We maken kennis met de twee big bosses achter het boomende natuurlijke cosmeticalabel Cîme: Anke De Boek en Isabel Coppens. De twee hartsvriendinnen bruisen van energie en kozen voor een eerder atypisch carrièrepad. In 2012 lanceerden ze de productie van natuurlijke cosmetica op basis van superieure ingrediënten voor de huid afkomstig van het hoogste gebergte ter wereld: de Himalaya. Ze behoren tot de eerste labels op de Belgische markt die een meer verantwoorde productieaanpak voor cosmetica toepassen. Alles wordt zorgvuldig van a tot z uitgedacht (van de samenstelling over de verpakking tot het transport, enz.) om de ecologische voetafdruk van het merk zoveel mogelijk te beperken.
Wat is jullie verhaal? Hoe is Cîme ontstaan?
Isabel Coppens: Anke en ik zijn al heel lang goede vriendinnen. We gingen samen naar de middelbare school en studeerden beiden ook Rechten aan de Universiteit Gent. Onze droom was om op een dag een eigen bedrijf uit de grond te stampen zonder destijds echt te weten wat we precies wilden doen. Na onze studies zijn we logischerwijs aan de slag gegaan in de juridische wereld, want op dat moment was de financiële crisis net begonnen. We hadden echter een pact gesloten dat als een van ons ooit de kans zou krijgen om haar eigen bedrijf te starten, we het samen zouden doen. De inspiratie voor Cîme komt voor 100% uit de reis die Anke samen met haar vader Walter heeft gemaakt.
Anke De Boek: Ja inderdaad, ik heb met mijn vader een trekking gemaakt in het noorden van India. Ik werkte toen als advocate en vertelde hem vaak dat ik niet erg gepassioneerd was door mijn job. Mijn vader heeft altijd in de business van kruidenextracten voor cosmetica gezeten. Hij werkt al 30 jaar in deze sector en heeft dus heel wat kennis opgedaan. Toen hij jong was, heeft hij direct na zijn studie een missie gedaan voor de Verenigde Naties rond geneeskrachtige planten die in de Himalaya groeien. Hij heeft er steeds van gedroomd om een project rond deze planten te ondernemen en ik wilde absoluut een carrièreswitch maken. Tijdens deze trekking hebben we dan ook veel gebrainstormd over wat we zouden kunnen creëren. Na de analyse van deze planten in ons laboratorium begonnen we met het idee te spelen om er cosmetica van te maken en ons eigen merk te ontwikkelen. Na de reis heb ik het idee met Isabel besproken en zij was meteen aan boord. We gingen snel op zoek naar partners en op dat moment is ons avontuur echt begonnen. De naam Cîme is een knipoog naar de top van het Himalayagebergte. Deze bergketen staat ook op de letter “i” van ons logo.
Vanwaar de zin om jullie in de cosmeticasector te wagen?
I.C.: Toen Anke haar idee aan mij uitlegde, had ik absoluut geen idee van hoe je cosmetica kunt maken. Ik wist wel dat het me een leuk project leek en dat ik een potentiële klant van Cîme zou kunnen worden. Ik had niet echt een huidallergie, maar een intolerante en reactieve huid. Mijn make-up bleef nooit intact en zorgde vaak voor irritatie. Op aanraden van mijn dermatoloog heb ik verschillende merken getest die in de apotheek werden verkocht om een merk te proberen vinden dat is aangepast aan mijn huidtype, maar niets bleek doeltreffend te zijn. Toen ontdekte ik de wereld van de biologische cosmetica, waar ik helemaal niets van afwist. Ik was aangenaam verrast door de kwaliteit van de biologische huidverzorgingsproducten en had de indruk dat ik misschien eindelijk een oplossing voor mijn huid had gevonden. Tegelijk was ik echter nogal teleurgesteld door het imago van bioproducten, de verpakking, de praktisch afwezige geur en de texturen die niet bijzonder aangenaam waren. Daarom wilden we met Cîme een oplossing bieden voor klanten zoals ik. Ik ben nu helemaal overtuigd van natuurlijke cosmetica en we zouden graag het beeld dat mensen hebben van biologische producten willen veranderen dankzij de aanpak die we met Cîme voorstellen. Er zijn nu verschillende biologische luxemerken die prachtige texturen hebben en heerlijk ruiken. We krijgen net veel feedback van klanten die blij zijn met onze producten omdat ze hun huid verzachten, maar ook omdat ze delicaat geparfumeerd zijn.
