dé trend van 2014. Omdat ethnic chic ook een stukje ethisch mag zijn…
Vivienne Westwood schreeuwt het al langer van de daken, maar ook kleinere labels worden zich steeds meer bewust van de mogelijkheden op het vlak van duurzame mode. Collecties die (deels) tot leven komen in de bergen van Peru, in Nepalese kloosters of in het hartje van Afrikaanse woestijnen: ze brengen werkgelegenheid, bewustzijn en een eerlijk loon voor lokale arbeiders. Dubbel zo mooi dus!
Dit zijn de labels die het alomtegenwoordige “made in China” etiket omzeilen:
Vans brengt een limited edition capsulecollectie in samenwerking met Della, een kledinglabel dat enkel via duurzame principes werkt. De organisatie zet vrouwen in Ghana aan het werk en investeert een deel van haar opbrengsten in beter onderwijs voor haar arbeidsters en hun families. Handgemaakte materialen en prints gebaseerd op de Ghanese cultuur maken voor dit label het verschil uit.
Prints en materialen die voor de gelegenheid in Vans klassiekers werden gegoten. De Sk8-Hi Reissue, Era, Authentic, Sk8-Hi Slim met een Afrikaans jasje? Hebben! Naast de sneakers telt de collectie ook een aantal tassen en clutches. Nu reeds in de rekken bij Vans, voor 70€ de jouwe!
Comptoir des Cotonniers voor GuatemalaComptoir des Cotoniers moet het dan weer van Latijns-Amerika hebben, met name de ambachtelijke weeftechnieken van Guatemala. Een deel van de zomercollectie van het Franse label werd vervaardigd in samenwerking met Mercado Global, een organisatie die meer dan 300 artisanale werksters tewerkstelt in verschillende regionale ateliers. Het resultaat is een reeks reistassen, clutches, etuis en armbanden. Beschikbaar in Comptoir des Cotonniers winkels.
Just Julia voor Nepal
De Belgische webshop Just Julia verzamelt al een tijdje juwelen van over de hele wereld. Lokale ambachtsmensen uit Brazilië, Zuid-Afrika of Nepal ontwerpen juwelen die dankzij de online winkel doodleuk bij jou aan huis worden geleverd. Accessoires die hen een eerlijk loon en werkgelegenheid opleveren, weliswaar.
Oprichtster Charlotte De Busser achtte de tijd rijp voor een eigen fairtrade symbool en bestelde een reeks basic clutches bij haar ateliers in Nepal. De werkers daar hadden echter hun eigen kijk op het project en stuurden haar een serie tasjes in vissenvorm op. Tasjes die meteen op overdonderend succes konden rekenen: ondertussen zijn ze ook bij de Brusselse concept store Smets te koop.
Een succesverhaal dat uiteraard een staartje krijgt: volgend seizoen beloven Charlotte en haar teams ons nieuwe diertjes –tipje van de sluier: haar eigen Shetland pony was een grote inspiratiebron…
Nog zo’n Belgische wiens hart in het buitenland ligt: Ellen Kegels, de vrouw achter LN Beanies en LN Andes, laat haar collecties in Peru vervaardigen. Stuk voor stuk gebreid uit pure Alpacca wol, zorgen haar ontwerpen in de stad Ayacucho voor heel wat werkgelegenheid. “Aan één trui kan een werkster daar al snel twee weken bezig zijn. In het begin werkten er 15 vrouwen voor me, vandaag zijn het er al 150!”
Het is voor een jong label nochtans een uitdaging om met buitenlandse, duurzame ateliers te werken. “Er gebeuren heel wat fouten en de productiekost ligt veel hoger dan die van de gemiddelde Chinese fabriek, natuurlijk. Ik zou het echter niet anders willen, ik wil een verhaal achter mijn label!”WINKELEN DOE JE HIER EN HIER
Asos Africa voor Kenya Wist je dat ook de webgigant Asos een duurzame lijn heeft? De stukken die op Asos Africa worden aangeboden, werden ontworpen en vervaardigd door Kenyaanse land- en handarbeiders, een steuntje in de rug van lokale gemeenschappen en artisanaal vakmanschap dus.
Af en toe zet de webshop ook grote namen aan het werk, zo ontwierp Vivienne Westwood onlangs een reeks handtassen voor Asos Africa.