Ze zijn piepjong, steenrijk en ze werden van de ene op de andere dag bekend. Niet door een specifiek talent of prestatie, maar door actief te zijn op Youtube, Instagram of TikTok. Deze rijzende sterren haalden de Forbes lijst van 30 meest succesvolle mensen onder de 30 jaar in de categorie sociale media.

Sinds de opkomst van sociale media is het concept van celebrities compleet veranderd. Pakweg twintig of dertig jaar geleden moest je meespelen in (meerdere) films of series, een hitartiest of publiek figuur zijn vooraleer je bekend was. Dankzij interviews op televisie en in magazines kon het publiek wel dingen te weten komen over hun idolen, maar de informatie bleef relatief schaars.

Platformen zoals Youtube, TikTok en Instagram hebben álles veranderd. In de eerste plaats omdat het mogelijk is om razendsnel hyperpopulair te worden en miljoenen volgers te vergaren – vanuit je slaapkamer. Daarnaast kan de wereld, dankzij tweets, posts en stories, voortdurend in de levens van die sterren meekijken. Als ze ervoor kiezen om hun leven te delen ten minste, maar dat is bij 99% van de nieuwe generatie ‘celebs’ het geval. Doordat er zoveel informatie beschikbaar is, is er ook een compleet nieuwe vorm van superfans ontstaan: ze willen eten en dragen wat hun favoriete Youtuber of TikTokker eet of draagt. Een mooie opportuniteit voor de sociale mediasterren om munt uit te slaan, en wees maar zeker dat ze dat doen.

Deze sociale media persoonlijkheden werden razendsnel bekend en zwemmen in het geld.

Charli D’Amelio (16) en Dixie D’Amelio (19)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door charli d’amelio (@charlidamelio)

Platform dat hen bekend maakte: TikTok met 106 miljoen volgers volgers (Charli) en 48 miljoen (Dixi)

Aantal Instagramvolgers: @dixiedamelio 22,9 miljoen & @charlidamelio 36,6 miljoen

Vermogen: ongeveer 8 miljoen dollar

Tot voor kort zaten deze twee tieners nog op hun middelbare school in Connecticut, maar dankzij razend populaire dansvideo’s op TikTok werden de zussen bekend in de zomer van 2019. In een interview met Jimmy Fallon vertelt Charli dat dansen haar grote passie is en dat ze al “danste voor ze kon lopen”. In haar video’s is ze dus gewoon zichzelf en doet ze wat ze het liefst doet: dansen. Ondertussen gaat haar content veel verder dan dat. TikTok maakte van de D’Amelios een miljonairsgezin met een eigen Youtubepagina en bedrijf, D’Amelio Family Enterprises.

Charli en Dixi hebben deals met gigantische merken zoals Hollister en Morphe Cosmetics en waren te zien in een Superbowl reclame – een advertentie die hen 1 miljoen dollar opleverde. Binnenkort verschijnt er een realityserie over het gezin op Hulu, een van de grootste Amerikaanse streamingplatforms. Ook daaraan zullen ze waarschijnlijk een flinke duit verdienen. Onlangs was er controverse door een Youtubevideo (bekijk de video hier) waarin Charli zich nogal arrogant gedroeg tegenover de privéchef des huizes. Ze verloor er – jawel – een miljoen volgers door.

Emma Chamberlain (19)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door emma chamberlain (@emmachamberlain)

Platform dat haar bekend maakte: Youtube met 9,8 miljoen volgers

Aantal Instagramvolgers: @emmachamberlain heeft 11,9 miljoen volgers

Vermogen: 8 miljoen dollar

Als je weet dat Emma Chamberlain haar eerste Youtubevideo uploadde in juni 2017, is het bijna ongelofelijk om te zien wat ze op die korte tijd allemaal bereikt heeft. Emma heeft deals met Louis Vuitton en Calvin Klein, ze mocht als vlogger naar Fashion Week (allesbehalve vanzelfsprekend), ze heeft haar eigen podcast ‘Anything Goes with Emma Chamberlain’ (die nummer een van de Apple charts haalde) en ze heeft merch en een koffiebedrijf ‘Chamberlain Coffee’.

