Haar Eurosong For Kids deelname is lang niet meer het enige waarvan we haar kennen: de 25-jarige Tonya is vlogger, influencer én onderneemster. Op slechts enkele jaren tijd bouwde ze een ijzersterk merk uit, CFÉ, dat volledig in het teken staat van haar grootste liefde: koffie. Met de laatste nieuwe toevoeging aan haar collectie, de CFÉ gift box, wil Tonya eenzaamheid tijdens de lockdown tegengaan en - al moet dat voorlopig even virtueel - mensen samenbrengen. Wij spraken haar over de lockdown, ondernemen en haar liefde voor koffie.
Laten we beginnen met een heel persoonlijke vraag. Hoeveel koffies drink jij per dag?
Ik denk... vier. Eentje in de ochtend, first thing wanneer ik opsta. Anders kan ik mijn dag niet starten, of ben ik wat grumpy. Dan begin ik met werken. Daarna volgt mijn tweede en dat is echt een treat myself koffie, die ik meestal in een koffiebar bestel. En dan misschien nog eentje in de namiddag, om een extra cafeïne boost te krijgen. En dan ook nog eentje in de avond: een déca koffie is voor mij echt het beste dessertje. Met een film na het eten, ik vind dat kei gezellig!
Ik zag mijn merk in het begin als een side hustle
Het is geen geheim meer hoe gek je bent op koffie, je hebt er je merk zelfs op gebaseerd. Hoe is dat gekomen?
Koffie is gewoon echt mijn guilty pleasure. Ik ben eigenlijk een echte 'koffie girl', besefte ik (lacht). Ik was 20 jaar en ik studeerde communicatie, maar wilde eigenlijk iets in de praktijk gaan doen. En toen dacht ik oké, ik wil een leuk project. Ik ben iemand die dingen in elkaar wilt steken en wilt creëeren. Toen ben ik dus mijn merk gestart door drie t-shirts te laten maken met de opschriften Noir, Sucré en Au Lait, de drie verschillende koffiesmaken. Instagram zoals wij het nu kennen, was toen nét begonnen en ik wou daar graag deel van uitmaken. Ik begon elke dag op Instagram te posten en mensen te contacteren. Ik zag het op dat moment gewoon als een side hustle, naast school. Studeren deed ik voor mijn mama, mijn merk deed ik voor mezelf. Mijn leerkrachten zijn daarna nog komen vragen of ik geen gastcollege wou komen geven, terwijl ik niet zo vaak in de les te vinden was (lacht).
Je vlogt, je hebt je merk CFÉ, je bent influencer, je verhuurt een AirB&B,... Waar ben je het meest trots op?
Het meest trots ben ik altijd op het tot leven brengen van een product. Ik hou echt van mijn kleding. Op de Slow Drip Tracksuit, ben ik bijvoorbeeld echt verliefd. Als ik kon, droeg ik het elke dag. En die gift box ook, dat is mijn little baby. Het idee was er al en de boodschap en alles, maar om dat dan fysiek in handen te krijgen, daar ben ik altijd het meest trots op. Net als de campagnes die we errond doen. Wat ik echt terug wil doen, is het organiseren van pop-ups, want dat is waar mijn merk voor staat: mensen samenbrengen. Op elke pop-up kwamen mensen van over heel België naar daar om een koffietje te drinken en bij het merk te zijn. Daar ben ik ook super trots op.
Quality time is zo belangrijk. In plaats van Netflix te kijken, moeten we blijven samenkomen, al is het via Facetime
Hoe ben je concreet op het idee van deze box gekomen?
In de zomer dacht ik: als dat hier allemaal gedaan is, wil ik mensen terug samenbrengen. Ik wilde opnieuw een pop-up organiseren, maar toen was de tweede lockdown daar... De pop-up kon dus niet doorgaan, maar ik wilde nog altijd dezelfde boodschap delen. Op een dag was ik met mijn mama aan het bellen en een koffietje aan het drinken. Wij doen dat elke week, mijn mama is echt mijn beste vriendin. Toen dacht ik: quality time is zo belangrijk. In plaats van Netflix te kijken, moeten we blijven samenkomen, al is het via Facetime. We mogen elkaar niet als vanzelfsprekend nemen, we moeten juist tijd maken voor elkaar. En dat is waar het concept voor staat: een uur afspreken met iemand die je graag ziet, of iemand waarvan je wil weten hoe het met hem of haar gaat, samen een koffietje drinken en bijpraten. Ik vind koffie iets heel gezelligs en warm, zeker tijdens de feestdagen. Zelf heb ik ook altijd moeite met kerstcadeaus vinden die betekenis hebben. Deze box staat voor een digitaal koffiemoment en ziet er ook gewoon mooi uit. Ik zou het zelf heel graag krijgen (lacht).