Wat maakt jullie producten zo speciaal?
A.D.B.: Onze bestanddelen komen uit de Himalaya en deels uit projecten die we in Azië hebben ontwikkeld. We gebruiken bergplanten die groeien op een hoogte vanaf 3.000 meter. De lucht is er dus erg zuiver en fris. De weersomstandigheden zijn heel bijzonder, de planten worden blootgesteld aan een veel sterkere uv-straling, er zijn veel windvlagen op grote hoogte en het zuurstofgehalte is vooral erg laag. We hebben de planten die we daar geoogst hebben in ons laboratorium geanalyseerd. Daarbij hebben we gezien dat de planten door deze verschillende natuurlijke factoren veel meer vitaminen, vetzuren en antioxidanten bevatten. Dat zijn essentiële bestanddelen voor een mooie huid. Daarom hebben we ervoor gekozen om planten uit de Himalaya te gebruiken, simpelweg om de doeltreffendheid van onze producten aan onze klanten te garanderen.
Waar halen jullie je inspiratie vandaan?
A.D.B.: We zijn een klein bedrijf en luisteren veel naar onze klanten. We doen workshops, zijn zeer actief op sociale netwerken, beantwoorden ook zeer snel de vele vragen van onze klanten en houden graag rekening met hun wensen. Daaruit halen we tal van ideeën. We zijn begonnen met 6 producten en inmiddels hebben we er 15 in ons assortiment. We ontwerpen onze producten op basis van de feedback van klanten. We halen ook inspiratie bij onze vriendinnen, die trouwe klanten zijn en ons met plezier vertellen wat voor producten we nodig hebben om aan de top te geraken!
Wat is de filosofie van Cîme?
I.C.: De filosofie van ons merk is dat ons label biologisch is. Al onze verpakkingen zijn bovendien ook ecologisch. We gebruiken glazen flessen, gerecyclede verpakkingen of flessen van suikerriet. We waren trouwens het eerste Belgische merk dat volledig gerecycled plastic uit oceanen, rivieren of de zee gebruikt. We hebben ook een navulsysteem gelanceerd voor een aantal producten, zoals onze shampoo en douchegel. Zo kunnen mensen jarenlang dezelfde fles gebruiken. Dat systeem hadden we net voor de eerste lockdown ingevoerd. Het concept is erg populair geworden tijdens de pandemie omdat mensen op afspraak naar de winkels konden komen om hun flesjes te laten bijvullen. Onze merkfilosofie is gebaseerd op verschillende aspecten: biologische producten, fair trade en ecologie. Geen van onze producten zijn getest op dieren en de meeste zijn vegan. We besteden ook veel aandacht aan de transportomstandigheden, die we zorgvuldig uitkiezen. Zo berekenen we elk jaar ons CO2-niveau om het zoveel mogelijk te verminderen totdat het nul is, maar we zijn er nog niet. Daarom steunen we een boomplantproject in de Himalaya om onze ecologische voetafdruk te neutraliseren. Tot nu toe hebben we al meer dan 3.000 bomen geplant. Alle ingrediënten uit de Himalaya zijn afkomstig van eerlijke handelsprojecten in Nepal. Voor elk verkocht product doen we een donatie om de verschillende schoolprojecten in deze regio van de Himalaya te ondersteunen. Wij zijn een duurzame, ecologische en maatschappelijk verantwoorde onderneming. Al deze waarden zijn voor ons veel belangrijker dan het financiële aspect. Natuurlijk zijn we geen ngo, we zijn een bedrijf dat geld wil verdienen, maar we willen deze filosofie absoluut behouden.