Wat het allemaal nog ongelofelijker maakt, is dat de 19-jarige Emma niet danst (zoals de D’Amelio’s) noch zingt, maar gewoon zichzelf is. Lichtjes hyperactief (mogelijks door haar koffieverslaving) en op het randje van irritant, maar ontzettend grappig. In haar vlogs laat ze ongefilterde beelden zien van zichzelf, net uit bed, zonder make-up. Ze heeft het schaamteloos over alle problemen waar de doorsnee tiener mee worstelt, maar niet over spreekt. Daarnaast bewerkt ze haar video’s op een originele manier, wat ondertussen al heel wat andere vloggers op Youtube inspireerde. Hoewel Emma met haar liefde voor ‘lelijke vintage kledij’ (zoals ze zelf zegt) een echte underdog is, is ze ook ontzettend relatable. Haar persoonlijkheid spreekt een gigantisch publiek aan van mensen die zichzelf in haar herkennen.

Addison Rae (20)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Addison Rae (@addisonraee)

Platform dat haar bekend maakte: TikTok met 74.6 miljoen volgers

Aantal Instagramvolgers: @addisonraee heeft 34,3 miljoen volgers

Vermogen: 2 miljoen

Vooraleer de dansvideo’s die ze met mama Sheri op TikTok maakte viraal gingen, studeerde Addison journalistiek aan de universiteit van Louisiana. Ze onderbrak haar studie om zich volledig aan haar carrière te wijden – een keuze die haar geen windeieren opleverde.  Ze downloadde TikTok naar eigen zeggen als ‘grap’, omdat ze zag hoe populair het was bij de kinderen waarop ze babysitte. Ouders Sheri en Monty hebben inmiddels zelf een aanzienlijk aantal volgers op TikTok, respectievelijk 7,7 en 2,5 miljoen. Addison heeft deals met merken zoals Reebok en Daniel Wellington. Binnenkort zal ze ook te zien zijn in de remake van ‘She’s all that’.

Haar bekendheid zorgde ervoor dat Addison close werd met de 41-jarige Kourtney Kardashian (de twee noemen elkaar besties op Instagram). Ze ontmoetten elkaar omdat Kourtney’s zoon Mason (superfan van Addison) een collab deed met de TikTok-ster, en lijken sindsdien onafscheidelijk.

Loren Gray (18)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door loren gray (@loren)

Platform dat haar bekend maakte: TikTok met 50,8 miljoen volgers

Aantal Instagramvolgers: @loren heeft 21,2 miljoen volgers

Vermogen: 3 miljoen

Loren downloadde Music.ly (de voorloper van TikTok) toen ze 13 was, wat haar een pionier maakt in deze ‘business’. Naast TikTokken en vloggen zingt Loren en heeft ze getekend bij Virgin Records en Capitol Records. Haar acht singles verzamelden in totaal 100 miljoen streams.

Verder kwam ze voor in de’ The Man’ videoclip van Taylor Swift en ze heeft gedatet met de jongere broer van James Charles. Ze heeft deals met Burger King, Skechers, Hyundai en Clarins, om er slechts enkele op te noemen, allemaal dankzij haar grote gevolg op jongerenapp TikTok. Ook op Youtube heeft de 18-jarige inmiddels bijna 4 miljoen volgers.

Avani Gregg (18)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door avani (@avani)

Platform dat haar bekend maakte: TikTok met 30,7 miljoen volgers

Aantal Instagramvolgers: @avani heeft 15,8 miljoen volgers

Vermogen: 3 miljoen

De 18-jarige Avani Gregg werd bekend om haar make-up filmpjes op TikTok en Youtube. Net zoals Loren Gray begon ze op de app Music.ly, inmiddels heeft ze miljoenen volgers die opkijken naar haar indrukwekkende make-up skills. Van alledaagse looks tot angstaanjagende horror make-up, Ayani kan het allemaal. De video waarmee ze viraal ging in juni 2019, was er eentje waarin ze opgemaakt was als een zeer geloofwaardige clown. Na slechts drie weken op TikTok, verzamelde ze drie miljoen volgers (say what!).

Gregg is ook te zien in de webserie ‘Chicken Girls’ en hoopt het ooit te maken als actrice. Samen met Charli D’Amelio maakt ze deel uit van Hype House, een collectief van bekende TikTokkers in Los Angeles. Gregg heeft – onder andere – sponsordeals met Dolce & Gabbana, Hugo Boss, Nyx Cosmetics, L’Oréal en Marc Jacobs. Momenteel heeft ze een relatie met collega TikTok-ster Anthony Reeves, die bekendstaat als ‘luvanthony’.

Lees ook: 

Dit zijn de best betaalde beauty influencers ter wereld
5 tips van skincare vloggers voor flawless skin