F.Egidio staat voor moderne, bewuste en Belgische mode. Maar F.Egidio staat vooral voor mode op een compleet nieuwe en persoonlijkere manier.
Deze maand organiseert het Belgische modehuis F.Egidio twee voorverkoop momenten zodat klanten op afspraak de collectie kunnen bekijken, passen en bestellen aan een interessant tarief. Al sinds 2013 gebruikt het modehuis deze duurzame verkoopstrategie. Zo ontstaan er namelijk geen overstock. Daarnaast wordt het nauwe contact tussen ontwerper Egidio Fauzia en de consument enkel bevorderd. We spraken met Egidio over zijn visie en het merk.
Overconsumptie? C’est quoi?
Egidio koos er bewust voor om over te schakelen naar deze verkoopstrategie: “Ik was mijn geloof verloren in het klassieke systeem waar er met tussenschakels, zoals agentschappen, gewerkt wordt. Ik heb heel bewust de switch gemaakt om rechtstreeks met de consument te werken en om op die manier de verkoopdruk te verzachten. Zo kan ik aan duurzame mode doen door enkel te produceren wat er verkocht wordt tijdens de pre-order momenten. Daardoor ben ik het probleem van overstock tegengegaan en zijn solden overbodig geworden.”
Het wachten waard
De stichter en ontwerper van het Genkse label mikt met zijn collecties op vrouwen met een moderne geest. Hij creëert 'future classics', klassiekers met een toekomstgerichte twist. Er worden in het ontwerpproces zoveel mogelijk natuurlijke materialen gebruikt, steeds luxueus en de kledingstukken zijn beschikbaar in alle mogelijke maten. “Voor de Herfst/Winter ’21 collectie heb ik gespeeld met extremen. Ik heb inspiratie uit de grunge-periode gecombineerd met pure elegantie om zo een interessant onevenwicht te bekomen”, aldus Egidio Fauzia.
Voor Egidio zijn er eigenlijk geen nadelen aan deze verkoopsstrategie: “Ik vind dit persoonlijk een uiterst voordelig businessmodel. De klant krijgt als eerste inkijk in de nieuwe collectie: zij bezoeken de showroom en krijgen de volledige collectie te zien. Door het persoonlijke contact kan het verhaal achter de collectie verteld worden en krijgt men uitleg over de stuks. Ik ervaar ook dat klanten doorheen de hele lijn aankopen doen en niet alleen de meest commerciële keuze aantrekkelijk vinden. Dat maakt dit zo leuk! De vrijheid die de klant hier ervaart, krijgt zij nergens anders. Doordat de kosten van tussenschakels wegvallen, is de prijs ook voordeliger. Bovendien kunnen we ook flexibiliteit aanbieden om aanpassingen te doen in de stof- of kleurkeuze.”
Zes maanden op voorhand krijg je de nieuwe collectie te zien en deze kan je dan bestellen. Deze maand vinden er twee zo’n momenten plaats: in Antwerpen (13 en 14 maart) en in Genk (19 tot en met 28 maart).
"Het enige nadeel is misschien dat nieuwe klanten moeten wennen aan het idee dat ze hun kledingstukken een tijdje op voorhand aankopen. Maar eens ze klant zijn, blijven ze terugkomen. Ze dragen de hoogste kwaliteit aan de scherpste prijs. Dat weten ze en appreciëren ze.”
“Dit is een showroom, geen winkel”
Ook de persoonlijke aanpak in een showroom verschilt. “Wanneer een klant binnenstapt, is dit een van de eerste zaken die ik duidelijk maak: dit is een showroom, geen winkel. De klant is hierdoor ook niet per se een klant, maar vervult eigenlijk de rol van winkelier. Ze is namelijk in staat om uit het volledige gamma een selectie te maken voor haar eigen vitrine/kleerkast. Zo krijgt de klant ook stuks te zien die amper in productie gaan en die dus nauwelijks in de winkel terug te vinden zijn."
Het heft in eigen handen
Egidio is altijd al actief geweest in de modesector: “In mijn prille beginjaren was ik eigenaar van een kledingwinkel. Ik was vrij kritisch voor de stuks die ik aankocht en heb mijzelf uiteindelijk de vraag gesteld of ik het ontwerpen dan niet beter zelf eens zou proberen. Ik heb de sprong gewaagd en ben zo zelf ontwerper geworden.” In de jaren ‘90 richtte hij het succesvolle modemerk Kyuso op, later begon Egidio aan een solo-carrière en zo ontstond F.Egidio.
In het midden van deze pandemie besloot het label dat het tijd was voor een nieuwe levensfase. “We kozen voor een volledige rebranding om het merk en onze visie nog meer naar het ‘nu’ te brengen. We hebben een nieuw logo dat de directe lijn en het nauwe contact tussen het merk en onze klanten weergeeft, en werken aan een gloednieuwe website.”
Lees ook: Vier Valenciaanse ontwerpers om in de gaten te houden
(Stagiaire Melani Purnomo Widagdo)