De rapper die we op Instagram kennen als @champagnepapi, slaat de handen in elkaar met sportgigant Nike. Kanye West - die hetzelfde deed met Adidas - achterna? Het gaat om een sublijn van kleding en schoenen met de naam NOCTA, die op 18 december wereldwijd verkrijgbaar zal zijn.
Dat 's werelds meest gestreamde artiest op Spotify meer in zijn mars heeft dan muziek maken alleen, wisten we al langer. In zijn jongere jaren speelde Drake als acteur in de jeugdserie Degrassi: The Next Generation, sindsdien won hij al meerdere awards waaronder vier Grammy's én is hij ondernemer. Bekende artiesten als Partynextdoor, Majid Jordan, Roy Woods en Popcaan tekenden bij zijn label OVO Sound, waarmee hij ook merchandise uitbrengt.
Aan dat lijstje van prestaties mogen we dus nu het gloednieuwe project NOCTA toevoegen, een zusterlijn in samenwerking met Nike. Eerder deed OVO Sound al een samenwerking met Nike, maar dit keer lanceert Drake geen collectie, maar een geheel nieuw merk. We hadden al zoiets kunnen verwachten, want zijn laatste videoclip (van het lied Laugh Now Cry Later), werd opgenomen in het hoofdkwartier van Nike: we zagen de Canadese rapper omringd door de typerende, oranje schoenendozen van het sportmerk.
Full circle
Zelf noemt Drake het een full circle moment. Op de website van Nike zegt hij het volgende over de samenwerking: "Toen ik jong was, was Nike álles voor mij. Alle schoenen op mijn verlanglijstje waren van Nike, de atleten waarvan ik fan was werden gesponsord door Nike, mijn kledij was van Nike... Had het geen swoosh-teken, dan stelde het in mijn ogen niets voor. Ik weet nog heel goed dat ik verschillende atleten - die allemaal buitengewoon goed presteerden - Nike zag vertegenwoordigen. Ik vond het ontzettend inspirerend. Ik vond altijd al dat het een goede opportuniteit zou zijn voor Nike om zich ook door entertainers te laten vertegenwoordigen. Ik weet nog heel goed dat ik dacht: wow, hoe waanzinnig het zou zijn voor een artiest om een flagship deal met Nike binnen te halen?!"
"NOCTA is de realisatie van alles dat ik nooit durfde dromen. NOCTA wil iets creëeren voor mensen die voortdurend in beweging zijn. Voor mensen die functionele, comfortabele 'fits' willen die je makkelijk in meerdere omgevingen kan dragen. (...) Of je nu in Toronto, Londen of Parijs bent, dit is hét uniform: de Nike Tech Fleece, de handschoenen, de hoed. Het doel van NOCTA is dé 'hardste' (coolste, red.) jas, tracksuit en handschoenen maken."
Wordt Nocta de nieuwe Yeezy?
De laatste keer dat een wereldberoemde rapper en een wereldberoemd sportmerk samen kleding en schoenen gingen maken, draaide dat ontzettend goed uit: de Yeezy collecties van Kanye West voor Adidas zijn razend populair. Mensen staan uren in de rij om een paar van de gewilde sneakers te kunnen bemachtigen en de stukken worden vaak voor het dubbele van de prijs doorverkocht, wegens moeilijk verkrijgbaar.
Het is een publiek geheim dat Drake en Kanye West al jarenlang frenemies zijn. Hoewel ze in het begin van hun carrière wel eens samenwerkten, was er het laatste decennium vooral veel drama tussen de twee. Ze deinzen er dan ook niet voor terug om elkaar uit te dagen. Zo rapte Drake in het nummer No Stylist: 'I'm keepin' it G, told her don't wear no 350s around me', een 'subtiele' hint naar de populaire Yeezy 350 sneaker van Kanye.
Gezonde concurrentie
Kanye wordt er dan weer van verdacht de naam van Drake's zoon te hebben ingefluisterd bij Pusha T, met wie Drake op dat moment openlijk een vete had. In de diss track 'The Story of Adidon', rapt Push het volgende: 'Adonis is your son, he deserves more than an Adidas press run, that's real, love that baby, respect that girl, forget she's a pornstar, let her be your world', terwijl de Canadees tot op dát moment zijn pasgeboren kind voor de wereld geheim had kunnen houden. Het uberschattige zoontje Adonis, die Drake (onverwacht) kreeg met ex-pornoster Sophie Brussaux, is inmiddels alweer drie jaar oud, maar een kind in een diss track vermelden is wel heel laag bij de grond, niet?
Al bij al concludeert Drake dat de gezonde concurrentie tussen hem en Kanye hen beiden motiveert en drijft tot het maken van betere muziek. Wij zijn benieuwd of het er ook zo aan toe zal gaan na de lancering van NOCTA, want net als Drake en Kanye zijn Nike en Adidas elkaars grootste concurrenten - dat belooft!l
Lees ook
Het Yeezy-effect: hoe Kanye West stiekem de modewereld domineert
De Dior x Nike Air sneakers zijn de beste investering ooit