Het afgelopen jaar is er eentje dat we niet snel zullen vergeten. Gelukkig creëerde deze ongeziene tijd ook heel wat positieve momenten en verhalen. ELLE sprak met Marissa Steuns, Senior Manager Technology Risk, en Deborah Rubinstein, Manager Finance Transformation over werken in tijden van corona. Beide vrouwen zijn aan de slag bij de gerenommeerde dienstenorganisatie EY Financial Services.
Nooit werkten we zoveel thuis als in 2020. Voor velen een grote aanpassing, maar EY Financial Services anticipeerde al jaren op dergelijke evoluties en ontwikkelde daarvoor de geschikte tools. Zo kon het bedrijf ook in deze moeilijke tijden efficiënt blijven en zijn klanten de nodige oplossingen bieden.
“De afgelopen jaren vond er een digitalisering plaats in de bank- en verzekeringssector, dus deze bedrijven zaten al midden in een transformatie. De coronacrisis heeft deze overgang radicaal versneld, van de tools die banken en verzekeraars gebruiken tot de manier van werken bij hun werknemers en de klantenservice”, legt Deborah uit. “Het was zowel een uitdagende als unieke ervaring om samen met onze klanten aan hun digitale transformatie te werken. We zagen rechtstreeks de impact van onze inspanningen, op een veel grotere schaal én aan een veel sneller tempo.”
Maar thuiswerk combineren met een gezin was ook een grote uitdaging. Zo vertelt Marissa: “Tijdens de lockdowns was het werken van thuis uit met onze kinderen erbij zeer zwaar." Gelukkig hielp EY ons hiermee om te gaan, door onder meer flexibiliteit toe te staan in onze werkuren en de projectplanning te herbekijken, zodat we effectief in staat waren om ons gezinsleven te blijven combineren met uitdagende projecten en de verantwoordelijkheden die een leidinggevende functie met zich meebrengt. Deborah vult aan: “Full-time werken van thuis kan ook gevaarlijk zijn, omdat de grenzen tussen privé en professioneel kunnen vervagen. Ik heb hieruit geleerd hoe belangrijk het is om een routine te vinden die bij jou past, uiteraard heel anders dan wat we gewoon waren, en de discipline te hebben om er mij aan te houden.”
Gelukkig waren er ook positieve kanten aan de situatie. “We verloren minder tijd in de files en konden bijgevolg meer tijd doorbrengen met onze kinderen”, aldus Marissa. “De coronasituatie bracht bovendien veel risico’s en uitdagingen met zich mee voor onze klanten uit de financiële sector. Denk maar aan bedrijfscontinuïteit, informatiebeveiliging bij thuiswerk, kredietbetalingsuitstel van klanten… Dat leidde de voorbije maanden tot meerdere interessante projecten om onze klanten te ondersteunen bij het managen van deze risico’s.
“Vanuit een intern perspectief was EY ook erg proactief wat betreft de communicatie over de nieuwe maatregelen, wat dit voor ons bij EY en op de klantensite betekent”, vertelt Deborah. Bovendien organiseerde EY tal van evenementen, zodat men elkaar niet uit het oog verloor. “Zowel binnen het gehele departement als in onze kleinere competence teams werden onder meer een quiz-avond en een Christmas drink georganiseerd. Het is fijn om via dat soort initiatieven toch contact te kunnen houden met onze collega’s”, aldus Marissa.
2020 was voor niemand een pretje. Maar bij EY Financial Services bleven de perspectieven altijd verrassend positief. Hun geheim? De nodige flexibiliteit, een oprechte wens om met elkaar contact te blijven houden en de diversiteit aan lopende projecten. Deze aspecten vormen een ware troef voor het bedrijf en zullen ook in de toekomst standhouden.
Ontdek nog meer mogelijkheden op de website van EY Financial Services: bit.ly/joinEYFS
Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met www.ey.com
Lees ook:
5 documentaires op Netflix boordevol juicy info over celebrities
Getest door 50 lezeressen : een beschermende dagcrème met een intensieve anti-aging werking