Wanneer de glimmende Cowboy fiets aankomt op de redactie, met zijn aluminium frame en prachtig vormgegeven ontwerp, krijg ik meteen een Silicon Valley-gevoel. Maar hoewel ik er erg over had opgeschept, voel ik me toch een tikje geïntimideerd...
Mijn fietsprofiel? Uh... hoe zal ik het zeggen. Officieel doe ik alsof ik niet kan fietsen omdat ik hoogtevrees heb. In werkelijkheid heb ik er al minstens 20 jaar niet meer op gereden en deze sportieve activiteit verlamt me: wat als ik een stoeprand zou raken? Wat als ik val als ik stop? Wat als de fiets te zwaar is? En dan, waar ga ik eigenlijk heen? Het moge duidelijk zijn: ik sta veraf van het behendige stadsmeisje dat tussen de wagens zoeft. Maar belofte maakt schuld, en ik moet de fiets testen.
COWBOY 3, VOOR DUMMIES
Dit Belgische succesverhaal is je misschien wel bekend. De Brusselse start-up Cowboy werd in 2017 gelanceerd door Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti en heeft als doel de stedelijke mobiliteit te verbeteren met zijn innovatieve elektrische fietsen. Hun (sterk verbonden!) community heeft al 15 miljoen kilometer afgelegd, genoeg om het je te doen duizelen.
De 3e generatie fietsen is op het asfalt geland en dit is het model dat ik heb kunnen testen. Klaar voor de start dan maar? Ik maak verbinding met de applicatie, ontgrendel de fiets en hij springt aan (geweldig!), de batterij geeft het maximale aantal blokjes weer, ik schiet in de pedalen en ga vooruit!
De fiets is licht (16,9 kg), ik voel 'm nauwelijks. Ik laat me me meeslepen door de beweging, zonder moeite (het systeem gaat instinctief aan om het rijden op heuvels te vergemakkelijken) en ik vraag me af waarom ik de fiets ooit aan de kant heb geschoven. Welke hoogtevrees? Welke stoepranden? Meer dan een vervoersmiddel, is dit echt een bondgenoot.
Het comfort van een elektrische fiets
Ik had het kunnen denken: zo'n elektrische fiets is uiterst comfortabel. De technologie zorgt voor een ongelooflijke veiligheid: automatische ontgrendeling van de fiets, diefstalwaarschuwing, detectie van ongevallen, het in kaart brengen van de luchtkwaliteit, Siri, navigatie, GPS... er kan me absoluut niets gebeuren. Al mijn zorgen ruimen baan voor het eenvoudige plezier van in beweging zijn.
Cowboy is ook bezig met het uitrollen van zijn mobiele service waarmee je online een reparatie kunt boeken (gratis - tijdens de garantieperiode van twee jaar), waar je ook bent!
Crashdetectie, een mooie innovatie
En voor degenen die nog steeds twijfelen, stelt het merk een nieuwe update voor alle V2- en V3-eigenaren voor: Crash detection. Een technologie die het mogelijk maakt om twee naaste familieleden onmiddellijk te waarschuwen wanneer een ongeval plaatsvindt, gemeten via fietssensoren en de GPS via de app. Je krijgt 60 seconden om aan te geven dat alles in orde is, zo niet krijgen twee noodcontacten een melding met je locatie. Deze technologie vult het reeds aanwezige veiligheidssysteem aan met geïntegreerde verlichting, een achterlicht dat automatisch knippert bij het afremmen, lekke banden en hydraulische schijfremmen.
Naast het uiterlijk dat doet denken aan een stedelijke Calamity Jane die het Westen (en de rest) verovert, zou ik zeggen dat het comfort en het gebruiksgemak de belangrijkste kwaliteiten zijn. Je hoeft niet sportief te zijn, je hoeft niet hyper connected te zijn, je hoeft zelfs niet eens van fietsen te houden. Gewoon genieten van een vlotte mobiliteit en een flinke portie frisse lucht. Dat wil iedereen wel, niet?
Ik vat deze ongelooflijke ervaring in één zin samen (toen ze mijn vingers van het stuur kwamen halen, omdat ik hem terug moest geven): IK WIL DIE FIETS!
Jij ook? Wel, vanaf €2290 kan hij van jou zijn. Hoeveel is dat in paren Louboutins?
LEES OOK:
dit zijn de meest voorkomende loopfouten die jij misschien maakt