Zijn er menselijke projecten die jullie in het bijzonder na aan het hart liggen?
I.C.: Ja, het is geweldig, want deze projecten worden heel vaak met vrouwen uitgevoerd. We gebruiken bijvoorbeeld grote hoeveelheden olie uit abrikozenpitten. We hebben een project opgezet met een lokale organisatie in het Himalayagebergte. Om kort het hele plaatje te schetsen: in de jaren zestig en zeventig eiste de lokale overheid dat er abrikozenbomen werden aangeplant, omdat ze merkten dat de mensen in dit gebied een bepaald vitaminegebrek hadden dat verantwoordelijk was voor verschillende ziekten. Abrikozen waren hiervoor dé oplossing. Wij willen met behulp van onze organisatie de boodschap verspreiden dat vrouwen deze abrikozen kunnen plukken en dat ze de pitten kunnen persen en de olie opvangen. We hebben kleine persen naar hen toegestuurd zodat de arbeiders de olie thuis of elders kunnen oogsten. Deze persen hebben het bijzondere kenmerk dat ze werken op elektriciteit die door waterkracht wordt opgewekt. Dit is een ecologische werkmethode. Het belangrijkste idee is dat ze deze olie thuis kunnen persen en dat ze direct betaald kunnen worden voor de geperste hoeveelheid. Dit is een mooie manier om de emancipatie van vrouwen in deze regio te ondersteunen.
Welk advies zouden jullie geven aan iemand die moeite heeft om een merk te vinden dat aangepast is aan zijn of haar huidtype?
I.C.: Voor mij was de oplossing echt bioproducten. De resultaten zijn al vrij snel zichtbaar. We merken dat veel klanten ons vragen of ze de producten mogen testen vooraleer ze ze kopen, omdat ze er al heel wat hebben gekocht die niet bij hen pasten. Ik zou een persoon met een reactieve en complexe huid aanraden om het concept van natuurlijke en gecertificeerde biologische producten te testen, zodat ze zelf het verschil kunnen zien.
Denken jullie dat biologische producten de toekomst voor de cosmeticawereld vormen?
I.C.: Ja, daar ben ik sterk van overtuigd. Persoonlijk hoop ik dat alle merken steeds natuurlijker en ecologischer worden. Met Cîme kunnen we aantonen dat er producten zijn die veel kwalitatiever zijn dan de producten die je vroeger kon vinden. Je moet de stap in het onbekende wagen.
A.D.B.: Ja, het is eigenlijk onze droom om het negatieve imago van bioproducten uit te bannen. We zouden ook graag zien dat luxemerken een iets groenere aanpak gaan toepassen. Ik denk dat dit al een beetje veranderd is, want de pers besteedt steeds meer aandacht aan het ecologische aspect bij kleding of het biologische aspect bij voeding, … Dat helpt ons al een grote stap vooruit.
Willen jullie nog andere cosmetica ontwikkelen?
A.D.B.: Ja, we hebben steeds tal van ideeën en projecten. Het duurt altijd enkele jaren voordat een product volledig klaar is om op de markt te worden gebracht. We hebben een project voor 2021: de lancering van een nieuwe douchegel. Die krijgt een andere geur dan de eerste die we hebben ontwikkeld en zal ook gebruikt kunnen worden als scrub. Het andere product dat we ontwikkelen is een oogcontour, want Isabel en ik zijn nu 36 jaar en zien stilaan hier en daar rimpeltjes verschijnen. We kijken nu wat meer naar het “age well”-aspect. We maken ook producten voor onszelf, voor onze behoeften en wensen.
Surf naar hun e-shop om de producten van Cîme te ontdekken.
LEES OOK
Jong talent: de Belgische handtassenontwerpster Lies Mertens
Dit is de daily hair routine van onderneemster en influencer Veronique Leysen