Hoe heb jij de lockdown ervaren?
Eigenlijk... goed! Ik heb het gevoel dat ik een hele metamorfose ondergaan ben. De lockdown heeft mij veel geleerd. Ik zei tegen mezelf: sta gewoon even stil, het mag, iedereen staat stil. Je bent geen tijd aan het verliezen. Denk even na over wat je kwaliteiten zijn. Mijn kwaliteiten zijn campagnes en de communicatie erachter organiseren, mensen samenbrengen, de single drops. Niet een hele collectie maken, webshopke spelen en alleen maar zitten verkopen. Ik wil iets moois creëeren, iets waar een boodschap achter zit. Ook op persoonlijk en spiritueel vlak ben ik ontzettend hard gegroeid. Ik heb ingezien dat je niet afhankelijk bent van externe factoren en dat ze je niet gelukkig maken. Ja, ik heb echt mijn geluk gevonden in de lockdown. Plus, ik kan goed alleen zijn, ik ben een Waterman (lacht). Voor mij was de lockdown deels een verademing, omdat ik geen druk had om buiten te komen. Maar ik heb natuurlijk het geluk dat ik samen woon met mijn vriend, iemand die mij enorm inspireert. Als ik het even moeilijk heb, hield hij mij een spiegel voor en maakte hij mij duidelijk dat ik rust en geluk binnen mezelf vind.
Kopen veel mensen uit het buitenland CFÉ?
Ja! Mensen uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Amerika. Mijn ultieme doel is om een pop-up in New York te doen, dus het is cool om te zien dat CFÉ ook buiten België in de smaak valt.
Christina Milan droeg ook al je tracksuit.
Klopt, dat was een zot moment. Er zijn ook een paar Amerikaanse meisjes die ik volg op Instagram die vroegen of ze de Slow Drip tracksuit konden krijgen. En de manager van een heel grote artiest uit Amerika bestelde ook een tracksuit. Dus ik was zo van oké, er is potentieel. Het concept van mijn merk is rond. Ik denk dat ik mij daarin wel kan differentiëren van andere online merken. Ik kijk echt uit naar de toekomst.
Ik zie een link tussen koffie en motivatie
Wat zijn je stoutste dromen, als alles mogelijk was?
Pop-ups doen in Japan, New York, Parijs, Londen, Dubai... Die steden wil ik zo graag doen. Gewoon mijn concept: limited drops, lekkere koffie, goede muziek en leuke mensen samenbrengen in één fysieke winkel, die ook nog eens super aesthetically pleasing is. Dat is echt hoe ik de toekomst zie. Ik weet niet hoe het gaat lopen met alle maatregelen, maar ik wordt er alvast niet door gedemotiveerd. Ik hoop dat ik nog zottere stuks kan maken met mijn merk. Eventueel een samenwerking met een grote artiest. Maar het hoofddoel blijft mensen samen brengen. De onderliggende boodschap van mijn merk, is mensen zich goed laten voelen en motiveren. Ik zie ergens ook een link tussen koffie en motivatie. Als ik mensen ontmoet die mij of mijn merk volgen, heb ik het gevoel dat die dat ook voelen en geïnspireerd zijn om zelf iets te doen. Daar haal ik veel voldoening uit.
Je geeft je volgers vaak tips, welke tip wou je dat jij gekregen had toen je jong was?
Op business vlak zou ik zeggen: volg je eigen visie en laat je niet afleiden door andere opinies. Er is niets mis met constructieve feedback, maar als je zelf weet waar je naartoe wilt, laat je dan niet demotiveren door de mening van anderen. Luister niet té veel naar anderen, want dat kan je weerhouden van groei. Wees zelfzeker over je eigen visie, zo differentieer je jezelf juist en dat is goed.
Op persoonlijk vlak, zou ik zeggen: verander niet, je bent goed hoe je bent! Ik heb een speciale jeugd gehad, omdat ik al zong enzo, dus ik voelde mij soms als een alien. Ik zocht altijd naar artikels van mensen die iets specialers deden toen ze jong waren, als bevestiging dat het oké is om anders te zijn. Als ik ooit kinderen krijg, ga ik meteen meegeven dat het juist goéd is om anders te zijn en dat je jezelf moet blijven. Pas jezelf niet aan. Geloof in jezelf en je gaat zien dat je gaat bloeien in de toekomst. Je gaat geen identiteitscrisis hebben, want je bent altijd jezelf geweest. Ik zeg dat ook altijd tegen mijn neefjes: pas u niet aan he. Als je jezelf blijft, ben je veel cooler. Dus dat is echt iets dat ik aan little tony zou zeggen: wees jezelf.